Musikinstrument, byggda av glädje och återbruksmaterial!

Under några veckor bygger Blåklintens 2-3åringar maracas av olika sorters återbruksmaterial.
Barnen väljer form, innehåll och färg/dekoration själva.

Stommen kan vara en plastflaska, en träask, ett papprör eller kanske en pappkartong.
Innehållet består av linser, makaroner eller ris och barnen provlyssnar och väljer det de föredrar. När maracasen fått rätt ljud och är ihopsatt är det dags för färg och annan dekoration.

Vi hoppas vi kan spela med våra maracas på Förskolans dag!

Arbetet med återbruksmaterial är förutsättningslöst, det finns inga givna mallar och förväntningar på hur det som skapas ska se ut. Barnen tränar på att fatta egna beslut i tillverkningen av sin maracas.
Samtidigt tränar vi sinnet hörsel genom att lyssna efter olikheter i ljuden från de lika innehållen, vi tränar finmotoriken i hanteringen av små, små linser och makaroner.

 

Mellangården

Under veckan som varit så va 5-åringarna till skogen och fick träffa skogsmulle. Medans 6-åringarna fick bekanta sig med sina blivande skol kompisar från Lilla Gärdet.

Barnen hittade ”kolsyra” som dom sa att de hette, Som va väldigt goda 🙂

 

 Träff med Mulle blev väldigt uppskattat

 

Hon tog med oss på upptäcks vandring i skogen och kolla på alla småkryp under stenar.

 Daggmask

 Gråsugga

 

Vallmon v:18

Vi var alldeles ensamma på nybygget och kunde ta ut svängarna i alla skrymslen och rum. Några av barnen hittade riktiga kaffekoppar i porslin som de använde till leken och bjöd varandra på kaffe och kakor.

” Förskolan ska erbjuda barnen en trygg miljö som samtidigt utmanar och lockar till lek och aktivitet. Den ska inspirera barnen att utforska omvärden.” Lpfö 98/16

Släng inget skräp där du står!

På vår projektvägg växer Diddi fram vartefter, med trianglar i olika färger som representerar de olika lärområden vi just nu fokuserar på i arbetet på Blåklinten.

Nu jobbar vi med den bruna triangeln som står för natur, miljö och odling och den här veckan har vi uppmärksammat Håll Sverige rents ”Skräpplockardagar” som anordnas över hela landet.
En dag gick vi en skräpplockarpromenad i skogen och när vi kom tillbaka till förskolan tittade vi på allt skräp vi hittat.
 

Bilderna från promenaden blev till bärbara dokumentationer som barnen återkommer till och reflekterar över med både pedagoger och varandra.
Projektorn står ofta på och visar bilder och filmer från skräpplockningen.
En dag gick några barn och pedagoger på uppdrag: En plastpåse satt fast högt upp i ett träd och barnen funderade på om kanske någon fågel skulle kunna fastna i den? Med hjälp av en kratta kunde vi få ner påsen, jippie!

Många barn intresserar sig mycket för arbetet och lever sig in i det!
Vi ser att det väcker barnens medvetenhet om hur våra egna handlingar kan påverka vår miljö.
En förmiddag hade vi sångstund med Vallmon, då sjöng vi vår sång om skräp för dem:
”Släng inget skräp där du står,
nej, nej, nej, nej nej.
Håll hårt i skräpet när du går!
Någonstans på varje torg,
hittar du en papperskorg.
Släng sen ditt skräp i den!
Ojajajaja!”

Vallmon

 

Barr och Pinne

Den här veckan har vi fortsatt att titta på UR:s  programserie Barr och Pinne räddar världen.

Bildresultat för barr och pinne

Barr och Pinne räddar världen från farligt skräp och lär sig samtidigt om kompostering, kretslopp,allemansrätt, sopsortering och återvinning. Serien tar fasta på hjältedåd i vardagen. Barr och Pinne räddar papperskorgen från batterier, komposten från badbyxor och sjön från glasspapper. Allt under parollen ”Ta hand om miljön! Låt den va grön!”. De två hjältarna får hjälp av den virriga allvetaren Stickan för att få reda på vart skräpet egentligen ska och varför. Kontentan levereras i en sammanfattande dikt.

Skräpplockardagen

Äntligen var vår skräpplockardag här. Vi började dagen med att prata om skräp och återvinning innan vi gjorde oss redo med ryggsäck och skräppåsar för vårt uppdrag.

