Bofink

Idag hittade en av pedagogerna en fågel på gården.

-Titta, den sover!
-Nä, det tror inte jag, Jag tror den är död.

Vi konstaterade att det tyvärr var så, fågeln var död.
-Vad tror ni har hänt?
-Den kanske har blivit biten av ett djur?
-Den somnade nog bara.
-Jag tror den har flugit in i nåt.

Vi tittade noga på fågeln, oftast ser vi dem bara i träden, men nu kunde vi studera riktigt noga.

Vi tittade på sidan.

 

Vi tittade på huvudet.

 

Vi tittade på magen.

 

Och på ryggen.

 

Och sen på vingarna.

 


Den är väldigt vacker, den har många färger. vi kan räkna till; röd, grön, vit, svart och grå.

-Vad tror ni att det är för fågel?
-Jag vet, det är en bofink!

-Jag tycker att vi begraver den, det brukar vi göra när någon dör.
-Sov gott, lilla bofink!

Förskolan ska sträva efter att varje barn:
• utvecklar intresse och förståelse för naturens olika kretslopp och för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra,

• utvecklar sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om växter, djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen,

(Lpfö 98, rev 2016).

 

Hej Kollikok!

 

En reaktion på ”Bofink”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *