Skapande

Barnen vill måla och vi förbereder för det. För en del barn är det en utmaning. Att hålla en pensel, doppa i färgen och få ett mönster på pappret är inte alltid en självklart då flera barn inte gjort det eller bara prövat någon gång. Det kan vara otäckt att få färg på fingrarna.

Vi pratar om färgerna och dess namn. Några reflekterar över att Babblarna har dessa färger. Några barn uttryckte att det var kul att måla och ville helst inte sluta. Vi såg i barnens ögon att det var spännande och roligt.

Matematik!

Vi har börjat träna lite matematik nämligen lägesord, vi tog hjälp av Babblarna som visar oss lägesorden, framför bilen, bakom bilen, på bilen, i bilen, under bilen, bredvid bilen. Sedan läste vi Bockarna Bruse och pratade om var bockarna var, bredvid bron, på bron och trollet var under bron. Några av barnen läste sagan med hjälp av materialet vi har. Sedan avslutade vi med att sjunga sången om bockarna.

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla förståelse för att använda matematik i vardagen. Lpfö 18

Den hemliga påsen

Vi har hittat en hemlig påse på mandelblomman, vad kan det vara där i? Vi kände på den, den var mjuk på ena sidan och lite hårdare på andra sidan, den rörde sig inte och svarade inte när vi pratade med den.
– det är nog en bok
– jag tror det är en dinosaurie
– jag tror igelkott
vågar vi titta efter?
– JA!!!
Vi öppnade,
– KANIN!!!
– och igelkott!
De berättade att de tyckte att dem har varit på förskola så länge nu och vet ju om vad vi gör här. De vill veta vad alla kompisar gör när dem inte är på förskolan. Därför undrade de om de fick följa med alla kompisar hem över en helg.
– ja det får ni
– då kan ni sova i min säng
– vi ska leka med mina bilar
– då kan vi mysa i soffan med popcorn och godis
– nja, jag vet inte, måste ni?
– vi ska ha kul!




Vem ska vi följa med först hem?
– mig, mig, nej mig, mig, hem till mig.
kanin och igelkott tyckte inte att det blev bra så de tog fram alla kompisarnas namn och la dom upp och ner i mitten av alla och sen drog de ett namn. Det blev mycket bättre och enklare. Men de sa att alla kompisars namn kommer att bli dragna bara att man kan behöva vänta lite och ibland lite längre.

Nu väntar alla kompisar med spänning på att det är deras tur att få med sig Kanin och Igelkott hem!

”Förskollärare ska ansvara för att varje barn upplever att det är roligt och meningsfullt att lära sig nya saker”, Lpfö,2018.

Känslan glad

Vi arbetar vidare med boken visa dina känslor och olika typer av känslor. Vi reflekterar över vilka känslor det finns och om man har rätt att känna olika känslor?
I början på veckan fick vi något i postlådan
Ett brev
Från kanin och igelkott. Dom undrade vad som gjorde oss glada och om vi kunde rita det.
Vi reflekterade kring vad som gör oss glada och skrev ner allt, detta pratade vi om när vi sedan ritade våra bilder.
– jag blir glad när min familj äter glass tillsammans
– jag blir glad av min familj
– jag blir glad av mina kompisar



”Förskollärare ska ansvara för att barnen får sina behov respekterade och tillgodosedda och får uppleva sitt eget värde”, Lpfö, 2018.

dessa fina bilder finnas att titta på inne på mandelblomman!