V.18 Smörblomman

De senaste veckorna har vi övat mycket på en sång som handlar om havet. Fråga barnen om de kan sjunga lite på ”Du har vattnet som spegel”. Till vår hjälp har vi en sångaffisch med bilder och symboler som hjälper oss att komma ihåg texten.

Ute har vi byggt motorikbanor av plastbackar och plankor och vatten/boll banor av rör.

Några har gjort en saga med hjälp av våra inspirationsbilder, den finns strax att läsa på fönstret till ateljén😃

Lpfö18 2.2

”• förmåga att skapa samt förmåga att uttrycka och kommunicera upplevelser, tankar och erfarenheter i olika uttrycksformer som bild, form, drama, rörelse, sång, musik och dans.”

Gullvivans vecka 18

Våra blivande femåringar har fått planterat i vår odlingslåda. Det ska bli spännande att följa hur det går, om vi får skörda efter sommaren😊
Vi fortsätter med ”jaget” och pratar om var vi bor, hur vårt hus ser ut, hur många som bor där.
Denna vecka skulle vi haft utedag, men tyvärr var inte vädret med oss. Istället för att äta lunch utomhus fick vi ha en hamburgarekiosk inomhus. 20 kr kostade det.
Nästa vecka bakar vi inför kalaset.

Gullvivan v. 17

Denna veckas önskeaktivitet var mörkerfest.
på mörkerfesten kunde man skapa egen spöken, gå laserbana, räkna spöken som gömt sig i ett mörkt rum och dans med ballonger och musik.
Barnens tankar efteråt:
– Det var inte för mörkt och inte för ljust,
– det var mystiskt,
– spännande och roligt,
– klurigt med laserbana, vi var dock lite snabbare än er stora
-allt var perfekt.


”Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla,
– motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning
– förmåga att använda matematik för att undersöka, reflektera över och pröva olika lösningar”, Lpfö, 2018.
”Förskolan ska stimulera barnens kreativitet, nyfikenhet och självkänsla. Barnen ska få möjlighet att förundras och utveckla sin förmåga att utforska, kommunicera och reflektera”, Lpfö,2018
Under v. 18 är det dags för barnens önskemål: utedag.
vi räknar med att vara tillbaka på förskolan ca. 13.30

Vi slår följe

Idag fick några barn från blåklockan möjlighet att slå följe med smörblommans barn. Vi gick till skolskogen och reste upp alla pinnar som fallit i vår koja.

Tillsammans stannade vi sedan kvar i skogen och spanade efter tecken på våren.

Vi hittar olika kottar som vi närgranskar och jämför.

Vi hittar även en del gråsuggor.

Gråssuggorna rullar ihop sig likt en boll.

Vi upplever naturen med våra sinnen, vi känner på kvistarna på huden och konstaterar att de kittlas litegrann.


Vem har gjort alla dessa hål i stubben, en smörblomma berättar för barnen på blåklockan att det är nog myrorna som gjort alla hålen.

Fantastisk vårdag och underbart att se hur smörblommans barn tar så väl hand om dem som är yngre.

Biomys

Önskeaktiviteten denna vecka har varit biomys, vi har skapat pengar för att kunna köpa biljetter och längtat efter biodagen. I onsdags och torsdags var det äntligen dags, vi fick handla biljetter i kassan med våra pengar, fick en stämpel på biobiljetten och fick kliva in och ta plats i bion. Efteråt talade vi om filmen, upplevelsen och barnen talade om hur glada och tacksamma dom var att vi kunde just detta.

”Arbetslaget ska främja barnens förmåga att vara delaktiga och utöva inflytande över sin utbildning”, lpfö, 2018

V.16 smörblomman

Något underligt hände när vi besökte Jogersö med bussen. När vi bestigit Mount Everest och var påväg ner hade vi otur och råkade ut för lavautbrott, precis när vi klarat oss undan fick vi på tisdagen syn på två Sorgmantlar. Det som var det underliga var att dagen innan hade ett barn nämnt att det fantastiskt att få se just en sådan. Det var roligt för oss som fick se den, men lite ”sorgligt” att barnet som önskat att se den bara fick se den på bild…

Bilden vi tog under nedstigningen blev tyvärr inte så här skarp, men visst är den fin?


Vi har påbörjat diskussioner om vad vi ska plantera i vår odlingslåda och så har vi grävt ur en blomlåda för att kunna plantera lite fina blommor🙂🌸🌺Alla maskar som vi hittade behöll vi i lådan för att de skulle fortsätta att luckra och föra ner näring i jorden.

Några har hunnit med att göra en saga utifrån våra ”sago”bilder. Om man själv inte kommer på var/vem sagan handlar om kan man dra ett kort…


lpfö 18

”• intresse för berättelser, bilder och texter i olika medier, såväl digitala som andra, samt sin förmåga att använda sig av, tolka, ifrågasätta och samtala om dessa,”

Disco på gullvivan

Denna veckas aktivitetsdag innehöll disco med maskerad (om man ville såklart). Vi dansade, sjöng, ritade masker och lekte dansstopp. Vilken tisdag vi hade och vad vi hade längtat efter detta.
Under veckan har vi byggt banor till vår robot Sphero.
Under en av veckans lugna stund efter maten har vi dansat med tyger till lugn musik. Vi upptäckte att det gick att fånga luften med tygen. Avslappnande och roligt på samma gång.
Nästa veckas aktivitet blir önskemålet biomys.

På spaning efter våren

Delar av blåklockans barn gick till skogen för att spana efter vårtecken. Under en kall Sten hittade vi en liten liten mask.

Några vitsippor hade också letat sig upp.

En fågel hade tappat sin fjäder.

Vi samlar kottar och jämför storleken och samtalar om dessa. Vilken är egentligen minst respektive störst?

Bor det någon i holken ännu?

Vi lyssnar på fåglarnas kvitter och tror oss höra talgoxen och hackspetten.

En fantastisk dag för delar av blåklockan i skogen.

Vallmon v.13

Vi har anmält oss till Skräpplockardagen och begav oss ut för att plocka skräp i naturen. Barnen visar sina skräpplockarglasögon här.
”Det tar lång tid innan det försvinner” sa ett barn, ”Ja, vi tar med oss det” svarade ett annat barn.

”Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla förståelse för hur människors olika val i vardagen kan bidra till en hållbar utveckling” (Lpfö18)
Vi har yogat tillsammans med Brum
Vi fick testa på en massa olika yogapositioner , barnens favoriter var Trädets position, Kattens position, Grodans position och Bergets position.
”Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt förståelse för hur viktigt det är att ta hand om sin hälsa och sitt välbefinnande” (Lpfö18)