 

Under Håll Sverige Rents skräpplockardagar är barn med i ett positivt förändringsarbete och gör skillnad själva. Vi tror att den som plockat skräp undviker att skräpa ned i fortsättningen. Vi tror också att det är lättare att ta till sig globala miljöproblem om  vi själva är med och påverkar vår närmiljö.

Skräphäxan Hia Hia

När vi kom till återvinningsstationen bakom Copp Nära upptäckte barnen någon som betedde sig mycket konstigt. En häxa som kastade skräp överallt men inte i de gröna kärlen. Som tur var kunde barnen lära häxan hur man skulle sortera skräpet och var det skulle kastas.

Hmm, några barn tyckte att häxan hade lika röst som Hélène och liknade henne lite. Konstigt,  Hélène var ju tvungen att gå tillbaka till förskolan och ha möte på kontoret.

” Förskolan ska medverka till att barnen tillägnar sig ett varsamt förhållningssätt till natur och miljö och förstår sin delaktighet i naturens kretslopp. Verksamheten ska hjälpa barnen att förstå hur vardagsliv och arbete kan utformas så att det bidrar till en bättre miljö både i nutid och i framtid.” Lpfö 98/ 16

Mellangården

Nu har vi fått en tank station för cyklarna och även så har en parkerings plats kommit fram.

    

Det är mycket som har blivit ändrat i innemiljön, Då det har tillkommit ett sagorum och en dinosaurie hörna och mycket annat.

Barnen har hjälp till att sätta färg i vardagen genom att skvätta ner gardiner, målat krukor och ler figurer.

Välkomna in på en titt på vad vi har gjort.

Hattparad på Solvändan

Istället för att ha kalas varje gång någon fyller år hade vi idag ett gemensamt födelsedagskalas för alla på Solvändan. Vi åt fruktsallad som barnen hade varit med och gjort och lekte Tipp.

Vi passade på att sjunga ”Ja må vi leva” medan vi åt fruktsalladen.

 

 

Alla barn och pedagoger hade hattar, mössor, diadem och andra huvudbonader på sig.

 

 

 

Instrument av skräp

Vallmon

Skräp och återbruk blir instrument.

Nu har vi fortsatt vårt arbete med att skapa instrument av skräp och återbruksmaterial. Barnen har haft många olika idéer med hur instrumenten ska låta och se ut, instrumenten har dekorerats med tyg, färg och snören.

Så här ser vår instrumenthylla ut!

 

 

 

 

 

 

Barnen har förstått att man inte behöver slänga allt utan att man kan återanvända saker som kan bli till något nytt.

Sortering av skräp.

Inför nästa veckas skräpplockardagar har vi pratat om vår miljö, skräp och återvinning. Många av barnen berättade att dom har kastat skräp i sorterings kärlen bakom Coop Nära med er föräldrar och att man ska – lägga rätt sak på rätt plats.

På samlingen gick vi igenom vad vi hittade för olika material av skräp på förskolan. Vad var äggkartongen gjord av? Vad kunde keso förpackningen vara gjord i för material?  Var skulle det slängas och hur skulle det sorteras?

 

 

 

 

 

 

Sortering pågår

Skyltarna som vi la på bordet hjälpte oss att sortera skräpet i rätt högar. Barnen tyckte några saker var lite kluriga – kaviartuben är ju av metall men locket är av plast. Barnen kom överrens om att sortera i två högar, korken fick läggas bland plasten och tuben bland metallskräpet.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

”Förskolan ska sträva efter att varje barn tillägnar sig och nyanserar innebörden i begrepp, ser samband och upptäcker nya sätt att förstå sin omvärld, utvecklar intresse och förståelse för naturens olika kretslopp och för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra.” Lpfö 98/16

 

Solvändan i skogen

Vårsol men lite kyligt var det i torsdags när vi gick till skogen. Vi pratade om vad man får och inte får göra i skogen.

Sedan klättrade vi på en nedfallen gran och gick balansgång.

 

Vi hittade fina hängen som var mjuka, vi tog med oss dom till förskolan för att ta reda på vad det var.

Efter att vi sökt på Google så tror vi att det var  Sälg som vi hittade.

Sälg och videung.

Vi hittade även många fina pinnar som såg ut som bokstäver.

F och V.

 

”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om växter, djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen.”

Lpfö 98/10