Mellangården

Expriment:

I veckan som gått har vi gjort ett expriment tillsammans med barnen, Det hade köps in vita tulpaner som fick stå i vatten med olika karamellfärger i som barnen fick välja vilka färger det skulle vara.

Resultatet blev att dom vita tulpanerna ändrade färg till de färg som färgen va.

                                      

Ju längre tid tulpanerna stod i vattnet desto mer färg fick dom.

 

 

Alla Hjärtansdag:

Denna dag uppmärksammade vi genom att fråga barnen vad dom tyckte om Mellangården, de svar vi fick va bland annat: Roligt, att man får kompisar, bra, pyssla, leka med lego. Av dessa svar vi fått av barnen så skapade vi ett vindspel av hjärtan och pinnar. Detta fina vindspel som blev, har vi hängt i hallen.

Vallmon

 

 

 

 

 

 

Spännande förstoring
Äntligen! En webbkamera med 40 gångers förstoring avsedd för barnen själva.
I veckan introducerades denna förstoringsapparat som även kallas ”ägget” p.g.a. sin färg och form. Den fungerar som ett mikroskop och kopplas till datorn med usb-kontakt, vi kan ju även se bilden på smartboarden som underlättar för alla barn att se.
Det blev en helt ny upplevelse för barnen, de tyckte det var riktigt spännande att titta på och undersöka olika föremål på riktigt nära avstånd. Upptäcka hur saker ser ut på ett vis som inte är synligt för ögat.
Vi undersökte olika naturföremål som vi tagit in från skogen, tyg, plast, huden och håret. När vi undersökte en barkbit uppenbarade sig en stor larv på skärmen, tyget som såg alldeles slätt ut för ögat var ju egentligen rutigt, och mossan såg ut som en stor skog.

 

Lässtund

Under några av våra lässtunder har vi läst boken om Labans pappa som får färgsjukan. Barnen hjälptes åt att läsa sagan för varandra, måndagen blir han röd, tisdagen blå, onsdagen gul… Vi pratade om olika begrepp som t.ex. vad veckans dagar heter, hur många dagar är det i en vecka, hur kände sig pappan och benämnde olika färger. Ett av barnen kom på en idé – kan vi inte ta kort på bilderna och ha dem på smartboarden?  Kompisarna tyckte det var en bra idé och tog kort på alla sidor i boken så vi kan läsa sagan på smartboarden nästa vecka.

 

Vulkanljud

Barnen har funderat och varit nyfikna på hur en vulkan låter – kan man höra hur det låter inne i vulkanen? Vi bestämde oss för att ta reda på det tillsammans. Barnen var knäpptysta och koncentrerade när vi startade vulkanljudet. Barnen reflekterade över att det var olika ljud som de hörde och som tillsammans blev ett vulkanljud. Efteråt utmanade vi barnen – kan vi skapa/ låta som en vulkan? Vi bestämde oss för att testa. Ett av barnen tyckte att vi skulle spela in vårt vulkanljud på lärplattan. Vi räknade ett, två, tre och började göra vulkanljud, när vi var klara var alla spända på hur det lät. Vi satte på play och lyssnade, – jaa, det lät faktiskt som inne i en vulkan. – Vad bra vi är! Vi förundras över barnens engagemang och glädje i allt vi gör.

En serie dunkningar följt av ett högt tjut. Så låter det precis innan den amerikanska vulkanen, Redoubt, får ett utbrott. Nu har forskare analyserat ljuden och kommit fram till att magmans rörelser inne i vulkanen skapar ljuden.

Mellangården

Under de senaste veckorna så har vi varit till skogen på tisdagen och det tänkte vi fortsätta med.

I skogen blir det en del uppdrag/uppgifter som ska lösa , Men även med massa lek.

 

Ute på gården har vi använt oss av fantasin genom att bygga en bil av en lastpall och stockrester som blev hjul, av en gammal stol blev de ett säte.

 

 

Det har även börjat 2 nya medarbeteare på Mellangården

Jenny och Jennie som ni säkert redan har träffat.

 

Lunch med lavasmoothie till efterrätt

På torsdagsmorgonen doftade det nybakat surdegsbröd som jäst i kylen under natten och som vi sen åt till frukost.
Till lunch serverade jag sötpotatissoppa, nybakat bröd med lite bulgur i och ett fat med blomkål, surdegskrutonger och böngroddar.
Till efterrätt serverades lavasmoothie till alla barns glädje.

    

 

   

 

Dadda hälsar på!

I vårt projekt kring babblarna och deras värld arbetar vi nu med boken ”Dadda hälsar på”. Boken finns i flera exemplar i leken bland barnen och dessutom på vår vägg till stor glädje!

Här knackar, bankar och plingar barnen på dörrarna och hälsar på hos alla Babblarkompisarna. De yngsta barnen förundras över att något de inte kan se ändå finns, gömt bakom boksidan, och de provar igen och igen om det fortfarande finns kvar!
Babblarna är först och främst ett språkstimulerande material och att läsa böcker högt är bra språkträning. ”Dadda hälsar på” låter barnen vara aktiva motoriskt genom att knacka på de olika dörrarna, det hjälper till att orka hålla koncentrationen under hela berättelsen.
Vi tränar samtidigt på de stödtecken som hör till sagan för ytterligare förstärkning och stöd.

Och här verkar något vara på gång…

Lpfö98/10
”Verksamheten ska utgå från barnens erfarenhetsvärld, intressen, motivation och drivkraft”
”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar nyanserat talspråk, ordförråd och begrepp..”

 

 

 

 

Vallmon

 

Glittermosaik

Under en förmiddag experimenterar några barn hur ”glittermosaiken” ser ut på OH- apparaten och vilka effekter som avspeglas på väggen. Samarbetet är i full gång och barnen pratar om vad de ska skapa – vi kan göra en glittervulkan.

 

Barnen tycker att färgerna blir fina när de lyser på apparaten, efter en stund vill dom själva vara i vulkanen och ställer sig i färglavan som sprutar. – Titta vi når ända upp till kratern.

Skogsutflykt

När vi gick till skogen upptäckte vi att många träd sågats ner utmed gångvägen, spännande tyckte barnen. Plötsligt såg vi en traktor som lyfte stockar som barnen blev nyfikna på, en bit fram hittade vi stubbar som visade årsringar -hur gammat är trädet? Det var inte så lätt för det var väldigt många ringar som satt nära, nära varandra. -Den är nog etthundra år faktiskt.

  

När vi kom fram till skogen fick barnen samarbeta med olika uppdrag; att skapa med naturmaterial. Det blev två mandalas och en vulkan.

 

”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att bygga,  skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap, och utvecklar sin matematiska förmåga att föra och följa resonemang” Lpfö 98/10

Vulkandans till klassiskmusik

Barnen har vid några tillfällen önskat att vi ska dansa så nu slog vi till och dansade med stora rörelser i vulkanutbrottets sken med toner av klassiskmusik. Kul tyckte barnen – vi måste göra det här igen. Klart vi ska det!