Trolldeg!

Hög tid att introducera ett nytt skapande material! Vår Play-dohdeg är alltid uppskattad och rolig för stunden men har sina begränsningar när det gäller att skapa något bestående.
Trolldeg/saltdeg är lätt att arbeta med och går att torka och måla. Därför blev den nästa steg i den skapande utvecklingen i ateljén.
Barnen utforskar inledningsvis trolldegen i mindre grupper. Vi blandar den tillsammans och räknar decilitrar och matskedar, rör och knådar.

Hur känns degen?
-den är kletig, kall, mjuk
Barnen får arbeta utan verktyg som kavel och kniv. Det blir en ny upplevelse som leder till att de ser att fingrar och händer, ja till och med armbågar kan användas för att skapa mönster, hål och gropar.

Barnen provar många tekniker, de rullar STORA och små bollar och gör maskar och ormar.

När ett barn gör en upptäckt delar det med sig till sina kompisar som är snabba att observera och göra lika. På så vis sprids lärandet mellan barnen, blir ”kollektivt” och när något är svårt kan man be en kompis om hjälp!
Några barn vill skapa gestaltande, en Daddafigur, en bil, båt, tiger, snigel!
Plötsligt blir skapandet till en lek där en liten hungrig orm går runt bordet och hälsar på sina degkompisar och smakar på pannkaka!

Mellangården

Ännu en vecka har gått och vi längtar efter våren.

vi va till skogen i onsdag och då hitta vi träd svampar vilket barnen tyckte va intressant, fnöskticka som den hette.

Vi tog med en svamp som nu finns i våran ljuskubb på Mellangården

 

Det har även gjorts fin på grinden in till Mellangården.

 

Av snön som föll under natten till Fredagen så gjorde barnen en snögubbe

Minikockar i köket och semledag

I dag hade jag hjälp av minikockar att förbereda frukosten.
De lade upp äppelmos i skålar, vilket kan vara lite knepigt,

   

sen lade de upp flingor i skålar, tre skålar var.

   

De plockade sen fram tre assietter var.
De fick skära bananer och lägga på faten. De fick sen korv att lägga på faten och då räknade vi korvskivor så att det skulle räcka till alla barnen. De fick även lägga på paprika på faten men den ville de inte skära själva.

Vi åt Nikkaluoktasoppa till lunch idag med nybakat bröd, oststavar och morot i bitar och sen åt vi  vi varsin semla till efterrätt. Mumsigt:)

Vallmon: Snö, snö, snö

Plötsligt blev det vinter igen!

Snön öste ner och vi passade på att gå till fotbollsplan. Vi gjorde spår, lekte maskar, formade mönster i snön och gjorde massor med snöänglar. Med gemensamma krafter och samarbete lyckades barnen göra en jättestor snöboll, tillslut var den så stor att den inte gick att rulla mer. Hur stor var den egentligen, barnen funderade – Den väger nog lika mycket som tusen barn eller kanske hundra. Efter all snölek var det skönt att komma tillbaka till förskolan och äta lite frukt.

Snö ut snö inne!

I Ateljén fortsatte utforskandet med snö och färger. Barnen målade på snön och började skapa olika formationer med händerna. – Det är blött och kallt men roligt. Ute har vi byggt snövulkaner nu kom barnen på att man kunde prova det inne också, färgen blev till lava som rann ner på hela vulkanen. Vi kan se att barnen inspirerar varandra och att vulkanprojektet hela tiden är levande i deras idéer, aktiviteter och kunskapande.

”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga att lära, utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap” Lpfö 98/10    

Vänskapsveckan på Vallmon

Kompisskap

Under förra veckan hade vi lite mer fokus på kompiskapet;  hur man är en bra kompis och hur vi kan visa att vi tycker om varandra.  Alla hjärtansdag blev en ”tycka om varandra dag”  då vi pratade om bra saker man kan göra mot varandra. På smartborden läste vi kompisboken ” Lika värde” som väckte barnens tankar och funderingar kring att man har rätt att; vara som man vill, tycka vad man vill och att alla är lika mycket värda. 

”Förskolan ska ta tillvara och utveckla barnens förmåga till ansvarskänsla och social handlingsberedskap, så att solidaritet och tolerans tidigt grundläggs” Lpfö 98/10

 

Barnen var jätte stolta när ”hjärt teckningarna” var klara och vi satte upp dem på väggen, – alla hjärtan är olika men lika fina, tillsammans blev dom jätte bra. Härliga kloka barn!                                                                                                               

Under veckan titta vi även på programmet; Ugglan och kompis- problemet.

