Violens vecka!

Vattenlek i sommarvärmen
Vi har utforskat allt vatten som rann ut från stuprören och av det o sand blev det sopptillverkning(tomatsoppa)
Skapande ute på staffliet.
Vi har utforskat Qr-koder. Vad hände när vi satte telefonen ovanpå koden? Åh det kommer Babblarna. Vi provade flera olika koder.

Vi undersöker, funderar och samtalar

Barnen har visat ett stort intresse för insekter och småkryp, så under veckan har vi letat och undersökt de små liven som vi har hittat. Det har uppstått många funderingar som har lett till intressanta samtal mellan barnen och med oss pedagoger. Främst funderingar om djurens olika funktioner i naturen, dess olika utseenden och människors ansvar för djurens mående.

Utbildningen ska ge barnen möjlighet att tillägna sig ett ekologiskt och varsamt förhållningssätt till sin omgivande miljö och till natur och samhälle” (Lpfö 2018).

Till barnens förtjusning har även kanin och igelkott nu flyttat in i huset som barnen har skapat.

Barn skapar sammanhang och mening utifrån sina erfarenheter och sätt att tänka” (Lpfö 2018)

Skogen

Idag har Äventyrarna varit i skogen. Vi hittade blommor som:

Eftersom det hade regnat hittade vi flera snäckor och sniglar.

Vi provsmakade även Mullegodis. Barnen tyckte det smakade konstigt, citron och surt.

Det fanns gott om blåbärsbuskar i skogen.

Förra veckan hittade vi en konstig växt i skogen som barnen tyckte såg ut som broccoli. Den här veckan såg växten ut såhär:

Vi hade en härlig förmiddag med många upptäckter.

Digitalisering

Idag har Äventyrarna utforskat digitaliserings tekniken med vår Robot och Maki maki.

Barnen har gjort banor med hjälp av kort som Roboten sedan ska programmeras efter.

Barnen klarade uppdraget jättebra! Vi tränade samarbete, några engelska ord som, höger, vänster, framåt, vänd runt, räknade och programmerade.

Med Maki Maki utforskade vi vilka material som kunde leda ström. De som gjorde det fick datorn att spela upp ljud.

Efter maten gick alla Gullvivor ut. Vi gjord bl.a grisknorrar med hjälp av maskrosor ….

spelade bowling, fotboll och ritade.

Det hat snöat på gården!

Springbubblor

Idag har vi testat på en ny variant av såpbubblor, det gick inte att blåsa ut dessa bubblor utan vi fick springa för att få ut bubblorna.

Barnen turades om, ”man måste vänta på sin tur”, ”ja, alla får prova men först måste man vänta” berättade barnen.
Sen sprang barnen fram bubblor. ”Titta!! Det blir massor dubbelbubblor”
”Titta!! Va långa mina bubblor blir”
”Jag springer och snurrar så blir det snurrbubblor”

”Lek stimulerar fantasi och inlevelse. Lek kan också utmana och stimulera barnens motorik, kommunikation, samarbete och problemlösning” (Lpfö 2018).

Matsedel vecka 22 och 23.

Måndag: Stekt fisk, örtagårdssås, kokt ekologisk potatis.

Tisdag: Köttfärssoppa, hembakt bröd och grönsaksfat.

Onsdag: Rotsaksgratäng

Torsdag: STÄNGT

Fredag: Öppen matsedel

Vecka 23

Måndag: Curryfisk med bulgur

Tisdag: Kycklinggryta med cocosmjölk, morötter och vitkål.

Onsdag: Pannkaka

Torsdag: STÄNGT

Fredag. Öppen matsedel

Vi besöker en ”ny” lekpark

Idag besökte vi en lekpark vi inte varit i förut. När vi berättade att vi skulle gå till en ny lekpark vart barnen jätteglada, – åhh ni är så snälla, undra vart vi ska? hur ser den ut? många tankar och funderingar hela vägen till lekparken. När vi kom fram såg vi att det fanns en fotbollsplan med mål, stora gräsytor, klätterställning, gungbräda, rutschkana och en sandlåda. Barnen tyckte det var spännande att besöka en ny plats men samtidigt lite läskigt, – tur vi har varandra, kan du följa med mig och prova den? kompis, kan vi går dit bort? vill du spela fotboll med mig?
När vi gick tillbaka till förskola så var vi trötta efter att ha prova alla saker flera gånger, -snälla, kan vi gå hit igen? tack för att vi fick gå hit!

”Barnens lärande kan bli mångsidigt och samman­hängande om arbetssätten varierar och miljön är utmanande och stimulerande samt lockar till lek och aktivitet. Barnen ska kunna växla mellan olika aktiviteter under dagen, både utomhus och inomhus och i varierande miljöer” lpfö, 2018.

Förra veckan!

Barnen uppskattar att träna sin grovmotorik utomhus till bra musik.
Vi övar munmotoriken samt tittar på de fantastiskt fina bubblor.
Nu har vi tagit ut papper och pennor och skapar ute.
Vi har sprungit Bamseloppet i veckan.

Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning. ( Lpfö 98: reviderad 2010)