Lite av vad som hänt i veckan….

Det växer så det knakar i våra odlingslådor!

Ärtor
Pumpor
Smultron och jordgubbar
Nyplockade smultron och jordgubbar till frukost. Gott!!
Vi pedagoger har passat på att tvätta och diska leksaker när vi har haft färre barn. Här får bilar och dinosaurier ligga och soltorka 🙂
Många olika byggen på gång
”vi har byggt en koja…nu måste vi bygga träd och skog!”
Bakom ”skogen” gömmer sig en mysig koja
Det är spännande att bygga i projektorns sken, här är det havet/fiskar som är bakgrund
” Ja! Torn!”
Vi går på promenad till stallet. På vägen möter vi sniglar
Vi får prova hindren på ridbanan!
Nyfikna kor!
De kom närmare och närmare!

Kossorna hade många flugor på sig…..

Vi fick också provsitta en traktor, och hälsa på hästarna under vår promenad 🙂

Glad Midsommar!

Igår hade vi midsommarfest tillsammans med fritids. Alla som ville fick vara med att klä midsommarstången.
Precis när vi skulle börja dansa kring vår fina midsommarstång, kom regnet! På med regnjackor och in i dansen! Snälla Line kom och hjälpte oss med gitarr och sång. Efter en stund tittade solen fram igen 🙂

Efter dansen blev det jordgubbsfest!
Mysigt att fika tillsammans, stora och små.
Mums!!

Glad midsommar önskar vi på förskolan!

Nybygget

Nu i veckan åkte de största barnen på förskolan på en utflykt till Nybygget i Nyköping. För att komma dit behöver vi åka buss!
På Nybygget finns det väldigt mycket att upptäcka, utforska och leka med.
Man kan laga lite mat….
man kan bära tuuunga saker 🙂
man kan krypa in i kojan där de glittriga ”stenarna” finns…..
man kan väga olika saker….
man kan prova på programmering med hjälp av en Bluebot….
man kan utforska ljus och skuggor….
eller ta på sig stövlarna med bjällror och dansa lite!

Det här och mycket mer gjorde vi den här gången när vi besökte Nybygget.
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla;
-nyfikenhet, kreativitet och lust att leka och lära
förmåga att upptäcka och utforska teknik i vardagen,
Lpfö 18


Våra odlingar

Vi fortsätter med våra odlingar på förskolan. Vi har bla sått morötter, pumpor och här ser ni ärtor som börjar titta upp.
Idag har barnen planterat ut våra tomatplantor mm.
Både smultron och jordgubbar står i full blom, nu hoppas vi på många goda bär!
Härom kvällen hade vi en trivselkväll tillsammans, skola och förskola. Härligt att se många glada barn och vuxna på vår gård 🙂
Vi gick tipspromenad, hade picnic och alla barn o pedagoger/lärare sjöng en sång tillsammans.

Ett fint initiativ av skolbarnen var att de hade gjort armband som såldes under kvällen, alla intäkter gick till Barncancerfonden och de fick ihop över 3000 kr! Bra jobbat!

Tack alla för en trevlig kväll! 🙂

FESTLIGHETER!

Förra veckan firade hela förskolan ”förskolans dag”. Vi fick smaskiga fruktfat och vi hade hjälpts åt att dekorera borden så fint.
Ute på gården blåste alla barn såpbubblor och lekte för fullt.
Den här veckan hade vi på Lingonet gosedjursfest som avslutning på vårt djurprojekt. De som ville fick klä ut sig.
Fruktmums!
Vi fick besök av ett snällt troll också, Siri hette hon 🙂
Vi lekte olika lekar tillsammans, här är det Dans-stop!
Efter innelekarna går vi ut och blåser såpbubblor…och jagar såpbubblor 🙂
En härlig förmiddag!

Utställning

Under v 20-21 finns det en utställning på Culturum i Nyköping om läsning i förskolan. Buskhyttans förskola finns med i utställningen. Här jobbar några barn med figurer ur sagan om Rödluvan.
Fler figurer från sagan skapas, de kommer att finnas med på utställningen.
Några barn inspireras av sagan och vill göra en egen bok.
Så här ser det ut på utställningen, gör gärna ett besök om ni har möjlighet!

Naturhjälpare

Förra veckan gick vi ut på en skräp-plockar-promenad. Lingonet gick en skogspromenad och blåbäret letade skräp på gården.

Innan vi gick ut tittade vi på ett avsnitt av ”Barr och Pinne”, som också hjälper djur och natur på olika sätt.
Det är bra om man hjälps åt!
Vi hittade en hel del skräp längs vår väg….
Mer skräp, ner i påsen!

förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla – förståelse för samband i naturen och för naturens olika kretslopp samt för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra.
förståelse för hur människors olika val i vardagen kan bidra till en hållbar utveckling”
Lpfö18