Sommar, sommar, sommar!

En solig dag gick vi iväg till stranden som ligger en bit från förskolan. Vi fick en härlig dag vid vattnet 🙂

Förra veckan var det midsommar och vi firade lite i förväg tillsammans med fritids. Vi klär midsommarstången, sjunger och dansar och äter jordgubbar!

Ni kanske undrar hur det går med går med våra odlingar!? Det går bra!
Här växer morötter
Tomater
Ärtorna växer för fullt!
Pumpor och tomater likaså!
Barnen plockar jordgubbar och smultron på gården varje dag. Mums!
Här växer också fina blommor.
Här leker barnen godiståget, med hjälp av rockringar! Kolla skuggorna 🙂
Måla ute är mysigt!
Här målar några barn långa papprör.
Intresset för sniglar och snäckor är fortfarande stort hos en del barn. Här har vi hittat en jätteliten snäcka. Barnet sätter den försiktigt på trädet och så tittar vi på den när den kryper mot bladen. Det händer som vanligt många roliga och spännande saker på förskolan 🙂

Imse Vimse spindel, och lite grisar!

De yngre barnen på förskolan har börjat arbeta med sagan/visan om Imse Vimse spindel.
Barnen har skapat egna spindlar. De har målat….
Klistrat fast ögon…
och ben!
Här är några av de fina spindlarna 🙂
Inne på lingonet, hos de lite äldre barnen, byggde några 3-4-åringar upp ett ”rike” . Kryper man ner och verkligen tittar så hittar man många roliga och kluriga detaljer 🙂 Här står tex ett gäng grisar vid sitt hus….
Och precis bredvid har en liten kulting blivit nedbäddad
Och en fick sova i traktorkärran!
Intill grisarna finns en massa fordon. Bilarna står fint på rad, helikoptrarna har landat uppe på pelarna.
Och här ligger båten stadigt mellan två klossar. Det här är bara en liten del av den värld man faktiskt kom in i om man bara tittade med ”rätt ögon” 🙂

Trevlig helg önskar vi på Buskhyttans förskola!

Slutet, och början….

Ja, slutet på förskoletiden och början på något nytt; skola och fritids! Idag har vi haft lite fest för de som ska sluta förskolan och börja f-klass i höst.

Vi börjar med leka lekar tillsammans. först blir det ”vanlig” dansstopp och sedan lägger vi till rockringar. När musiken tystnar ska alla gå in i en ring. Först finns det många ringar men en efter en försvinner!
Efter lek och musik kommer vår kompis Knut med lite gott att äta!
Så gott!
Sen är det dags att blåsa bubblor
Några blåser och några jagar bubblor 🙂
Barnen som slutar får ett kort med en dikt och en ask….
Guld och silversnäckor i asken 🙂

Regn….

Ja nu har det verkligen regnat mycket ett par dagar, men det finns mycket kul att göra ute

Man kan bygga broar över vattenpölarna!
Och man kan köra med båtarna!
Man kan leta och titta på daggmaskar och sniglar!
Och just de här dagarna kunde vi se på när man började gräva och fixa till stolpar till ett solskydd, spännande!

Cykelutflykt, spindlar och förskolans dag!

På blåbäret har vi nu börjat arbeta med sagan/visan om Imse vimse spindel.
Barnen har bla målat spindelnät med oljepastellkritor och vattenfärg.
I hallen sitter en stoor spindel och under den finns bilder med sagan. Här samlas både stora och små för att titta och prata om spindeln.

Lingonet tog häromdagen en cykeltur…

till hembygdsgården i Koppartorp. Mycket spännande att titta på! Här tittar vi ner i ett litet gruvhål.
och här i Storgruvan.
Som sagt, mycket att titta på och det blir många samtal om olika saker. Vilka bodde här? Vad gjorde man här? Bor det ett monster eller odjur i gruvan? Vad står det på skyltarna? Vad heter blommorna? Får man plocka dom? osv osv osv
Efter att ha tittat runt bland hus och gruvhål smakar det bra med frukt!
Och medan vi äter fortsätter många fina samtal, mellan barnen och mellan barnen och oss pedagoger 🙂
Efter frukten fortsätter upptäcktsfärden. En stenlabyrint!
En konstig sten……
och jättestora kugghjul!

