Pyssel, och samarbete!

Nu i veckan har vi haft öppet hus/pysseldag på förskolan. Vi vill TACKA alla som kom och gjorde dagen så bra!

Kreativiteten flödar 🙂


Samarbete….och hjälpa varandra. Två viktiga saker som vi jobbar mycket med på förskolan.
Det kan vara svårt att bygga ett hus, med tak…men får man lite hjälp av två äldre kompisar går det bra!

Vi bygger tillsammans.
Lagar mat tillsammans i sandlådan.
Man kan hjälpas åt att bygga tågbana, och leka tillsammans.

Demokrati och värdegrund är en stor del i vårt uppdrag på förskolan som man måste jobba med hela tiden.

Vår läroplan börjar med ”Förskolans värdegrund och uppdrag” och i det första stycket står bla. ”utbildningen i förskolan syftar till att barn ska inhämta och utveckla kunskaper och värden. Den ska främja alla barns utveckling och lärande samt livslång lust att lära. Utbildningen ska också förmedla och förankra respekt för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingar som det svenska samhället vilar på ”

Tomteskoj, kojor och raketer!

En dag tittade Lingonen på en liten film som ”gamla” lingonbarnen gjorde förra året. Den handlar om när vi gick till tomteskogen och hittade spår efter både tomten och renen…

”Kan inte vi också gå till tomteskogen!??”

Klart vi kan!

Och det gjorde vi. På vägen till skogen hittade vi flera vattenpölar, som nu blivit till is. Roligt, och halt!

Vi hittade mycket spännande i skogen. Vad är det här egentligen? Det ser ut som en koja där ett troll kan bo…eller tomtenissar kanske….
Att bära en lååång pinne kräver samarbete!
Svampar som nästan ser lite läskiga ut….
Hm…här har någon ätit rönnbär och bajsat. Vem tror Ni att det är?
Röda och blå band mitt i skogen….mystiskt.
Vad är det här?? En nyckel kanske…till en jättestor skattkista!
”- En krok! Där kan ju tomten hänga sina kläder!”

Vi hittade många fler spännande saker och vi ska gå tillbaka en annan gång.


På vägen hem hittade barnen en del fina stenar, tillsammans med andra stenar som vi redan hade på förskolan gjorde vi en liten sten-utställning.

Blåbären har börjat jobba med att göra raketer. Här målar vi 🙂
Både på Lingonet och Blåbäret gillar vi kojor!
Mysigt att bygga i kojan
Vi får inte glömma att använda litteratur även i leken…här läser barnen i kokboken för att se vad de ska laga 🙂
Mums!
Viktigt att djuren också får mat 🙂
På tal om mat….det här är väl en härlig känsla, ”jag kan själv!”

Glimtar från veckan som varit

Idag är det FN-dagen och det firar vi genom att tillsammans med skolbarnen hissa flaggan och sjunga sånger om fred och gemenskap.
Blåbären har varit i skogen och plockat kottar. Kottarna fick följa med till förskolan där de har legat och torkat några dagar.

” Barnen ska få förutsättningar att utveckla en allsidig rörelseförmåga genom att ges möjlighet att delta i fysiska aktiviteter och vistas i olika naturmiljöer”
Lpfö18
Sedan var det dags att måla kottarna!
Vi provar lite nytt material på Blåbäret.

Burkar med silkespapper i olika färger….spännande, vad kan man göra med dem??
Vi har också lånat lite magnetplattor från Lingonet.

Kan bli en bra bilparkering!
På Lingonet har barnen börjat arbete med sina käpphästar!

Det började med att vi gick till skogen och letade upp varsin bra ”häst-pinne”.

Sen måste pinnen fixas till lite. Skrapa och fila och göra så att den inte är vass någonstans.
En socka/strumpa blir till ett hästhuvud.
Nästa vecka jobbar vi vidare med man och ögon osv. Hoppla!! 🙂
Flera av barnen har börjat prova på att väva och sy.

”- va, kan man sy UTAN symaskin!??” 🙂
Det är lite klurigt, det trasslar sig lätt och man behöver ha tålamod…men det är kul! Det kommer vi fram till när vi syr för första gången.

”Magnetfisket”

Idag har vi på Lingonet undersökt det här med magneter. Det hela började med att vi läste boken ”Pi och Powerbollarna, Magnetfisket”

Medan vi läser plockar vi fram vår magnetlåda. När vi läst klart går vi runt på förskolan och undersöker, vad är magnetiskt och inte!?
Metaller gillar magneterna!
Men trä, glas, papper, plast, tyg och frukt fastnar magneterna inte på.

”-Titta, plattan är magnetisk!
”- Vad kan det vara för material?”
Vi googlar och det står: gjutjärn.

Vi tittar också på en film om magneter och några experiment.


Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla;

-förmåga att utforska, beskriva med olika uttrycksformer, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap och teknik

-förmåga att upptäcka och utforska teknik i vardagen

I förskolan ska barnen få möjligheter att upptäcka och förundras, pröva och utforska samt tillägna sig och gestalta olika kunskaper och erfarenheter.
Lpfö-18