Vallmon; Full fart ut i rymden

Planeter

På vallmon har vi kommit igång med projektarbetet igen. Planeterna som barnen arbetade med i slutet av förra terminen har nu målats. Barnen samarbetade och fick ta reda på hur planeterna såg ut för att sedan blanda färg som passade till dem. Under arbetes gång kunde vi höra barnen prata med varandra – jag tycker om att måla planeter, – det får man göra på förskolan för det ville vi, eller hur, – det här kommer bli perfekt till rymden, – jaa, det är ju Vallmons rymdvärld, vi kan göra vad vi vill. Härliga engagerade barn!

Rymdraket

Redan vid starten av projektet pratade barnen om att bygga raketer som man kan åka ut i rymden med, nu gjorde vi lite återblickar kring deras tankar tillsammans. På smartboarden skrev vi ner barnens tankar kring ett raketbygge. Idéerna var många, det ska vara knappar i den, fönster så man kan se ut, en ratt för man måste ju kunna styra och en kompass, ett tak och mycket mer. Från vinden har vi tagit ner en gammal skärm som vi kanske kan använda till bygget, vi kan se att barnen har med sig kunskap kring återbruksmaterial. – Åhh, den här gamla kan man använda till något nytt, precis som våra ”bygg galgar”. Japp, det här är en del av hållbarutveckling!

TI, Pi och Ki flyttar ut i snön!

Ser ni vilka figurer barnen gjort och målar?

Några av barnen kom på att dom ville göra Ti, Pi och Ki av snö från filmerna Vims i rymden. Först skapades tre små figurer och en stor raket som barnen målade. – Det blir jättebra med färgen på snön, – nu har vi rymden här ute i vintern. Efter en stund kom det fler kompisar som blev inspirerade och plötsligt stod tre större figurer på ett annat bord som barnen också målade.

” Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konsturera med hjälp av olika tekniker, material och redskap” Lpfö 98/16

Vallmon- Vecka 50

Snö och kreativt skapande

Plötsligt bestämde sig snön att komma och det blev äntligen vinter. På tisdagsmorgonen fick barnen veta att dom skulle ut på ett uppdrag efter frukosten. Uppdraget  var att dom tillsammans skulle skapa något utav all snö som kom under natten. -Ni får skapa precis vad ni vill, men kom ihåg att sammarbeta.  

I ena gruppen kom de snabbt fram till att dom ville skapa en snögubbe tillsammans, det  skulle bli en jättestor snögubbe. Jobbet drog igång och barnen kom snabbt  underfund med att det skulle bli lättare om dom fördelade sig i tre grupper. En grupp skulle göra huvudet, den andra magen och den tredje underdelen. Barnen som gjorde den första delen av gubben  kämpade, snön var tung.– Åååå va tungt det blev, vi kanske inte kan göra en sån stor snögubbe..? Ett annat barn som höll på med gubbens huvud hörde vad kompisarna sa. – Men om vi hjälper till och sammarbetar kanske vi kan få det större? Fyra extra händer och nu blev det mycket lättare att rulla. Några barn sprang in i köket för att fråga Lena om en morot, för en morotsnäsa skulle snögubben självklart ha. Så klart skulle snögubben ha en halsduk, mössa och vantar också.

Quvier- den magiska appen

I en av julkalenderpåsarna den här veckan så fick barnen ett till uppdrag. I påsen låg en QR-kod som ett barn fick scanna. QR-koden berättade, att på diskbänken kan ni hitta  ”magiska” teckningar.  Välj en teckning och fyll i, sen startar ni en app i lärplattan som ser ut som en fjäril. Öppna appen och scanna teckningen och se om det händer något. Oj, vilken aktivitet, vilka nyfikna barn och vilket lärande som satte igång!

Barnen valde vilken bild de skulle färglägga och de var otroligt förväntansfulla. De visste att appen var ”magisk” men vad kommer egentligen att hända?

”Förskolan ska sträva efter att varje barn;

– utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga att leka och lära. 

-utvecklar sin förmåga att urskilja teknik i vardagen och utforska  hur enkel teknik fungerar.”  Lpfö 98/16

Blåklinten: Introduktion av QR-koder och pepparkaksbak

Vi har nu börjat introducera QR-koder för barnen på Blåklinten. Vi har använt det i vår julkalender där varje QR-kod står för antingen en julvisa eller en saga. Julkalendern är vår gran och dagens lucka är ett litet skåp som gömmer en QR-kod.  Barnen har fått vara med och  använda lärplattan för att läsa av QR-koden och se vilken sång eller saga som gömmer sig där bakom. De flesta sångerna är luciasånger så vi tränar till Lucia.

    

Att baka pepparkakor är alltid roligt. Det gör vi varje år till luciafikat. Det doftar pepparkakor i hela huset i flera dagar.

      

Lpfö 98/16
Förskolan ska sträva efter att varje barn

– utvecklar sin förmåga att urskilja teknik i vardagen och utforska hur enkel teknik fungerar
– känner delaktighet i sin egen kultur

Luciasång och rymdvärld

Lucia

Här på vallmon tränas det för fullt på alla luciasånger. Vi har många sånger som vi ska kunna till luciadagen,  Sockerbagaren, pepparkaksgubbarna, tomte Röd och tomte Grå, Blinka lilla stjärna, lucia sången och några till.

klicka på länken, så får ni ett litet smakprov på hur det låter när vi övar!

https://www.youtube.com/watch?v=JSJyNz9bmCQ&t=52s

Pepparkaksbak

En av våra traditioner är att baka pepparkakor till lucia så om någon har känt doften av pepparkakor i Tystberga under veckan är det från oss på Lilla Gärdet. Barnen har kavlat och tryckt ut gubbar, gummor, stjärnor och granar och pepparkaksbockar. Så nu har vi fikat klart tills luciadagen, mums!

Julkalender

Årets julakalender består utav 24 stycken olika påsar. I varje påse gömmer det sig en QR-kod och bakom varje QR-kod finns det olika slags meddelanden eller informaton till barnen. Varje dag är vi nyfikna på vems namn som dras ur burken och vad QR-koden har för meddelande.

Än så länge har det gömt sig lite sånger, räkneramsor, uppdrag och även en video där Christer Fuglesang leker med vatten i rymden.

Rymdvärld

Vi pedagoger tänkte att barnen inför jul skulle vara upptagna och mer intresserade av allt som handlar om lucia och julfirande och att projektet mer skulle bli lite vilande. Oj, oj, oj, vi kunde inte haft mer fel!!! Rymdprojektet lever mer än någonsin och barnen är så påhittiga som har så många idéer som vi pedagoger stöttar dem i att utveckla. Under veckan växte en rymdväld fram med raketer som några barn haft idéer kring att skapa. När barnen sedan projekterade ”rymden” på väggen fick både leken och byggkonstruktionen en ny dimension.

Ett av barnen använde lärplattan och ville dokumentera med bilder när bygget belystes av projekteorn, han tog många bilder tills han var nöjd. När han sedan tittade på bilderna så upptäckte han skuggan och färgerna som också blev på raketerna. Han visade både kompisar och pedagoger vad han upptäckt. – Titta det blev en raketskugga i rymden, nu är det många raketer som har färger.

” Förskolan ska erbjuda en trygg miljö som samtidigt utmanar och lockar till lek och aktivitet. Den ska inspirera barnen att utforska omvärlden. I förskolan ska barnen möta vuxna som ser varje barns möjligheter och som engagerar sig i samspelaet med både det enskilda barnet och barngruppen.” Lpfö 98/16