Den årliga äggjakten!

 

Idag var det dags för Vattenliljans årliga äggjakt och påsklunch!

I år vann Stora Modulen med över 800 stycken funna ägg! GRATTIS!

Plötsligt ser vi en figur som smyger runt med kikare på gården. Mulle hälsar på! Kolikok!

När vi sagt hej då till Mulle gick vi in och njöt av påsklunchen. Kolikok!

 

 

Förmiddagen ägnade vi åt uppdrag. Vad då för uppdrag? Jo, vi letade saker i skogen. Vad för saker? Specifika saker. Kolla här ska ni få se!

Första uppdraget var att hitta en STOR kotte. Och det kan ju vara enkelt. Om man är i en granskog. Fast det var vi ju inte, utan i en tallskog. Men det finns också tallkottar som är större än små tallkottar. Allt handlar om sitt egna perspektiv.

 

En skamfilad, men ack så stor GRANkotte.

 

Sen skulle vi hitta ett lågt träd. Inte ett LÅNGT som Petra sa först.

 

Det var enkelt.

 

Nu ska vi se vad som står på nästa kort… Hmm… hitta en stor sten?

 

Tadaaaaa!

 

Sista uppdraget då? Hitta en pinne som är lika lång som din hand.

 

Vi mätte och mätte… men till slut hittade alla en som passade just dem.

 

Förskolan ska sträva efter att varje barn:
• utvecklar självständighet och tillit till sin egen förmåga,
• tillägnar sig och nyanserar innebörden i begrepp, ser samband och upptäcker nya sätt att förstå sin omvärld,
• utvecklar sin förståelse för rum, form, läge och riktning och grundläggande egenskaper hos mängder, antal, ordning och talbegrepp samt för mätning, tid och förändring,
• utvecklar sin förmåga att urskilja, uttrycka, undersöka och använda matematiska begrepp och samband mellan begrepp,

 
(Lpfö 98, rev 2016).

 

Hej Kollikok!

Motorik

En dag tog Petra fram några små påsar. Vi visste inte vad det var, men vi gissade på att vi kanske skulle ha dem till att sova på.

 

Eller nä… kanske inte. Vi fick klämma och känna på dem, och vi kom efter noga överläggning fram till att det var ärtor i påsarna. Då berättade Petra att vi skulle att ha dem till att balansera med. Vi skulle samarbeta två och två, stor och liten. Påsarna skulle ligga på huvudet. Det är väl knäppt? Men roligt!

Vi började med att tillsammans med vår partner försöka gå runt ett träd utan att påsen ramlade av. Det är ju lite knepigt. Man får inte titta för mycket på fötterna och var man går, för då ramlar påsen ner. Och det gör den också om man skrattar för mycket!

 

Sen ordnade Malin en hinderbana åt oss. Då fick vi köra individuellt. Man skulle kliva över en stock… balansera på en stubbe…

 

Och gå slalom… för att sen gå igenom en trång passage… och avsluta med ett litet skutt över en gren. Oj, så roligt det var!

 

Förskolan ska sträva efter att varje barn:
• utvecklar självständighet och tillit till sin egen förmåga,
• utvecklar sin motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt förståelse för vikten av att värna om sin hälsa och sitt välbefinnande,

(Lpfö 98, rev 2016).

 

Hej Kollikok!

 

Bofink

Idag hittade en av pedagogerna en fågel på gården.

-Titta, den sover!
-Nä, det tror inte jag, Jag tror den är död.

Vi konstaterade att det tyvärr var så, fågeln var död.
-Vad tror ni har hänt?
-Den kanske har blivit biten av ett djur?
-Den somnade nog bara.
-Jag tror den har flugit in i nåt.

Vi tittade noga på fågeln, oftast ser vi dem bara i träden, men nu kunde vi studera riktigt noga.

Vi tittade på sidan.

 

Vi tittade på huvudet.

 

Vi tittade på magen.

 

Och på ryggen.

 

Och sen på vingarna.

 


Den är väldigt vacker, den har många färger. vi kan räkna till; röd, grön, vit, svart och grå.

-Vad tror ni att det är för fågel?
-Jag vet, det är en bofink!

-Jag tycker att vi begraver den, det brukar vi göra när någon dör.
-Sov gott, lilla bofink!

Förskolan ska sträva efter att varje barn:
• utvecklar intresse och förståelse för naturens olika kretslopp och för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra,

• utvecklar sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om växter, djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen,

(Lpfö 98, rev 2016).

 

Hej Kollikok!

 

Vår!