Vi fick en härlig förmiddag i hembygdsgården, där vi fick upptäcka saker tillsammans. Med hjälp av våra lådcyklar tar vi oss till platser vi inte skulle ha möjlighet att besöka annars.

Inför förskolans dag fick de som ville måla flaggor.
Förskolans dag firades med att 6-åringarna hade sin ”snigel-avslutningsfest”, lite gemensamma lekar och såpbubblor. Sen fick vi äta en finfin melonsnigel 🙂
Mums!

UTE OCH INNE :)

Det händer mycket som vanligt, både ute och inne. Vi börjar inne….

Alla pedagoger har gått läslyftet och arbetat med olika delar inom läsande och berättande. Hos oss syns det bla genom att böcker har blivit mer tillgängliga för alla. Här tex står böckerna i en låg hylla så att även de yngsta når. Det blir också mer inbjudande när man ser framsidan på boken.
Böckerna står inte bara i speciella bokhyllor utan finns med i de flesta miljöerna.
Det finns också sagor uppsatta på väggarna, även ute, där barnen gärna samlas och tittar, berättar och diskuterar.
”jag kan läsa för dig”
Hos de äldre barnen har vi hjälpts åt att ”klä” vårt fina träd.
Eftersom flera av barnen är intresserade av dinosaurier så blev det en dinosauriehörna vid trädet. På väggarna finns bilder och ord.
Och dinosaurieböcker finns med i ”hörnan”
Dinosaurieboken finns med i leken.
Här har också böckerna fått en tydligare plats, man kan se framsidan på fler böcker som kan göra det mer lockande att läsa/titta i boken. En läslampa och en ljusslinga gör det också lite mysigare vid ”läs-soffan”.

Skolverket skriver: Vid en genomgång av läsforskning går det att urskilja ett antal kriterier som tillsammans bidrar till att barn får intresse för text och därmed blir läsare.

  1. En textrik miljö, där barn läses för och det finns tid för läsning, där de ser att vuxna läser, där de uppmuntras att interagera med text som finns i de miljöer de vistas i (Frykholm mfl, 2007;Fast, 2008; Gambrell, 2011)
  2. En språkrik miljö, där samtal och det lästa är naturligt förekommande (Kåreland,2013; Liberg, 2007; Söderbergh,2009)
  3. En kunskapsrik miljö, där barn stimuleras till att lära sig mer om världen och om saker som intresserar dem genom att prata med människor och även genom olika medier som Tv, datorer och leksaker. (Fast,2008; Gambrell, 2011)
  4. En kommunikativ miljö där barns lek, kroppslighet och delaktighet främjas (Hvit,2015; Widhe &Elam, 2015; Larsson, 2012)
  5. En samverkansstark miljö där förskolan samverkar framförallt med hemmet men också med biblioteket (Fast, 2008; Gambrell, 2011; Hedemark, 2015)
Kreativitet, fantasi, glädje och samarbete ligger bakom det här bygget.
barnen har använt många olika material för att skapa ett fantastiskt boende för både människor och djur 🙂

Och nu går vi ut!

Även ute har vi tänkt till kring läsmiljöer. Var och hur kan vi läsa ute!? Vi började med att bygga iordning en liten läsplats av material vi redan hade i huset, och tar ut en korg med böcker. Direkt lockar det flera av barnen att sitta där och läsa/titta i böcker. Både själva och tillsammans.
Kommer ni ihåg att vi plockade skräp för ett tag sedan? Några av barnen fick id´´en att återanvända en del av skräpet vi hittade. De tvättade av det som var smutsigt och satte igång och skapade. Här har ett barn gjort en dator!
Barnen har också fått möjlighet att snickra.
Det har byggts lite olika saker och en del vill bara prova på att borra eller spika. Hur fungerar en borr? Vad är det för skillnad på en spik och en skruv? Vad gör man med den där andra sidan av hammaren? Vad är ett sandpapper?

