Motorik

En dag tog Petra fram några små påsar. Vi visste inte vad det var, men vi gissade på att vi kanske skulle ha dem till att sova på.

 

Eller nä… kanske inte. Vi fick klämma och känna på dem, och vi kom efter noga överläggning fram till att det var ärtor i påsarna. Då berättade Petra att vi skulle att ha dem till att balansera med. Vi skulle samarbeta två och två, stor och liten. Påsarna skulle ligga på huvudet. Det är väl knäppt? Men roligt!

Vi började med att tillsammans med vår partner försöka gå runt ett träd utan att påsen ramlade av. Det är ju lite knepigt. Man får inte titta för mycket på fötterna och var man går, för då ramlar påsen ner. Och det gör den också om man skrattar för mycket!

 

Sen ordnade Malin en hinderbana åt oss. Då fick vi köra individuellt. Man skulle kliva över en stock… balansera på en stubbe…

 

Och gå slalom… för att sen gå igenom en trång passage… och avsluta med ett litet skutt över en gren. Oj, så roligt det var!

 

Förskolan ska sträva efter att varje barn:
• utvecklar självständighet och tillit till sin egen förmåga,
• utvecklar sin motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt förståelse för vikten av att värna om sin hälsa och sitt välbefinnande,

(Lpfö 98, rev 2016).

 

Hej Kollikok!

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *