Vi utmanar vår motorik…

Barnen utforskar och utmanar sin motorik med möblerna och redskapen som finns inne på Vitsippan. De studerar sina kompisar, tar efter, provar, gör om. Här övar vi även turtagning och samspel. Hur många kan vara på ”stenen” samtidigt? Går det att sitta på rutschkanan om en kompis ska åka? Vi pedagoger finns med och stöttar och uppmuntrar!

Här kommer Näckrosens första blogginlägg

Denna vecka har vi erbjudit bl.a. pyssel. Målat kottar och dekorerat hjärtan. Vi har även övat på våra sånger till Luciafirandet. Tack för en mysig stund!

Första veckan på Vitsippan

Under vecka 49 och 50 kommer vi på Gullvivan få nytt innertak och ny belysning. Därför kommer vi vara på avdelning Vitsippan under dessa två veckor. Barnen har fullt upp med att utforska både inne- och utemiljön som hör till avdelningen. Det finns material där barnen får utmana sig själva utefter sin förmåga. Det finns bland annat en kub med mjuka klossar, olika klättermöbler, plaststenar, en rutschkana i trä. Men mest populärt är att det finns en duk där vi kan projicera upp sånger och böcker från lärplattan. Vi har lyssnat till Babblarnaböckerna och dansat till olika sånger. Barnen skrattar och önskar låtar.

Barnen visar intresse för sång och dans..

Ute har vi bland annat byggt i sanden, lekt tittut i lekstugan, provat att köra bilen, gjort en balansgångsbana.

Balansbana av brädor…

Ute på stora gården har de tagit ner våra stora tallar. Vi har tittat på dem när de arbetar. Det har varit lite svårt att få barnen att titta precis när träden faller ner.

Vi utforskar med deg

Hur gör jag för att få degspagetti?
Provar att forma med kniven, provar att smaka degen. Salt och gott!
Karvar och kavlar! Vad händer med degen när den ramlar ner på golvet?

Konstverk i degen..

Vi har gjort en deg tillsammans med barnen. Barnen vill gärna dega och fångas långa stunder. De inspireras av varandra och pedagogerna. Vi fascineras av känslan av hur degen känns i händerna, hur den smakar, vad händer om jag kavlar eller använder formar? Hur får jag ut figurerna ur formen? Vi övar på samspel och turtagning, alla kan inte ha samma kavel på samma gång.

Experiment med isägg

En av pedagogerna hade förberett ett isägg (en ballong med vatten som hon lagt i frysen) och samlade ihop tre barn. De kände på ägget och alla tre rynkade på näsan och tyckte att det var kallt.

Hur känns isen?

De klappade på ägget. Sedan fick ett barn hälla salt på ägget, men först fick de smaka på saltet. Några tyckte det var gott och andra tyckte det var blä. När vi hällde salt på ägget började det krackilera. Vi satt tysta och lyssnade på när det började knaka i ägget. Sedan hällde vi på karamellfärg, röd och gul.

Isägg med karamellfärg på

Alla tre tittade fascinerat när färgen rann. När vi suttit och pratat om ägget och känt på det en stund började det smälta. De var lite bekymrade om vad som hände. Vi ska prova göra detta flera gånger och även ta med andra barn för att se vad som händer och vilka reflektioner som dyker upp.

Isägget börjar smälta…

Siffran 8

Den här veckan har vi tittat på Livet i mattelandet och bekantat oss med siffran 8 och pratat om rätblock. Vi har övat oss på att skriva 8:or både på papper och på lärplattan.
Vi har pysslat och limmat.
Ritat. Gubben fick också åtta hårstrån på huvudet.
Det har också byggts åttor. Barnen ropade på fröken, kom! Ja- säger fröken- jag kommer, vad är det?

Barnen svarar: Vi har byggt en åtta!

Pedagog: Vad blir det om ni lägger på lock?

Barnen: Ett rätblock och den har åtta hörn.