Musik ska byggas utav glädje!

Under hela vårterminen har dans och rörelse varit en stor del av Blåklintens verksamhet! Vi rör oss till olika sorters musik, snabbt och långsamt och tränar på att följa rytmer.
Nu känner vi att det är dags att själva skapa musik!
Fram med instrumenten!
Vi räknar till tre och sen spelar vi!

 

Vi tränar på att säga alla instrumentens namn, det är svårt när man är 2 eller 3 år…Kastanjett! Maracas!

    

Lpfö 98/10
”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser , tankar och erfarenheter i många uttrycksformer”…”rörelse, sång och musik, dans”

 

Vallmon

Strumpsoppa = Matematik och begrepp

Den senaste tiden har barnen velat koka strumpsoppor, de har gjort en glöd av lavaflaskor och ficklampor som vi ställt grytan på. Ni skulle ha sett vad det puttrade och kokade. När soppan kokat färdigt blundade barnen och tog upp en strumpa i taget som de beskrev för varandra och försökte komma ihåg vems det var. Sedan blev det kluringar… Kunde vi sortera dem efter färger och mönster? Hur många par blev det? Hur många strumpor hade vi tillsammans?

Spindlar på besök

Tvillingspindlarna har varit på besök och behövde barnens hjälp med att räkna strumpor och ben. Barnen ville gärna att spindlarna skulle komma på besök igen och dom lovade att hälsa på fler gånger nu när dom såg att alla barn var så hjälpsamma på Vallmon.

”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att använda matematik för att undersöka, reflektera över och pröva olika lösningar av egna och andras problemställningar” Lpfö 98/10

Vulkan mosaik på ljusbordet

På en samling tog vi fram vårt nya mosaik material och bestämde tillsammans att det skulle hällas upp i glasskålar som sedan skulle ställas in i ”vita rummet” bredvid ljusbordet. Sedan var det dags att utforska materialet, fyra barn samarbetade vid ljusbordet och kom överrens om att skapa vulkaner. Som ni ser blev det en stratovulkan och en sköldvulkan.

– färgerna lyser av ljuset, – det ser helt magiskt ut, – det är fint och vackert, – om vi gör tillsammans så kan vi göra två vulkaner samtidigt.

Lek och vulkanbygge

Nu har barnen listat ut ett sätt att få höjd på sina vulkan- kojbyggen, de har använt sig av ett stafli och satt tyg över. För att verkligen känna att det är en vulkan så ville dom att lavan skulle rinna in i vulkanen från smartborden, tillsammans letade vi fram lava som barnen tyckte passade leken.

Yoga och avslappning

Sedan en tid tillbaka har vi arbetat med Djur- Yoga och tränat på olika rörelser. Genom olika rörelser får barnen känna efter hur det känns i kroppen och samtidigt tränar de kroppsuppfattningen. Så här kan det se ut när barnen själva en eftermiddag väljer att yoga en stund tillsammans.

Några av barnen kom med förslag att dom själva kunde leda vår gemensamma Yogastund, för nu tyckte de att de tränat på rörelserna och själva kunde visa för kompisarna.

Här är ett av barnen instruktör och leder Yogastunden och visar de olika rörelserna. Kompisarna tittar, lyssnar och följer instruktionerna som  instruktören visar och berättar om. Härligt samarbete!

”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga och vilja att ta ansvar och utöva inflytande i förskolan” Lpfö 98/10

 

 

Skapande och lärande

Denna vecka har bjudit på experiment

så som att smälta kritstumpar som bildade nya kritor som fick bli dinousarie formade och stutsande såpbubblor

     

 

Blivande 6-åringarna fick gå på teater i Onsdags som hette Mitt Lyckliga Liv. Denna handlade om en tjej som hette Dunne som hade längtat så länge att få börja skolan och få kompisar.

blivande 6-åringarna uppskattade teatern väldigt mycket, dom fick rita något från teatern när vi kom tillbaka till Mellangården

Det blev blandade bilder på Dunne, Pappan, Ella-Frida och Katten.

 

Vallmon

Under förra veckan så introducerade vi en ”hemmagjord” vävstol som vi tillverkade av återbruksmaterial. Vi ville att barnen tillsammans skulle väva en ”kompiskaka” av gamla tygbitar. Arbetet satte genast igång och intresset var stort, barnen samarbetar och byter av varandra så det inte bara blir ett barns projekt, utan allas projekt.

”utvecklar sin förmåga att förstå och att handla efter demokratiska principer genom att få delta i olika former av sammarbeta och beslutsamhet” Lphö-98/10

Trolldeg!

Hög tid att introducera ett nytt skapande material! Vår Play-dohdeg är alltid uppskattad och rolig för stunden men har sina begränsningar när det gäller att skapa något bestående.
Trolldeg/saltdeg är lätt att arbeta med och går att torka och måla. Därför blev den nästa steg i den skapande utvecklingen i ateljén.
Barnen utforskar inledningsvis trolldegen i mindre grupper. Vi blandar den tillsammans och räknar decilitrar och matskedar, rör och knådar.

Hur känns degen?
-den är kletig, kall, mjuk
Barnen får arbeta utan verktyg som kavel och kniv. Det blir en ny upplevelse som leder till att de ser att fingrar och händer, ja till och med armbågar kan användas för att skapa mönster, hål och gropar.

Barnen provar många tekniker, de rullar STORA och små bollar och gör maskar och ormar.

När ett barn gör en upptäckt delar det med sig till sina kompisar som är snabba att observera och göra lika. På så vis sprids lärandet mellan barnen, blir ”kollektivt” och när något är svårt kan man be en kompis om hjälp!
Några barn vill skapa gestaltande, en Daddafigur, en bil, båt, tiger, snigel!
Plötsligt blir skapandet till en lek där en liten hungrig orm går runt bordet och hälsar på sina degkompisar och smakar på pannkaka!

Mellangården

Ännu en vecka har gått och vi längtar efter våren.

vi va till skogen i onsdag och då hitta vi träd svampar vilket barnen tyckte va intressant, fnöskticka som den hette.

Vi tog med en svamp som nu finns i våran ljuskubb på Mellangården

 

Det har även gjorts fin på grinden in till Mellangården.

 

Av snön som föll under natten till Fredagen så gjorde barnen en snögubbe

Minikockar i köket och semledag

I dag hade jag hjälp av minikockar att förbereda frukosten.
De lade upp äppelmos i skålar, vilket kan vara lite knepigt,

   

sen lade de upp flingor i skålar, tre skålar var.

   

De plockade sen fram tre assietter var.
De fick skära bananer och lägga på faten. De fick sen korv att lägga på faten och då räknade vi korvskivor så att det skulle räcka till alla barnen. De fick även lägga på paprika på faten men den ville de inte skära själva.

Vi åt Nikkaluoktasoppa till lunch idag med nybakat bröd, oststavar och morot i bitar och sen åt vi  vi varsin semla till efterrätt. Mumsigt:)