Skaparverkstad

Idag på förmiddagen fick fyra barn vara inne med mig och rita och klippa & klistra. Vi gjorde olika planritningar på hus.

Två barn gjorde ett hus med många rum i.

Ett annat barn gjorde ett hus där en hund & en robot bodde.

Den fjärde gjorde ett område med buss, bilar, en busshållplats och en skola.

Till hjälp hade vi papper & pennor samt tidningar, sax och lim.

Sen fick fantasin flöda!

Skräpbingo dag 3

Idag var det en ny grupp som gick på skräpbingo under förmiddagen. Denna gång blev det bilder på samtliga föremål så barnen skulle kunna spela mer självständigt utan vuxens hjälp.

Förutom otroligt mycket skräp så hittade vi även vinbärssnäckor och trasiga fågelholkar i skogen 🐌

Memory

Idag efter lunch ville ett barn spela spel på datorn. Jag tog fram datorn, öppnade SVT’s sida med barnspel och barnet fick välja vad han ville spela. Det tog inte lång tid innan tre till satte sig vid datorn. Barnen valde då ett spel de kunde spela allihop, memory. Barnen fick träna turtagning, minnet och att samarbeta. 💻

Former

Idag i samlingen övade vi på geometriska figurer. Vi sjöng en sång om Kaj Kvadrat, Cilla cirkel, Tim triangeln, Rut rektangel och Ronny romb.

När vi sjungit om alla geometriska figurer lekte vi en lek. Leken gick ut på att barnen fick mjuka klossar i olika former. Barnen fick sedan en och en frågan om de hade en viss geometriska figur, om de hade den fick de kasta den i en låda som stod i mitten av ringen. Om barnet inte hade den geometriska figuren fick hen ta den av en granne.

Lärplattan

Lärplattan kan användas på olika sätt i förskolan. Den kan bland annat användas som ett hjälpmedel för att öka förståelsen för något. Idag använde vi den bland annat som hjälp när vi läste en fakta bok, för att öka förståelsen hos barnen.

Lärplattan kan också användas för att lära sig olika saker med hjälp av appar, exempelvis matematik.

Men en vuxen vid barnens sida kan vi öka barnens inlärning och utmana dem ☺️📱

Superfrukost

Idag gjorde vi iordning en superfrukost som innehöll alla tre byggstenar som Livsmedelsverket säger att barnens frukost ska innehålla!

  • Frukt och grönsaker
  • Mjölkprodukter (alternativt berikade livsmedel från växtriket ex: havremjölk)
  • Bröd med pålägg eller flingor med mjölk/fil

Jag och min hjälpreda tvättade och spritade händerna sen satte vi igång att göra äppeljuice och två olika smoothies!

En riktigt trevlig morgonstund blev det och barnen höll sig mätta ända till lunch ☺️

För små barn är mellanmålen viktigare än för vuxna, och bidrar med större andel av barnets totala närings- och energiintag. Därför behöver även mellanmålen vara näringsrika, både när de serveras på förskolan eller vid utflykter. Frukosten kan vara något större än mellanmålen
Livsmedelsverket