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla: -förmåga att upptäcka och utforska teknik i vardagen -förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap LpFö18

Och här blev det lite mer snickeri när vår vaktmästare kom och hjälpte oss med bilen. Spännande!
Till sist får ni se vilka som en dag fick bo i vår borg ute på gården 🙂

Finns det päron nu?

Vi hade planerat att gå en skogspromenad häromdagen med de äldre barnen, men vi visste inte riktigt vart. ”-kan vi inte gå till det där päronträdet, och titta om det finns några päron??” säger ett barn.

Man skulle ju ha kunnat säga ”nämen det finns ju inga päron nu!” och lämna det där.

ELLER så tänker man, ”jamen, vi kanske ska gå och titta om det finns några päron!” Nu valde vi det senare alternativet och vi fick en härlig förmiddagspromenad till päronträdet. Med många upptäckter på vägen, häng med!!

Barnen hittar många olika former och ”coola” pinnar i skogen.
Bron vi byggde tidigare i våras finns kvar. ”-jag tycker det är så bra att vi kunde bygga den här!”
”-men kolla! Vattnet har försvunnit!” Barnet kommer ihåg att det fanns vatten i diken förra gången vi gick här, och nu är det alldeles torrt. Vi pratar lite om vad som kan ha hänt med vattnet.
”-En bebisgran”
”Och den är lite större….mellan”
”Och den där är JÄTTEstor, den är störst!” Här fick vi tillfälle att prata liten-större-störst. Lång-kort. Tall-gran osv. Korta barr-långa barr. Små kottar-stora kottar osv
”Åh! Ett hål….där bor någon.” Nu pratade vi lite om vem som skulle kunna bo i hålet och vilka djur som faktiskt finns i våra skogar.
”-VAD är det där??” frågar barnet. Pedagogen säger att det är en ormbunke som håller på att växa upp. ”-Jaaa, det vet jag vad det är. Det fanns när dinosaurierna fanns!”
Ett barn hittar en konstig ”sten” på vägen och undrar vad det är. Då kan ett annat barn hjälpa till och tala om att det är tegel 🙂
Nu har vi kommit fram till päronträdet, som också är ett bra klätterträd, och ser att det finns inga päron. Nu pratar vi om hur det blir päron egentligen. Blommor-humlor och bin-päron!
Vi ser att det finns knoppar på päronträdet
”-Men dom här bladen är ju samma som vi har på förskolan!” Vi lär oss att det heter syren
Vid päronträdet och syren-buskarna ligger en spännande mur. Det finns en skylt också och när vi läser på den får vi veta att det har funnits ett hus här.
Spännande att tänka att andra barn kanske har lekt här för jättelänge sedan…. Vi undrar hur det såg ut då?
Buskarna ser verkligen gamla ut, fulla av mossa, men perfekta att leka i. Snåret blir ett hus och ett fängelse, med ett förråd också 🙂
Några barn lyfter försiktigt på några stenar och blir väldigt nyfikna och fascinerade av myrorna som bor därunder. Vi ser myror och myrägg.
Med dessa små fantastiska djur, som är så starka, och såå många, säger vi hej då för den här gången. Tänk vilken tur att vi gick och tittade till päronträdet. Så mycket vi fick se, uppleva och lära oss. Undervisning-Lek-Lärande 🙂

Leksaksdag, sagor, fiskar och naturhjältar!

Som vanligt händer det mycket på förskolan och här vill vi berätta om lite av det som hänt den senaste tiden 🙂

Vi börjar med vår ”ta med egen leksak”-dag! Barnen har önskat, och pedagogerna har lovat, att vi skulle ha en dag då man om man vill får ta med en leksak hemifrån. Tanken var att vi tillsammans skulle titta på sakerna och de barn som ville skulle få visa upp och berätta lite om sin sak.
Den här dagen var solig och fin så vi kunde samla alla saker på ett bord ute. Vi fick se både dockor, gosedjur, bilar, djur och kassaskrin. (Om man hade glömt eller av någon annan anledning inte hade med sig någon sak, så fanns det saker man kunde få låna för dagen)
Efter lunch var vi inne en stund och flera av sakerna var med i leken, kul!

