Julförberedelser på Blåklinten

Vi tittar på vår Babblarkalender via iPad och projektor varje dag. Där finns länkar till alla luciasånger vi sjunger och till några korta filmer om Pino, Benny och Babblarna.

Utan att ta bort något av det som traditionellt är förskolans arbetssätt och innehåll kan IKT (informations och kommunikationsteknik) vara ett komplement, ett nytt pedagogiskt verktyg i verksamheten.

När vi sjunger Lucia-sångerna använder vi så många stödtecken vi bara kan!

Vi använder oss av TAKK i verksamheten . TAKK betyder Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation. Vi tecknar vissa nyckelord medan vi pratar och sjunger och vi ser att det hjälper barnen både uttrycka sig och förstå. Vi ser TAKK som en metod att ge stöd och stimulans i barnens tal och språkutveckling, det hjälper dem utveckla sitt talspråk och förmågan att kunna kommunicera med andra.

Här bakas pepparkakor till Luciafirandet!
Förskolans läroplan beskriver vikten av att barn får kännedom om och känner delaktighet i traditioner och kulturarv.

 

Solvändan: Luciaförberedelser!

Nu är vi igång med förberedelser inför Lucia. Vi övar på sånger och ramsor inför vårt kommande Luciatång och vi har bakat pepparkakor.

 

Pepparkaksbak på Solvändan.

 

 

”I förskolans uppdrag ingår att såväl utveckla barns förmågor och barns eget kulturskapande som att överföra ett kulturarv – värden, traditioner och historia, språk och kunskaper – från en generation till nästa.”          Lpfö 98

 

 

Välkommen till Prästkragen!

Prästkragen är avdelningen för de yngsta barnen på förskolan. Här är vi nyfikna på allt som kryper – ute på gården, eller kanske inomhus?

img_2274
Med hjälp av förstoringsglaset går det att studera bilden lite närmare.

Från bokbussen har vi lånat böcker med bilder på insekter och småkryp av olika slag, och vi ser barnens glädje och entusiasm när de upptäcker att det är samma djur i boken som vi har hittat ute på gården!

 

img_23671
Vi använder golvet för dokumentationen för att göra det så tillgängligt och synligt för barnen som möjligt.

Russinhissen!

Experiment med 5-årsgruppen. Idag har vi pratat om vatten och vattnets olika former: fast, flytande och gas.

Idag fick det flytande vattnet vara i fokus.

2016-11-23-09-59-45

Flytande vatten.

2016-11-23-10-00-48 2016-11-23-10-01-09

Vad händer när man har i russin i vanligt kranvatten?

– Ingenting, russinen ligger bara på botten.

2016-11-23-10-07-42 2016-11-23-10-08-25 2016-11-23-10-10-34

Vad händer när vi lägger russin i bubbelvatten?

– Russinen åker upp och ner, det blir en massa bubblor.

 

Välkommen till Pilgården avd. Solvändan!

Nu är vi i gång med bloggandet och här kommer ni att få en inblick i era barns vardag på Solvändan.

img_4593

img_4595
Barnen ville prova snön på olika sätt. Några åkte pulka och upptäckte att det inte gick så fort. Det uppmuntrade till samarbete genom att dra varandra i pulkorna.

 

 

Vi samlade naturmaterial på vår senaste skogsutflykt.

img_4577

img_4579

 

 

 

 

 

 

Blåklinten: Vilken skillnad lite snö gör!

Vi leker och upptäcker snö och is, marken är så hård, ibland är snön mjuk och fastnar på cykelhjulen så de inte kan snurra och man blir väldigt kall om händerna när man inte har vantar på sig!
Men allra mest upptäcker vi hur väldigt halt och härligt det är i backen när vi åker stjärtlapp!img_2287