Lite av varje från veckan som gått på Violen.

Vi flyttade ut ateljén till vår gård och bestämde oss för att rita.
Många barn både från Violen och Blåklockan har tillsammans gjort denna fantastiska bild.
Lyckades fånga denna underbara huvudfoting.
Barnen har gjort fantastiska mönster på Ipaden.
Såpbubblor är en rolig aktivitet som barnen tycker mycket om.
Den här veckan har barnen provat friktion på vår bergrutchkana väldigt mycket, barnen har åkt på många olika sätt nerför.

Smörblomman v.19

Som ni säkert hört av era barn har vi den här veckan välkomnat en ny kompis till oss. Det har varit spännande och roligt. När vi berättade om det hade barnen många bra idéer om hur vi skulle göra, ”vi säger hej” och ” vi säger kom så ska vi leka” . Tänk vilka bra kompisar.
På onsdagen gick vi till skogen och då märkte vi verkligen att projektet med ”att upptäcka” från i höstas verkligen fastnat. De spanade och letade småkryp för fullt. Ett djur som vi inte såg i höstas var humlor, men de är verkligen i fullgång nu.

En humla hade ramlat ner i geggapölen och den räddade vi, sedan gav barnen den vitsippor så den skulle pigga på sig. Schyssta kompisar, en verklig värmishandling. Apropå värmisar så har vi hittat några till.

Idag torsdag var vi kvar på gården, vi tog fram cyklar, lekte djurskötare och målade.

2.1 Normer och värden 

”Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla förmåga att ta hänsyn till och leva sig in i andra människors situation samt vilja att hjälpa andra” 


Teknikvecka på Gullvivan

Efter att ha läst boken Mange Magnet har vi diskuterat vilka saker som är magnetiska och vilka som inte är det och vad det beror på. De har gjort teckningar på det.
Vi har använt Green Screen för att själva få flyga. – Wow, titta, jag flyger!
Vi har pratat om skillnaden om hur Karlsson flyger och hur ett flygplan flyger.

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla förmåga att utforska, beskriva med olika uttrycksformer, samt ställa frågor om och samtala om naturvetenskap och teknik.
Lpfö
Vi har också haft en leksaksdag, där barnen fick berätta om sin leksak och sedan leka med dem och låna av varandra.

Besök på förskolan!

Idag fick vi för förmånen att titta på denna stora lastbil med kran. Bilen kom med massa material till vårt tak som snickarna håller på och lagar. Mycket uppskattat inslag bland barnen.

—Det reflekteras om vad den skulle göra hos oss
-Bilen var stor
– Bilen hade en stor kran
-Snickarna eller gubbar som barnen benämner dom, var på taket varför?

Vems spår?

I veckan så upptäckte vi något spännande, någon har hälsat på oss på mandelblomman. Men vem kan det vara?

”Förskollärare ska ansvara för att varje barn upplever att det är roligt och meningsfullt att lära sig nya saker, Lpfö,2018.

se våra fina björnar i hallen
sen var vi redo, vi gömde kameran över natten, ifall att björnen skulle smaka på den. Vi ville bara fånga den på bild.

Vi tittade med spänning nästa dag, hade vi lyckats? Se vad kameran fick fast på bild. – det var en Björn, en riktigt Björn!

Förskollärare ska ansvara för att varje barn får använda digitala verktyg på ett sätt som stimulerar utveckling och lärande, Lpfö, 2018.

Barnen visade stort intresse och nyfikenhet för spåren, foton och vi pratade vidare om vad björnar äter. Vad tror ni? Vi trodde en massa olika saker och efteråt sökte vi på fakta som kunde bekräfta flera av sakerna vi trodde, men vi fick också reda på några flera saker, så som svamp, gräs och havre, det visste vi inte.

Barn fick välja om dom ville rita de olika sakerna eller om vi skulle hitta bilder. Dom valde att leta efter bilder från datorn och sedan började skaparverkstaden. Vi har klippt, klistrat och skrivit. Har ni sett väggen med fakta om björnar? Dom är fantastiska!

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla intresse för skriftspråk samt förståelse för symboler och hur de används för att förmedla budskap, Lpfö, 2018.

Vallmon i fjärilsskogen

Idag har Vallmon gjort upptäckter i Fjärilsskogen. Vi hade en härlig förmiddag i skogen. Solen lyste och himlen var klarblå. Vi hörde fåglar som sjöng, humlor som surrade. Vi såg vitsippor, myror och fjärilar i olika färger.

Vi såg ett träd som blåst ner av vinden. Vi undersökte rötter från träd och såg ett träd som knäckts.

Vi tränade på bergsklättring och tittade på utsikten när vi kom upp.

På vår promenad upptäckte vi en tidning som låg på marken. Den hör hemma i papperskorgen sa barnen. På vägen tillbaka till förskolan såg barnen en sädesärla, en snäcka, en myrstack med massor av myror och en gräsmatta med gula blommor.