Blåklockans upptäcktsfärd

Idag tog vi oss på en premiärtur med vår fina vagn. Vi skulle gå på spaning efter saker som rullar.

På vår promenad hittade vi även olika buskar, löv och kojor.

I veckan har vi påbörjat vårt projekt Rulla. Vi har undersökt olika bollars form, hur de rullar på golvet samt i vår friktionsbana.

Det är spännande att se att barnen fortsätter undersöka det fysiska verbet Rulla även på egen hand efter det att vi introducerat det før barnen. Det ska bli spännande att utveckla detta vidare.

En kall höstdag

Det var kallt så mycket kläder gick åt idag att ha på sig. Vi har undersökt rutschbanan. På vilka sätt kan ni åka ner blev frågan?

” Jag kan åka på knäna. Det är roligt” sa en flicka.

” Jag kan åka på magen. Då måste jag vända mig” sa en flicka.

” Det gick fort på magen” sa en annan. Hon tror att västen kan vara det som gör att det går fort.

Många tankar och reflektioner blev det i åkandet och de höll sig varma.

En pojke reflekterade över de fina rönnbären som hängde tungt på en gren i trädet. Vi kände på dem, luktade och reflekterade över den fina färgen. Hösten är här!

Spanarna i skogen

Vilket mysterium!
vi hittade en katt i träd. Vi kom fram till att det var ett gossedjur.
Vi hittade många snäckor. Vi kom fram till att det fanns olika färger på skalen och olika storlekar på snäckorna.

,

Upptäckarna letar rörelse i hamnens lekpark

Upptäckarna hur cykelbussarna rörde sig. – De hade hjul, el, batteri men även att Ann-Sofie och Kattis var ju tvungen att röra på sina ben för att cykeln skulle röra sig.
Barnen hittade rutschkanan
Gungorna
Flaggorna rör sig för att det blåser.
Vi gick ner till vattnet för att se om vi såg något som rörde i vattnet. Vi såg fåglarna och vågorna

Regnbågsskogen

I veckan besökte vi en ny skogen för oss, spännande!
Med oss hade vi boken samarbeta, den läste vi och sedan fick alla grupper en uppdrag.

Vårt uppdrag var att tillsammans samla material och sedan skapa en kompissol.

Tigergruppen bestämde snabbt att pinnar var bästa materialet.

Lejongruppens kompissol valde även dom att bygga utav pinnar.
Delfingruppen hittade en stor plats mellan träden där dom bestämde sig för att skapa en stor stor kompissol med hjälp av små pinnar. Mycket jobb, tillslut kom både tigergruppen och lejongropen och hjälpte till. Hur många får det plats i solen? Vi har provat, och alla kompisar och pedagoger plats!

Många tankar och idéer och ett stort samarbete:
– kolla där finns massa pinnar.
– om du lägger den här så blir solen hel.
– du kan följa med mig jag såg flera långa pinnar där borta, kom jag visar dig.
Att skapa en kompissol var klurigt, hur får man en rund sol utav pinnar? Måste den vara rund? – Såhär kan man kanske göra istället.

”Arbetslaget ska stimulera barnens samspel samt hjälpa och stödja dem att bearbeta konflikter, reda
ut missförstånd, kompromissa och respektera varandra”, Lpfö 2018.

Vi samlar och sorterar

Idag har vi tränat lite på former när vi var i skogen. Camilla ordnade en samla- och sorteralek med cirklar och kvadrater.

Blå kvadrater och röda cirklar
Camilla visar vad vi ska leta efter och frågar om barnen vet namnen på formerna.
– Cirkel!
– Ja!
– Och? ….K…kva…
– Kamel!
– Nej, men kvadrat. Den blå heter kvadrat!


Barnen letar…

…samlar…

…och sorterar.


Meny v 38 och 39

Mån: Kravköttbullar med kravpasta

Tis: Falukorv, mild senapssås kokt potatis

Ons: Potatisbullar med lingon och goda tillbehör

Tor: Tomatsoppa med makaroner, keso hembakt bröd grönsaksfat

Fre: Stekt fisk kokt potatis kall sås

Mån: Fiskfile med soltorkade tomater, creme frache, bulgur

Kycklinggryta, ris

Tacogratäng med quorn

Eko ugnspannkaka, med tillbehör

Falukorvslåda med pasta

Veckan som varit!

Några barn gick på promenad och vi tittade till trädet som blev träffad av blixten innan sommaren. Det var inte alls grönt länge och det var väldigt svårt att klättra i, barren var hårda och vassa och grenarna gick lätt av när man tog i dom. Vi tror inte att trädet lever längre.
Vi tittade också till stubben med hål i, först såg vi inga djur alls men sen lyft vi lite försiktigt på barken och där under var det fullt av myror. Myrorna verkar ha byggt bo där, fast ett konstigt bo utan barr.
Vi gjorde massor av olika uppdrag längs vägen, här fick vi i uppdrag att gå balansgång längs trädet. Klurigt med ett trädstam som är hal efter regnet, hur ska vi göra? – kan du hålla min hand när jag går? sen går vi tillbaka så kan jag hjälpa dig, ja smart idé!
På vägen tillbaka till förskolan så hittade vi en jättestor och djup vattenpöl, ni alla vet ju vad en vattenpöl inbjuder till…
att hoppa i såklart!

”Förskollärare ska ansvara för att varje barn utmanas och stimuleras i sin motoriska, sociala, emotionella och kognitiva utveckling”, Lpfö, 2018
En grupp har visat intresse för småkryp och varit ute och letat efter dem. Dessa hittade vi.
Sen ritade vi av dom.
Vi skapande sen småkrypen i lera.

”Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla förståelsen för naturvetenskap samt kunskap om växter och djur”, lpfö, 2018.