Promenad

Eftersom det har varit sportlov denna vecka så har många barn haft ledigt. Idag passade vi på att gå iväg på en liten promenad, skönt! Vi hittade lite gammalt bröd i köket och bestämde oss för att barnen skulle få ett uppdrag. När vi gått en bit så var barnen spända på att få veta vad uppdraget var och att genomföra det. Tanken var att ge brödet till fåglarna eftersom det kan vara svårt för fåglar att hitta mat ute när det är vinter. Först ställde vi oss för att lyssna om det fanns några fåglar i närheten,-det låter som fåglarna är långt borta, -ja men dem kanske kommer om vi lägger ut brödet på bordet.

Snabbt så delade barnen upp brödet i mindre bitar och la på de två borden som fanns. –nu blir fåglarna inte hungriga längre.

Ha en trevlig helg önska vi från Vallmon

Alla hjärtans dag på Vallmon blir kompisjobb

Kompis jobb.

Under  förra veckans aktiviteter arbetade vi med;  skapande, utforskande med olika sorters material, kompisböcker, kompisprat, massage, och reflektioner kring UR- programmet ” Ugglan och kompisproblemet”. 

Under Alla- hjärtans dag skapade alla barn fritt kring hjärtan, inget hjärta blev likt något annat. Vi håller nu på att göra en liten presentation tillsammans med barnen i vår korridor. Vi säger till när vi är klara så får ni titta på den!

Samarbete och problemlösning

– Vi vill samarbeta och göra ett hjärta som är lika stort som dig Hélène kom två barn och berättade. – Jaha, hur tänker ni då? – Vi kan hämta det långa pappret och rulla det på golvet. Killarna hade klara strategier kring hur de ville göra! – Ja, och så lägger du dig här så vi kan rita ett hjärta runt dig. Med stort engagemang och tålamod arbetade killarna med att klippa, måla och glittra tills hjärtat var färdigt.

Hjärtträdet

En dag ställer ett av barnen en fråga efter våra gemensamma funderingar kring Alla hjärtans- dag. Kan man göra ett hjärtträd??? Frågan väcker kompisarnas intresse och leder till ett resonemang i gruppen. Barnen kommer överrens om att vi tillsammans kan göra hjärtan, plasta dem och försöka hänga upp dem i ett träd framför förskolan. – För då kan alla se dom och bli glada när dom kommer till oss. Kloka finurliga barn vi har!

Gissa om barnen var nöjda när vi fått upp alla våra hjärtan i trädet. På några andra träd sattes det upp hjärtskyltar med uppmaningar som barnen tyckte att både barn och vuxna skulle tänka på.  Visst är uppmaningen att vi ska vara snälla mot alla i hela universum något alla människor borde ta till sig. Precis som ett av barnen sadet är ju hur enkelt som helst, man är ju bara snäll!

” Lärandet ska baseras såväl på samspelet mellan vuxna och barn som på att barnen lär av varandra. Barngruppen ska ses som en viktig del i utveckling och lärande. Förskolan ska ge barnen stöd i att utveckla en positiv uppfattning om sig själva som lärande och skapande individer. De ska få hjälp att känna tilltro till sin egen förmåga att tänka själva, handla, röra sig, lära sig dvs. bilda sig utifrån olika aspekter såsom intellektuella, språkliga etiska, praktiska, sinnerliga och estetiska”. Lpfö 98/16

Formjakt på Mellangården

Vi har lekt lekar med de geometriska formerna triangel, rektangel, cirkel och kvadrat. Några barn gav sig ut på formjakt inne på förskolan och fotade formerna de hittade med lärplattan. De upptäckte att det fanns former överallt!

”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att urskilja, utforska, dokumentera, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap.” – Lpfö 98 rev. 2016, Skolverket s.10

Barnen upptäckte att den här bokhyllan består av rektanglar…

… och den här av kvadrater!

”Titta, en cirkel!”

Vallmon; Full fart ut i rymden

Planeter

På vallmon har vi kommit igång med projektarbetet igen. Planeterna som barnen arbetade med i slutet av förra terminen har nu målats. Barnen samarbetade och fick ta reda på hur planeterna såg ut för att sedan blanda färg som passade till dem. Under arbetes gång kunde vi höra barnen prata med varandra – jag tycker om att måla planeter, – det får man göra på förskolan för det ville vi, eller hur, – det här kommer bli perfekt till rymden, – jaa, det är ju Vallmons rymdvärld, vi kan göra vad vi vill. Härliga engagerade barn!

Rymdraket

Redan vid starten av projektet pratade barnen om att bygga raketer som man kan åka ut i rymden med, nu gjorde vi lite återblickar kring deras tankar tillsammans. På smartboarden skrev vi ner barnens tankar kring ett raketbygge. Idéerna var många, det ska vara knappar i den, fönster så man kan se ut, en ratt för man måste ju kunna styra och en kompass, ett tak och mycket mer. Från vinden har vi tagit ner en gammal skärm som vi kanske kan använda till bygget, vi kan se att barnen har med sig kunskap kring återbruksmaterial. – Åhh, den här gamla kan man använda till något nytt, precis som våra ”bygg galgar”. Japp, det här är en del av hållbarutveckling!

TI, Pi och Ki flyttar ut i snön!

Ser ni vilka figurer barnen gjort och målar?

Några av barnen kom på att dom ville göra Ti, Pi och Ki av snö från filmerna Vims i rymden. Först skapades tre små figurer och en stor raket som barnen målade. – Det blir jättebra med färgen på snön, – nu har vi rymden här ute i vintern. Efter en stund kom det fler kompisar som blev inspirerade och plötsligt stod tre större figurer på ett annat bord som barnen också målade.

” Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konsturera med hjälp av olika tekniker, material och redskap” Lpfö 98/16

Vallmon- Vecka 50

Snö och kreativt skapande

Plötsligt bestämde sig snön att komma och det blev äntligen vinter. På tisdagsmorgonen fick barnen veta att dom skulle ut på ett uppdrag efter frukosten. Uppdraget  var att dom tillsammans skulle skapa något utav all snö som kom under natten. -Ni får skapa precis vad ni vill, men kom ihåg att sammarbeta.  

I ena gruppen kom de snabbt fram till att dom ville skapa en snögubbe tillsammans, det  skulle bli en jättestor snögubbe. Jobbet drog igång och barnen kom snabbt  underfund med att det skulle bli lättare om dom fördelade sig i tre grupper. En grupp skulle göra huvudet, den andra magen och den tredje underdelen. Barnen som gjorde den första delen av gubben  kämpade, snön var tung.– Åååå va tungt det blev, vi kanske inte kan göra en sån stor snögubbe..? Ett annat barn som höll på med gubbens huvud hörde vad kompisarna sa. – Men om vi hjälper till och sammarbetar kanske vi kan få det större? Fyra extra händer och nu blev det mycket lättare att rulla. Några barn sprang in i köket för att fråga Lena om en morot, för en morotsnäsa skulle snögubben självklart ha. Så klart skulle snögubben ha en halsduk, mössa och vantar också.

Quvier- den magiska appen

I en av julkalenderpåsarna den här veckan så fick barnen ett till uppdrag. I påsen låg en QR-kod som ett barn fick scanna. QR-koden berättade, att på diskbänken kan ni hitta  ”magiska” teckningar.  Välj en teckning och fyll i, sen startar ni en app i lärplattan som ser ut som en fjäril. Öppna appen och scanna teckningen och se om det händer något. Oj, vilken aktivitet, vilka nyfikna barn och vilket lärande som satte igång!

Barnen valde vilken bild de skulle färglägga och de var otroligt förväntansfulla. De visste att appen var ”magisk” men vad kommer egentligen att hända?

”Förskolan ska sträva efter att varje barn;

– utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga att leka och lära. 

-utvecklar sin förmåga att urskilja teknik i vardagen och utforska  hur enkel teknik fungerar.”  Lpfö 98/16