Blåklockans arbete med integritet!

Vi strävar efter att barnen ska värna och respektera varandras integritet. Ett led i detta är att lära barnen att använda Stopphanden när de tycker att kompisen kommer för nära eller gör något som inte känns bra. Vi ser goda resultat av detta arbete i barngruppen även bland dem yngsta barnen. Barnen använder handen och säger Stopp. När barnen gör detta fungerar vi pedagoger som stödjande vuxen och synliggör barnets önskan om att få vara ifred tex.

Violen!

Barnen är intresserade av sortering av olika material här har de byggt och sorterat Lego, gubbar och kopp,fat och sked i färg och form.

Besök i skogen: där de tre bockarna bad oss om hjälp dem hade gått vilse och hittade inte sin bro för att komma till det gröna gräset på andra sidan. Vi hittade en koja där trodde många barn att bockarna bodde. Vi funderade på hur vi skulle hjälpa bockarna vi bestämde oss för att tillsammans plocka pinnar och bygga en ny bro. Det blev många pinnar plockade och vi lade också upp några pinnar och räknade hur många, vi räknade till fem. Vi gick vidare på vår promenad och träffa några som vi frågade om de sett bron och bockarna och de berätta att längre bort i skogen hade dom sett både bron och bockarna. Vi bestämde att vi får gå längre bort nästa gång vi går till skogen. Vårt projekt är ju bockarna bruse vilket är väldigt roligt att höra när barnen ofta relaterar till sagan vid många olika tillfällen.

Gullvivan v. 47

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla förmåga att skapa samt förmåga att uttrycka och kommunicera upplevelser, tankar och erfarenheter i olika uttrycksformer som bild, form, drama, rörelse, sång, musik och dans, Lpfö 2018.

Förskollärare ska ansvara för att varje barn får använda digitala verktyg på ett sätt som stimulerar utveckling och lärande, Lpfö 2018

När vi ska börja med vår saga så får barnen i uppdrag att tänka på vad just deras figur ska göra i sagan och vilket material dom vill använda sig utav. Varje barn får en egen sida i sagan, där de för berätta vad deras figur gör och ta ett kort på figuren och materialet. När man känner sig färdig så läser vi upp texten och tittar på bilden, vissa vill lägga till något eller ändra något i bilden och vissa är nöjda som det är. Det är viktigt att man känner sig nöjd med sin sida. Vi försöker också hålla en röd tråd genom sagan med en början, ett mitt och ett slut, det kan vara klurigt.

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla ett nyanserat talspråk och ordförråd samt förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra i olika sammanhang och med skilda syften, Lpfö 2018.

En grupps saga är färdig, nu ska vi berätta den för våra kompisar. Vi har kommit på vad sagan ska heta, vi hade några förslag men när en kompis gav förslag på Superteamet så vill vi alla att den skulle heta så. Vi behövde inte rösta för alla ville samma sak.

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla nyfikenhet, kreativitet och lust att leka och lära, Lpfö 2018.

Gullvivans bussdagar v.47

Det var spännande att åka till Nyköpings hus. När vi kom dit fick vi veta att Gruffalon sovit över där, men glömt kvar sina morgontofflor. Han ville att vi skulle leta reda på dem , för att sedan kunna lämna tillbaka dem i Ekensbergskogen nästa vecka.
Efter lunch tog vi en promenad till Hamnens lekpark. Flera berättade att de varit där och att de ätit glass i hamnen😊
Förra veckan övade vi på att utrymma bussen om något skulle hända. Det gick jättebra och det kändes skönt att få öva.

På spaning efter Gruffalon & Trollet

Vi hittar en pinne som blivit alldeles mjuk och lätt att ta isär. Vi jämför med en annan pinne som vi hittar på marken. Den pinnen var fortfarande hård. Vad kan de bero på?

Vi hittar ett snöre som barnen från Violen tror är Trollets. Undrar varför han har fäst snöret där?

Vi hittar skräp i naturen. Barnen tycker vi ska ta med det till förskolan och slänga i papperskorgen.

Tacksamt att vistas i skogen. Skogen erbjuder så mycket att upptäcka och öva på. Här övar barnen balansen på bockarna Bruses bro.

Vi bygger barkbåtar i skogen, så synd att vi inte hittade någon pöl med vatten för att sjösätta våra båtar.

En stackars liten Gråsugga hittade vi under en Sten. Snabbt försökte den undkomma våra nyfikna blickar.

Vi konstaterar även att det är väldigt svårt att hitta några röda löv. Alla är numer bruna och svarta.

En fantastisk förmiddag tillsammans med delar av blåklockan och violen barn.

Mia , Johanna, Wilma och Safia

Skogspromenad med blåklockorna

Vi undersökte en stubbe och fanns en liten larv och en liten mask.


Vi undrar om detta kan vara Gruffalons stenhus/ grotta?

Vi hittade ngt som inte skulle vara i naturen. Vi tog med oss plasten tillbaka till förskolan och slängde dem i plaståtervinningen.

Vi mötte också en hund på vägen, där påmindes vi om att vara tysta och inte skrika för då blir hunden rädd.

Mia; Safia, Johanna.

Smörblommans bussdagar v.46

På bussen rullar det på ungefär som vanligt trots de nya restriktionerna. Den här veckan åkte vi till Ekensberg. Innan vi gick på bussen förklarade Richard att det var dags för utrymningsövning, viktig kunskap om bussen t ex skulle börja brinna. Detta väckte en hel del frågor som vi pratade igenom så alla skulle känna sig trygga. Era barn var verkligen supersnabba och visste precis hur de skulle göra. Heja på!

I skogen finns ett konstigt hus, kanske är det där Gruffalon tar sitt vatten…

Några byggde småkojor till små figurer. Fantasin är det minsann inget fel på.

Efter lunchen gick vi till ett ställe där vi byggt en koja (bra sysselsättning för att hålla värmen om man kommit vilse). Det fanns ett brev från Gruffalon, som kommit vilse och undrade vad man skulle göra då…. de som ville fick rita Gruffalon eller ngt annat.


Tack och hej från skogen!