Fler effekter utav sex timmars arbetsdag

Minela är enhetschef på Hållets äldreboende som är den större enheten av de två som är med i projektet sex timmars arbetsdag. Hon berättar här om vissa intressanta effekter som hon som chef sett och hört av sin personal nu i början av försöket.

– Peronalen har berättat att de känner att de har mer luft i sitt arbete nu än tidigare. Det har resulterat i att de i sin roll som kontaktperson upplever att de kan tillbringa mer tid med sin hyresgäst. De upplever också att de hinner återhämta sig och samtidigt göra något på sin fritid även fast de jobbat helg eftersom de inte längre har några delade turer på schemat, berättar Minela.

Hälsoundersökningen

Projektet har berättat i ett tidigare inlägg att hälsoundersökningen blev ett litet uppvaknande för flera i personalen. Känslan efter undersökningarna var att många kände att de aktiv vill röra på sig mer efter jobbet och att man börjar ta sig till gymmet.

Mer personal

Några ur personalen på Hållet som sitter och pratar om försöket sex timmars arbetsdag.

De två försöksverksamheterna har inför försöket behövt anställa mer personal för att täcka upp schemat. Det har internt inneburit att det blivit fler att dela arbetsuppgifterna med och personalen har uttryckt att det är kul med nya kollegor. Det har i sin tur skapat ett behov av att jobba fram en effektiv struktur i arbetet i vem som gör vad. Framförallt sprida kunskapen om vem som gör vad i alla övriga arbetsuppgifter i verksamheten.

Sjuk med gott samvete

Vid influensatider kan hela avdelningar slås ut och personalen blir ofta beordrad övertid då det är svårt att hitta vikarier. Just när försöket startade drabbades Hållet äldreboende av influensa bland personalen. Det resulterade i hög frånvaro och när den nu har ebbat ut berättar Minela om en positiv effekt av det nya läget.

– Personalen har berättat att när de var sjuka så kunde de stanna hemma med gott samvete i vetskap om att det fanns tillräckligt med folk på plats som kunde ta hand om verksamheten. Vi har kunna driva en kvalitetsäker verksamhet med rätt bemanning och inte behövt beordra in personal tack vare att de är fler medarbetare på boendet från den 1 mars än tidigare.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.