Förmiddagen ägnade vi åt uppdrag. Vad då för uppdrag? Jo, vi letade saker i skogen. Vad för saker? Specifika saker. Kolla här ska ni få se!

Första uppdraget var att hitta en STOR kotte. Och det kan ju vara enkelt. Om man är i en granskog. Fast det var vi ju inte, utan i en tallskog. Men det finns också tallkottar som är större än små tallkottar. Allt handlar om sitt egna perspektiv.

 

En skamfilad, men ack så stor GRANkotte.

 

Sen skulle vi hitta ett lågt träd. Inte ett LÅNGT som Petra sa först.

 

Det var enkelt.

 

Nu ska vi se vad som står på nästa kort… Hmm… hitta en stor sten?

 

Tadaaaaa!

 

Sista uppdraget då? Hitta en pinne som är lika lång som din hand.

 

Vi mätte och mätte… men till slut hittade alla en som passade just dem.

 

Förskolan ska sträva efter att varje barn:
• utvecklar självständighet och tillit till sin egen förmåga,
• tillägnar sig och nyanserar innebörden i begrepp, ser samband och upptäcker nya sätt att förstå sin omvärld,
• utvecklar sin förståelse för rum, form, läge och riktning och grundläggande egenskaper hos mängder, antal, ordning och talbegrepp samt för mätning, tid och förändring,
• utvecklar sin förmåga att urskilja, uttrycka, undersöka och använda matematiska begrepp och samband mellan begrepp,

 
(Lpfö 98, rev 2016).

 

Hej Kollikok!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *