Vallmon

 

Glittermosaik

Under en förmiddag experimenterar några barn hur ”glittermosaiken” ser ut på OH- apparaten och vilka effekter som avspeglas på väggen. Samarbetet är i full gång och barnen pratar om vad de ska skapa – vi kan göra en glittervulkan.

 

Barnen tycker att färgerna blir fina när de lyser på apparaten, efter en stund vill dom själva vara i vulkanen och ställer sig i färglavan som sprutar. – Titta vi når ända upp till kratern.

Skogsutflykt

När vi gick till skogen upptäckte vi att många träd sågats ner utmed gångvägen, spännande tyckte barnen. Plötsligt såg vi en traktor som lyfte stockar som barnen blev nyfikna på, en bit fram hittade vi stubbar som visade årsringar -hur gammat är trädet? Det var inte så lätt för det var väldigt många ringar som satt nära, nära varandra. -Den är nog etthundra år faktiskt.

  

När vi kom fram till skogen fick barnen samarbeta med olika uppdrag; att skapa med naturmaterial. Det blev två mandalas och en vulkan.

 

”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att bygga,  skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap, och utvecklar sin matematiska förmåga att föra och följa resonemang” Lpfö 98/10

Vulkandans till klassiskmusik

Barnen har vid några tillfällen önskat att vi ska dansa så nu slog vi till och dansade med stora rörelser i vulkanutbrottets sken med toner av klassiskmusik. Kul tyckte barnen – vi måste göra det här igen. Klart vi ska det!

 

 

 

Ateljé!

Vi har sedan länge haft ambitionen att ge barnen möjlighet att själva ha mer inflytande över sin förskolevistelse och bl a välja när de vill arbeta skapande. Under ht-16 har vi successivt introducerat material som nu finns tillgängliga i vår ateljé.
Pedagogerna finns nära och stöttar barnen i deras självständighets- och ansvarsutveckling, att kunna ta ansvar för miljön, plocka undan och vara rädda om materialet för att det ska vara roligt och inspirerande att arbeta i ateljén.
Än så länge arbetar vi med papper i färgerna grönt, vitt och blått. Vi klistrar, klipper och målar med kritor i grundfärgerna grönt, blått, gult och rött.
I ateljén finns även Playdoh-deg tillgänglig, just nu är den förstås grön!

Lpfö98/10
”Förskolans ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att ta ansvar för sina egna handlingar och för förskolans miljö”
”Förskolans ska sträva efter att varje barn utvecklar sin skapande förmåga…”
Vi arbetar efter Nyköpings kommuns kompetensutvecklingsplan Barnens bästa förskola, just nu med fokus på förskolans lärmiljöer som ska fungera som mötesplatser där barnen möter utmaningar, blir inspirerade och uppmuntras i sin kreativitet och lär av varandra.

Massage och material

Vulkanberättelser
Den här veckan satte vi igång att arbeta med berättelser i vårt vulkanprojekt.
Vi började med att samtala hur böcker ser ut, hur börjar en bok, hur kan den sluta, vad kan den handla om? Och många andra funderingar.

Barnen kom snabbt på fantasifulla handlingar där de fick ta del av varandras idéer. Arbetet fortsätter nästa vecka.

Avslappning och massage
Vid olika tillfällen i veckan har vi avslappning och massage då barnen som vill masserar varandra ibland lyssnar vi på avslappningssaga/musik på smartboarden, tränar kroppsuppfattning med olika övningar. Den här gången gjorde vi massagesagan Katterna.

Upptäckt genom slipad prisma
Kakelplattorna som vi fick av Nybygget har givit barnen
nya kreativa idéer i skapandet. Kakelplattorna används på olika sätt, ibland ritar och skriver barnen på dem, ibland använder barnen framdukat material som ligger sorterat i glasskålar och som ser inbjudande ut både för ögon och hand.

Vid ett tillfälle upptäcker ett barn att en prisma ger flera spegeleffekter när hon tittar genom den och fascineras över antalet ögon. Hon går fram till spegeln på dörren och ser ögonen tydligt vilket ger henne en glädjefylld upplevelse där hon utbrister sin upptäckt.

”Förskolan ska erbjuda barnen en trygg miljö som samtidigt utmanaar och lockar till aktivitet. Den ska inspirera barnen att utforska omvärlden”. (Skolverket, 2010, s. 6)

Prästkragen: Vi upptäcker färgen GUL!

Prästkragens småkryps-projekt har tagit en paus nu i vintertid. Plankan ute på gården där diverse småkryp brukar hålla till är nu täckt av snö och is och går inte att lyfta på. Inomhus får vi ibland syn på någon liten spindel, eller kanske en silverfisk på besök…

Vi håller intresset vid liv genom att ha bilder och småkryp i en hörna på avdelningen, i väntan på våren!!

”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om växter och djur.” (Läroplanen Lpfö 98, rev 2010)

Tillsammans med vår vän Bibbi, som är en av Babblarna, upptäcker och utforskar vi nu färgen GUL. Vi skapar på olika sätt med färgen gul, och tillsammans med barnen hittar vi gula saker överallt!

 

Vår vän Bibbi, som också kan en hel del om matematik kommer att vara med oss när vi räknar 1, 2, 3.

”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar grundläggande egenskaper hos mängder, antal, ordning och talbegrepp.” (Läroplanen Lpfö 98/rev 2010)

Gammalt material som presenteras på nytt

I ateljén har pärlplattorna fått nytt liv när vi beställt in nya pärlor samt sorterat upp de olika färgerna i nya fina glasbehållare.
Detta har gett barnen nytt intresse för detta material. Vi ser att de hittar på egna mönster som här på bilden samt att de vill hitta bilder på lärplattan som de kan efterlikna också. Barnen lär sig då förstå symmetrier och mönster, de räknar pärlor för att se att mönstret stämmer, de sorterar färger och använder geometriska begrepp.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bokbussen
Vi uppdaterar våran bokhylla med böcker från bokbussen en gång i månaden, den här gången lånade vi bl.a. faktaböcker om vulkaner som har blivit väldigt populära att titta i och diskutera om. Vi ser även att flera av de äldsta barnen intresserar sig för att själva läsa och skriva vilket vi tänker utmana de i genom att de ska få skriva egna vulkanberättelser.

Julgransplundring
I torsdags hade vi på Lilla gärdet julgransplundring. Det började med att alla barnen på förskolan samlades och sjöng och dansade ringdans. Det avslutades med att vi krossade våra fina pepparkaksbyggnader som Lena i köket hade bakat åt oss. Vallmons vulkan som var alldeles täckt av ”lava” såg ju väldigt smarrig ut att sätta tänderna i. Barnen mumsade så när de fick välja ut varsina bitar att äta upp.

 

 

 

 

 

 

Vad händer här?

Under några veckor har något grönt vuxit fram på vår vägg, format av våra fotavtryck. Vad är det?
Barnen tänker:
– En bana kanske?
– Något stort…

Vartefter fler och fler fotavtryck kommer upp på väggen ser vi…Dadda!

Vår kompis Dadda tycker mycket om att dansa och röra på sig och det gör vi också! Just nu är det mycket dans och rörelselek hos oss, särskilt populära är mamma Mu-sånger och Babblarmusiken. Vi tränar på att lyssna på musiken och följa rytmen, röra oss snabbt och långsamt. Vi följer instruktionerna i sångtexten, går på tå och häl och på många andra olika sätt.
Dadda är grön och därför är det mycket som har den färgen på Blåklinten och mycket av det vi arbetar skapande med har färgen grön.
Vi läser boken ”Dadda hälsar på”, ser den som webbsaga och funderar på hur barnen ska kunna uppleva sagan på fler sätt….

Lpfö98
”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång och musik, dans..”