V.12 på Gullvivan

Vallmon är på skattjakt i skogen

Vi stannade till på Farmors höga berg för att läsa boken ”Bamse på skattjakt”
Efter en härlig lässtund i solen fick vi syn på Bamse! Och en skattkarta! Bamse undrade om vi ville följa med och leta efter skatten. Det ville vi såklart!
Vi följde skattkartan som ledde oss till en skattkista. Vi hjälptes åt att öppna det tunga locket…
…Och till våran förvåning så var Sara i skattkistan! Hon berättade att Piratsorkarna som vi just läst om i boken hade fångat henne och stängt in henne i skattkistan. Vilken tur att vi träffade på Bamse som hade en skattkarta så att vi hittade henne.

”Lek kan utmana och stimulera barnens motorik, kommunikation, samarbete och problemlösning samt förmåga att tänka i bilder och symboler” (Lpfö18)

Vår leksaksdag

Utifrån barnens önskemål har vi varje vecka olika aktivitetsdagar, först ut denna vecka var vår leksaksdag. Barnen hade laddat upp hela veckan och de hade noga funderat ut vilken leksak de ville ta med sig hemifrån. Vi startade dagen genom att alla fick presentera sina saker för varandra, vad har du med dig idag? Vad brukar du göra med din leksak? Har den någon namn? Vi visade repsekt genom att lyssna på varje kompis berättade, vi funderar innan på hur man agerar när någon berättar om en sak man är stolt över att få visa upp.

Vidare fick vi i uppdrag att rita av våra leksaker, vilka färger är den, hur ritar man av den, det är svårt, jag kan hjälpa dig. Reflektionerna runt om bordet flödade och dessa verk finns att se på ett av gullvivans fönster.

Vi hann självklart med att leka hela dagen lång med våra saker, vilken fantastiskt leksaksdag vi haft.

”Arbetslaget ska främja barnens förmåga att vara delaktiga och utöva inflytande över sin utbildning”,

” Förskollärare ska ansvara för att varje barn får förutsättningar för att utvecklas, leka och lära och samtidigt stimuleras att använda hela sin förmåga”,

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla öppenhet, respekt, solidaritet och ansvarstagande”, Lpfö, 2018.


Smörblomman v.11

Den här veckan var det bara måndagsgrupp som åkte buss, Richard tyvärr blev sjuk. Vi åkte till Östermalma, kolla in förskolebussens blogg, https://blogg.nykoping.se/forskolebussen/ .

Några har hunnit prova vårt material geomag.

Vi har skapat egna Påskkort. Vi använde återbrukade tapeter, vilket är smart miljötänk🙂


På torsdag eftermiddag grillade vi korv tillsammans med Mandelblomman. Så mysigt! Efteråt behövdes lite städhjälp i vindskyddet, tack för hjälpen!

Vi har varit ute mycket och både cyklat, spelat fotboll och gjort egna hoppbanor.

På måndag Rockar vi sockorna, för allas rätt att vara olika.❤️💕❤️

Vallmon v.11

Vi har hjälpts åt att göra altanen vårfin ”det här va jobbigt” ”jag sopar men löven försvinner inte” sa barnen
Barnen tyckte att det var desto roligare att skapa ett tåg ”tuuuut!! Hejdå nu åker vi” ”vi turas om att köra” ”Ja jag väntar på min tur” Sa barnen
Några av barnen har gjort ett saga ”förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla fantasi och föreställningsförmåga” (Lpfö18)
Barnens saga Plask!
Några av barnen har besökt skogen, här grillas det korv!
Vi spanade efter vårtecken i skogen men hittade inga, i rabatten var det däremot fullt av vårtecken!

Violens vecka!

Då barnen visar stort intresse för bokstäver har vi den här veckan använt lärplattan och tillsammans har barnen letat efter sin första bokstav. Här är några begynnelsebokstäver.
Barnen undersöker alfabetet och vill alltid veta var deras bokstav är. Många barn har lärt sig hur deras bokstav ser ut.

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla intresse för skriftspråk (LpFö18)

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla sin förmåga att använda matematik för att undersöka reflektera över och pröva olika lösningar. (LpFö18)

I veckan har vi använt en del digitala hjälpmedel till att förundras över hur vi kunde skapa djur i appen som tex Tripp Trapp Träd samt även bygga pussel på lärplattan.

Förskolan ska ansvara för att varje barn får använda digitala verktyg på ett sätt som stimulerar utveckling och lärande (LpFö18)

En skaparverkstad på gullvivan!

Den gula gruppen har fortsatt sitt arbete med sagan om vanten, fick figurerna plats i vanten?
Vi har provat vidare med Sphero och vatten, kan vi skapa en tunnel? Pappret blev blött och sjönk ihop.
Vi provar med klossar, det gick först sen flöt dem undan, men sen gjorde vi ett mål istället och då låg det kvar i vattnet, men det var riktigt klurigt att köra Sphero in i målet.
Vi provade också göra en tunnel med plusplus, det blev jättebra men om Sphero körde in i den så rasade tunneln och vi fick bygga upp igen.

Några av våra kompisar har skapat vårblommor, de tog inspiration av bilder och dem fantastiska konstverken finns att se i ett av fönsterna på gullvivan.

 Förskollärare ska ansvara för att varje barn får förutsättningar för att utvecklas, leka och lära och samtidigt stimuleras att använda hela sin förmåga, (Lpfö, 2018)

Barnen har önskat att få ha en leksaksdag, se mera info på mailen.

V.9 på Gullvivan

Nu har vi äntligen fått tillbaka förskolebussen, som vi har längtat! Denna vecka åkte vi till Femöre. Vi var vid fortet, som var spännande med olika militärmiljöer. Vi såg också flera stora myrstackar. Sedan tittade vi på den fina utsikten 👌🏻
Titta gärna på bussens egna blogg.

På förskolan har vi fortsatt med sekvensberättelser. Vad de gör när de kommer hem från förskolan. Vi ritar och berättar.
Några av barnen vill även visa sina fina byggen som de gjort i veckan.