Barnen möter nytt material i bygghörnan

IMG_0035 spray

IMG_0037
Två barn samtalar i bygghörnan:
-Titta jag gör vatten till krokodilen!
-Åh vilket stort! Får jag titta, vart är det?
-Aa kom, HÄR!

IMG_0070

Ytterligare ett barn dras till bygghörnan och en lampa som används som strålkastarljus i bygghörnan. Pojken tillför material för att se vad som händer med ljuset…
IMG_0059

Fler barn blir intresserade och ytterligare material hämtas och tillförs. De testar även att släcka och tända lampan för att se vad som händer med ljuset.

IMG_0071

-Åh men titta, utbrister plötsligt ett av barnen.

 

Projekt Lägenheter

Barnen har visat ett intresse av att bygga hus av stora kartonger inne i vårt bygg rum, och nu ville vi utmana barnen att bygga i det mindre. Tillsammans med barnen reflekterade vi kring hur en lägenhet kan se ut,  för att ge varandra inspiration när vi senare började skapa. IMG_0985[1]

Vi har använt oss av återvinningsmaterial när vi byggt våra lägenheter.

IMG_1002[1]

IMG_1012[1]

Idéer till handling, kreativitet och samarbete.

Lägenheterna satte vi upp på väggen inne i bygg rummet.

lägenheter

– Jag vill att min lägenhet ska sitta här.

– Wow! Coolt! Nu kan vi leka i våra lägenheter.

Nu kan våra figurer flytta in i lägenheterna.

 

En lerig stund på gården

Några barn är ute på gården och utforskar leran som bildats efter dagens fuktiga väder. Det är kladdigt men åh så roligt att upptäcka och utforska.

image

”Nu kommer min lastbil”

image

”Nej inte så!”

”Så här ska det ju vara”

” Ska vi gräva bort all sand så det blir större?”

image

” åh nu kommer vattnet!”

Barnen får chansen att träna på kommunikation och samarbete genom den fria leken.

Kuben

Tillsammans har vi förändrat kuben på torget. Vi startade med att titta på inspirationsbilder och samtala kring hur kuben skulle se ut.

IMG_0726

Barnen tar bort det gamla materialet på kuben.

b3

Kommunikation, reflektion och samarbete.

IMG_0884

Kuben är färdig!
Vi spelar upp skuggteater för varandra.
”Jag är en häxa. Kolla mina krafter”.

Lugn vecka

Denna vecka har det varit många sportlovslediga barn ,men även några som varit sjuka. De som varit på plats har bjudits på solsken både inne och ute då köket bjöd på solskenssoppa med smak av morot och apelsin, till denna serverades också nybakt rågpainrich.

På fredagen kom några barn och pedagoger från Utforskaren på besök och vi bakade scones till mellis. Alltid lika roligt med besök.Det blev mycket klet o kladd , en del tyckte det var otäckt!

frans2

Blixtarna och kapsylerna

Barnen i 3-4 årsgruppen, Blixtarna, började av en händelse att sortera kapsyler efter färg. Vi diskuterade tillsammans vad vi kan göra med alla kapsyler.

Detta är några av de förslag barnen kom med,

  • bygga pyramider
  • göra spel
  • bygga flygplan
  • göra en Bamse

Barnen ville starta med att bygga pyramider.
Frågor som dök upp var,

  • Hur många kapsyler behövs i en pyramid?
  • Vilken form har en pyramid?
  • Vilken färg har min pyramid?

blogg bm 1

blogg bm 2

Ett barn fortsatte att förlänga toppen på pyramiden och konstaterade att det liknade bilden av Eifeltornet. Här är vi nu, barnen bygger och sorterar kapsyler när de får lust under dagen och vi utmanar barnen vidare med kapsylerna utifrån deras förslag.

Nya glada tjejer i köket!


Nyordning på torpet betyder 3 nya kockar som kommer att alternera i Franciskus kök. Först ut var Gunilla, som fixat med frukost, lunch och mellis veckan som varit. Många trevliga möten med pedagoger, barn och föräldrar har det blivit! På fredagen serverades färska nybakade frukostfrallor tillsammans med yoghurt bär ,flingor och mjölk. Då kylan bitit sig fast i Nyköping kom önskemål om varm choklad till mellis och så fick det bli.

Vecka 3 hälsar vi Jessica välkommen till köket.

DSC_0419 [133611]

mms_20150807_111404 [133599]