Tiggy testar

Barnen har önskat att få expremitera och idag tog vi reda på vilka kunskaper vi hade kring ämnet. Vad är experimentera? Vad gör man när man experimenterar?
Vi hittade ett program på ur som heter tiggy testar och bestämde oss för att titta på ett avsnitt. Avsnitt 1 heter ”lita på en liter” och handlar om volym.

https://urskola.se/Produkter/172322-Tiggy-testar-Att-lita-pa-en-liter?cmpid=del:cl:20191014:urskola



Efter avsnittet begav vi oss till köket för att hämta allt man behövde.
Vi pratade om hur mycket barnen trodde att en liter är. – kanske såhär mycket, nej jag tror såhär stort, jag tror det är lite, precis som tiggy.
Vi började undersöka 1 liter mjölk. I litermåttet var det fullt med mjölk, men i kastrullen var det pyttelite. Barnen hade många hypoteser om varför, hur kunde det bli så. Vi provade i en mindre kastrull, men då fick inte 1 liter plats. – det är så konstigt, varför blir det så? Jag fattar faktiskt ingenting nu, nej inte jag heller för nyss var ju den full.
Vi undersökte med vatten också, 1 liter vatten och 1 liter mjölk är lika mycket, det konstaterade barnen. Hur mycket blir det om vi heller litermåttet med vatten i skålen? -den blir full, ja lika full som den där. Vi hällde, men oj vad lite vatten det blev. 1 liter vatten såg ut att vara pyttelite i den stora skålen, vi provade att hälla i en liter till, och skålen var ändå inte full. Ska vi prova att hälla i 1 tredje liter? – JA! Men det kommer inte gå, det kommer rinna över, nej det kommer gå, Ojojoj, spännande!!
när vi hällt i nästan tre liter vatten så konstaterar vi att skålen är för full, det gick inte mer.

”Arbetslaget ska utmana barnens nyfikenhet och förståelse för språk och kommunikation samt för matematik, naturvetenskap och teknik” Lpfö, 2018.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.