Mandelblomman och konsten

Idag har vi tittat igen konstbok för unga på mandelblomman. Det var väldigt spännande och intressant att höra hur olika vi ser bilderna. Den här vackra bilden har en ganska skrämmande figur som kommer in till höger och som pedagogen trodde skulle leda till en del kommentarer, men istället var det kvinnornas bara fötter som diskuterades! Barnen tyckte inte att det såg skönt ut i gräset utan tänkte att fötterna skulle bli blöta och kalla.

Barnen tyckte att Mona Lisa var fin, men de föredrog helt klart Flicka med pärlörhänge.

Den här bilden tyckte vi alla såg lite läskig ut. ”Om dom kommer gömmer jag mig i garderoben”, förklarade ett barn. ”Då undrar min mamma och min pappa var jag är.”

Vad är det som händer i de här bilderna? Och varför har det vackra paret inget hus?

Det är inte alltid de bilderna man tänker sig som blir mest populära. Den här bilden tyckte ett barn var så fin att hon ville att jag skulle ta ett kort så att hennes mamma och pappa fick se.

Förskolan ska stimulera barnens kreativitet, nyfikenhet och självkänsla. Barnen ska
få möjlighet att förundras och utveckla sin förmåga att utforska, kommunicera och reflektera.
Förskolans läroplan, Lpfö-18

2 reaktioner till “Mandelblomman och konsten”

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.