Ugglan och kompisproblemet/UR

Hur är man en bra kompis? Världens klokaste uggla har en mottagning där han tar emot kunder som har kompisproblem. Ugglan är väldigt självgod och när han väl vaknat kommer han alltid med en snabb lösning. En lösning som visar sig vara lite konstig – för att inte säga värdelös. För att hitta svaret på problemet måste kunden därför tänka efter och själv finna lösningen. Kunderna har alla olika yrken, som bagare, clown, fotbollsspelare, tjuv, snickare, uppfinnare och konstnär. Ämnena som tas upp är grupptryck, säga förlåt, vara utanför, hålla vad man lovar, inte skylla på andra, stå upp för sin kompis och vikten av att inte avbryta varandra. I rollerna: Peter Harrysson som ugglan och Shima Niavarani som kunden.

Tio nya kompisböcker

Äntligen har våra nya kompisböcker kommit! Böckerna är baserade på Barnkonventionen och handlar om kanin, Igelkott och de andra kompisarna som råkar ut för händelser de flesta barn kan känna igen från sin egen vardag. Händelser och olika dilemman kopplas till Barnkonventionen som på så vis blir belyst ur ett barnperspektiv.

Intresset var stort när vi tittade på vad böckerna hette och handlade om.

” Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att upptäcka, reflektera över och ta ställning till olika etiska dilemman och livsfrågor i vardagen” Lpfö 98/10

Tulpanexperiment

Barnens intresse för färg fick oss att göra ett tulpanexperiment. Vi köpte vita tulpaner som vi började med att undersöka och utforska . Hur ser egentligen stjälken ut när man tittar på den underifrån? Hur luktar tulpanerna? Hur ”dricker” tulpanen vattnet?  Hur ser bladen ut när vi tittar på dem med förstoringsglas? Barnen hade många funderingar som ledde vidare till samtal och diskussioner vid bordet.

 

 

Vi bestämde oss för att hälla färgat vatten i fyra vaser för att se vad som skulle hända. Teorierna var många om vad som skulle hända t.ex. – jag tror att dom bara växer,- dom kommer nog vissna – jag tror de fortsätter att vara vita  – Jag tror att bara bladen kommer byta färg – kanske kommer dom vita tulpanerna få samma färg som färgvattnet de står i och bli röda, gröna, blå och gula. Spänningen var stor, vad händer?

 

 

Oj, vad snabbt det gick. Förvåningen var stor, redan nästa dag hade tulpanerna blivit förändrade. Barnen var överrens om att färgvattnet sugits upp och åkt ända upp till tulpanblomman och färgat det vita till olika färger. Tänk vad vi lär oss tillsammans!

Dadda älskar grönt!

Dadda hälsar på och vi tar paus i vår sång och dansstund. Dadda berättar för oss att han tappat bort sin burk och vi hjälper Dadda leta….och hittar burken!
Där ligger Daddas gröna saker, för Dadda älskar färgen GRÖN!
Han har en gurka, en paprika och en grön stjärna.


Kanske vill Dadda ha fler gröna saker? Kan vi hjälpa honom?
OM vi kan!! Dadda får en massa gröna Duplo-klossar, en grön tallrik och många andra saker.
Efter ett par dagar vill barnen träffa Dadda igen. Nu undrar vi om Dadda vill hänga upp sina gröna saker så att alla kan se dem? Ja! Dadda tar fram snöre och sax och vi hjälps åt att klippa, knyta och hänga upp sakerna i en gren i vår hall.
Nu är Dadda så nöjd och vill själv sitta på grenen!

Lpfö98/10
”Verksamheten ska utgå från barnens erfarenheter, intressen, behov och åsikter.
Flödet av barnens tankar och ideér ska tas tillvara för att skapa mångfald i lärandet.”

 

 

 

Prästkragen: Vårvinterns första utflykt till kastanjeträdet

Kastanjeträdet som finns i skogskanten en kort promenad från förskolan är en plats som vi ofta återvänder till. Nu har vi inte varit där på länge, men barnen vet på en gång vart vi ska gå. Står trädet kvar? Finns det löv på trädet? Finns det kastanjer på marken?

När vi kommer fram tittar vi upp i trädkronan, men inte ett enda löv finns där. Vi ser om vi tittar nära på en gren att det finns stora knoppar. Kommer löven där kanske? På marken finns några bruna kastanjeskal och många bruna löv.

Men vi hittar något annat spännande – ett bildäck! Efter en stund ser vi ett till en bit in i skogen, och nere i diket ligger ett till! Hur har de hamnat här, och var är bilen som de suttit på?

Vi lägger däcken på rad och räknar – ett, två, tre. Om ett barn ställer sig i varje däck, hur många barn blir det? Vi räknar igen – ett, två, tre!

Nästa gång vi kommer hit – vad hittar vi då?

” Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen”
” Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förståelse för grundläggande egenskaper hos mängder, antal och ordning”
Lpfö 98/ Rev 2010