Vi jobbar vidare med våra sagor, På lingonet har vi målat bron

Barnens bockar och troll har flyttat in i landskapet och alla har möjlighet att leka och berätta sagan.
Vi flyttade också ut hela landskapet. Många bockar var sugna på det gröna fina gräset! Och under bron lurar trollet!

På Blåbäret har en spindel flyttat in och nu ska vi jobba vidare med sagan/visan om Imse vimse spindel
En annan dag var det dags för oss att plocka skräp. Vi hade anmält oss till skräpplockardagarna, en kampanj av Håll Sverige Rent där barn och ungdomar i hela landet får en chans att lära sig mer om nedskräpning och plocka skräp tillsammans. Förra året deltog hela 600000 barn och unga runt om i landet!
Medan vi går där och letar och plockar skräp pratar vi om djur och natur och varför man inte ska kasta skräp i naturen.
De äldsta barnen gick iväg på en skräpplockar-promenad och de yngsta letade skräp på vår gård.
Tillsammans är vi skräp- och natur-hjältar!

Vi såg också en film från Håll Sverige Rent som handlar om plast i havet. Hur mycket plast finns det i havet? Hur lång tid tar det för plast att försvinna i naturen….eller försvinner det överhuvudtaget? Varför är det så farligt med en massa plast i havet? Det här var några av frågorna som ställdes i filmen som vi fick svar på.

Nu till sist vill vi berätta om fiskarna!

En liten bit ifrån förskolan rinner en bäck och varje år kommer massor med fiskar, Id, för att leka. De är inte där så länge så det gäller att passa på när man fått höra att de har kommit! Den här gången var det barnen på lingonet som fick åka på en liten cykelutflykt. Förskolan har ju två elcyklar som verkligen är toppen. Med dem har vi möjlighet att utforska platser som ligger lite längre bort från förskolan.

Förväntansfulla! Ska vi få se några fiskar??
Jo, där är de! Svåra att fånga på bild dock…men tittar ni noga så ser ni att det är fenor som sticker upp 🙂
De kämpar mot strömmen och för att komma förbi stenarna.
Vi fick också se en död fisk, på andra sidan bäcken. Vi såg att någon hade ätit på den. Det väckte många frågor och funderingar….Varför hade den dött? Vem har ätit på den?

Kommunikation och skapande

”Språk, lärande och identitetsutveckling hänger nära samman. Förskolan ska därför lägga stor vikt vid att stimulera barnens språkutveckling i svenska, genom att uppmuntra och ta tillvara deras intresse för att kommunicera på olika sätt. Barnen ska erbjudas en stimulerande miljö där de får förutsättningar att utveckla sitt språk genom att lyssna på högläsning och samtala om litteratur och andra texter. Utbildningen ska ge barnen förutsättningar att kunna tänka , lära och kommunicera i olika sammanhang och för skilda syften” Lpfö18

Böcker av olika slag finns tillgängliga för alla på förskolan.
Spela spel är ett sätt att främja språkutvecklingen. Man får också möjlighet att lära sig vänta på sin tur och följa spelregler.
Det finns så många sätt att upptäcka språket. Här hittar barnet sitt namn på blöjhyllan, jämför med andras namn, pekar och benämner de bokstäver hen känner igen och frågar vad de andra heter.
Korkar med bokstäver! Ett kul sätt att bilda ord. Bilder med enkla ord finns också.

”Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla förmågan att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap” Lpfö18

Vi fortsätter arbeta med sagan om Bockarna Bruse. Här ska vi skapa ett landskap för sagan. Barnen tar in sand till ena sidan av bordet och häller jord på den andra halvan. I jorden sår vi gräsfrön.
I mitten rinner en å, eller bäck. Vatten gör vi av silkespapper. Nu behövs en bro!
Vi hjälps åt att riva tidningspapper i mindre bitar. Kan man verkligen bygga en bro av papper?
Ja det gick! Om man också har lite hönsnät och tapetklister! När den har torkat ska vi måla bron.
Ute på gården byggs det också mycket. Just nu är det ofta en båt som byggs av allt möjligt material som finns på gården. Med fantasins hjälp kan man hamna var som helst!