Nu börjar det väl ändå bli vår i luften? Titta, här är något som vi tror är vitsippeblad!

 

Lite längre bort ser vi att vi har rätt, för där har knopparna börjat brista ut till fina vita blommor. Åh, vad härligt!

 

Men vad kan de där gula vara för blommor? Det ser inte ut som en tussilago? Vad kan det vara? Vi frågar en fröken. Hon säger att den heter vårlök.

 

Det är inte bara blommorna som vaknat i solen, utan även djuren. Här tror vi nog att två snäckor vänslas för fullt. Kanske ska det bli små snäckbarn? Eller vad tror ni?

 

Men det finns faktiskt ett vårtecken som vi inte sett än. Men vi väntar ivrigt. Vi har läst att sädesärlan brukar dyka upp i samband med vårbruket, och i Mälardalen, där vi bor, räknar man det som ungefär den 10 april. Så nu väntar vi och ser om de kan förutspå rätt. SPÄNNANDE!

 

Hej Kollikok!

 

 

Påsktider

Påsken närmar sig med stormsteg och likaså våren. Skönt tycker vi!

Självklart vill vi också påskpyssla. Vi tar fram kartong och färg och sen börjar skapandet.

Jag börjar med gult.

 

Och lite mer gult. Jag gör en liten och en stor cirkel som jag fyller med gult. Sen duttar jag till lite svart prickar.

 

Med orange färg målar jag sen till en näbb. Och ett… två ben.

 

Sådärja…

Tadaaaaa! Färdig!

Förskolan ska sträva efter att varje barn:
”utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång och musik, dans och drama”,

(Lpfö 98, rev 2016).

Hej kollikok!

 

 

 

Knep och knåp

Flera av våra stora barn på Kajutan är förväntansfulla över att få börja förskoleklassen till hösten. Det pirrar i hela kroppen och det kommer många frågor. Barnens bokstavsintresse blomstrar och de identifierar bokstäver och ord både här och där. Några har även börjat ljuda ihop bokstäverna till ord. Vad passar då inte bättre än lite knep och knåp? Och som av en händelse har vi fått ett blad med lite pyssel av Mulle.

Först ska vi finna fem fel:

 
Sen prick till prick:

 

Avslutningsvis är det en ordfläta. Det är ju rätt knepigt. Men med lite hjälp går det bra. Vi identifierar orden på bilderna och så skriver en vuxen ordkort. Då kan vi lista ut var orden ska sitta. Men det är lite knepigt det där med vågrätt och lodrätt. Hur ska man skriva då? Tillsammans löser vi knåpet och vips har vi gjort oss vårt första korsord! Häftigt!

 

Tillsammans har vi bland annat tränat på samarbete, problemlösning, lärt oss nya ord och begrepp, tränat finmotorik och övat på tallinjen, samtidigt som vi har tillvaratagit barnens intressen. Barnen har helt enkelt fått styra innehållet i sin verksamhet. Som vuxna har vi sedan gett dem verktygen.

Hej Kollikok!

 

Matsäcken

Det bästa med att gå på Mulle och Knytte är ju ändå matsäcken!

 

-Jag har macka med kalkon. Och blåbärsoppa. Vad har du?

-Det är ost på min macka. Den är fyrkantig! Jag har äppelmust i min termos.

-Det är svårt att skala min clementin, kan du hjälpa mig?

-Vi måste komma ihåg att ta med oss skräpet hem. Mulle vill inte att vi ska skräpa ner i naturen. Då blir han ledsen. Och djuren med.

 

Att bära med sin egen ryggsäck är bra träning, vi tränar på att packa i och ur den , det är också bra att ta hand om sin utrustning (med vuxens hjälp), och veta vad som ska vara med i ryggsäcken. Det är också bra att veta hur ryggsäcken ska vara ”klädd”, kanske behöver den regnskydd?

 

Hej Kollikok!

 

Längd i pärlor

Att pärla halsband är jättekul. Att pärla långa halsband är ännu roligare. Men att pärla megalånga halsband är ändå bäst!

Men hur långt blev det egentligen? Vi mäter.

 

Det gäller att vara noga så fötterna ligger kant i kant.

 

Och vi jämför hur långt vi kommer. Jag räcker till orange! Men jag räcker till blå!

 

Men kolla! Hon räcker ända till grönt! Det är långt! Nu räknar vi pärlorna.

Med hjälp av ett snöre och några pärlor får vi in många matematiska termer: Sortering, jämförelse och längd. Och självklart samarbete (men det är ingen matematisk term)!

Hej Kollikok!