Rött och vitt blir ROSA!

Nu tar en ny färg över i arbetet och miljön på Blåklinten.
Vi provar att jobba med rött och vitt och upptäcker att det blir en ny färg om man blandar dem;


ROSA!
Vita tulpaner som får stå i rött
vatten blir också rosa!

Och vartefter växer det fram en ny figur på vår projektvägg…vem kan det vara?

I arbetet med miljön för förskolans de yngsta barn är det lätt att barnen enbart blir ”mottagare”. Vi strävar efter att de istället ska vara medskapare, att deras utforskande lek och skapande blir en del i utvecklingen av vår miljö och att barnens upplevelser, tankar och erfarenheter får möjlighet att uttryckas i många olika former.

 

Maskerad på Mellangården

Dagen började med att barnen fick komma utklädda till vad dom ville, Vi samlade barnen för att berätta att vi hade haft besök under natten av påskharen.

Påskharen hade lämnat några ägg på gården som barnen fick leta efter, efter när alla ägg va hittade så samlades vi inne och tog lite tilltugg som va popcorn och saft,

Efter fikat så fick de bli prisutdelning som va ett diplom och medalj för så bra kämpat på ägg jakten.

Det blev disco den sista stunden innan lunch.

Det fick bli lite påsk pyssel efter lunch då blev de kaniner, kycklingar

När det va dags för Mellanmål och vi skulle sätta oss så hade det varit någon här och lämnat ett paket till oss som stod på bänken (det måste ha varit påskharen)  i paketet va de…

färgade ägg med ögon, När vi skulle hälla upp mjölk i våra glas så hade de hänt något med mjölken, den va inte vit längre utan..

den hade visst också fått färg.

Det va en riktigt lyckad dag för barnen och oss pedagoger

 

Vallmon

Skogen

Efter en kort samling då vi lyssnat till vad vi hörde för ljud i skogen delade vi upp oss i mindre grupper och arbetade med bokstäver. Barnen fick ett uppdrag att skriva sin första bokstav i sitt namn med pinnar; Vilka bokstäver har vi först i våra namn, vad heter de och hur låter de? Barnen upptäckte att det ibland var lite klurigt att forma bokstäver som dom inte tyckte var ”raka” men kom på att man fick ta kortare pinnar för att få rätt form på dem.                                                         

Myrstacken

Har myrorna vaknat än? När det var dags att gå tillbaka till förskolan så gick vi förbi ”vår” myrstack för att undersöka om några myror hade vaknat! Barnen gick nyfiket fram och inspekterade, fanns det några myror? Det kryllade inte av dem men efter en närmare titt så såg barnen en liten myra som tittade fram.

Ser ni myran på bilden?

 Vatten experiment

Under den här veckan har vi utforskat densitet som talar om hur tungt eller lätt ett ämne är. Vad flyter och vad sjunker?

Vi testade vad som hände med olika material i vattnet, flyter apelsinen eller kommer den sjunka? Vad händer med skruven när vi lägger ner den i vattnet? kommer korken flyta eller sjunka? Barnen diskuterade med varandra och hade olika hypoteser om vad som skulle hända och hade sedan teorier kring varför det blev som det blev.- titta apelsinen sjunker inte till botten, den flyter nog på sitt skal.-skruven är gjord av järn, det är tungt så den sjunker.

Matkorn på menyn

Vi har matkorn på menyn ca en gång i veckan.
Matkorn odlas i större delen av Sverige och har betydligt bättre miljöavtryck
än importerade spannmål som tex ris. Det innehåller mycket vitaminer, mineraler och är fiberrikt vilket ger en bra mättnadskänsla och stabilt blodsocker.
Korn har en neutral smak och passar till det mesta, tom att röra ner i bröddegen.

 

 

Musik ska byggas utav glädje!

Under hela vårterminen har dans och rörelse varit en stor del av Blåklintens verksamhet! Vi rör oss till olika sorters musik, snabbt och långsamt och tränar på att följa rytmer.
Nu känner vi att det är dags att själva skapa musik!
Fram med instrumenten!
Vi räknar till tre och sen spelar vi!

 

Vi tränar på att säga alla instrumentens namn, det är svårt när man är 2 eller 3 år…Kastanjett! Maracas!

    

Lpfö 98/10
”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser , tankar och erfarenheter i många uttrycksformer”…”rörelse, sång och musik, dans”

 

Vallmon

Strumpsoppa = Matematik och begrepp

Den senaste tiden har barnen velat koka strumpsoppor, de har gjort en glöd av lavaflaskor och ficklampor som vi ställt grytan på. Ni skulle ha sett vad det puttrade och kokade. När soppan kokat färdigt blundade barnen och tog upp en strumpa i taget som de beskrev för varandra och försökte komma ihåg vems det var. Sedan blev det kluringar… Kunde vi sortera dem efter färger och mönster? Hur många par blev det? Hur många strumpor hade vi tillsammans?

Spindlar på besök

Tvillingspindlarna har varit på besök och behövde barnens hjälp med att räkna strumpor och ben. Barnen ville gärna att spindlarna skulle komma på besök igen och dom lovade att hälsa på fler gånger nu när dom såg att alla barn var så hjälpsamma på Vallmon.

”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att använda matematik för att undersöka, reflektera över och pröva olika lösningar av egna och andras problemställningar” Lpfö 98/10

Vulkan mosaik på ljusbordet

På en samling tog vi fram vårt nya mosaik material och bestämde tillsammans att det skulle hällas upp i glasskålar som sedan skulle ställas in i ”vita rummet” bredvid ljusbordet. Sedan var det dags att utforska materialet, fyra barn samarbetade vid ljusbordet och kom överrens om att skapa vulkaner. Som ni ser blev det en stratovulkan och en sköldvulkan.

– färgerna lyser av ljuset, – det ser helt magiskt ut, – det är fint och vackert, – om vi gör tillsammans så kan vi göra två vulkaner samtidigt.

Lek och vulkanbygge

Nu har barnen listat ut ett sätt att få höjd på sina vulkan- kojbyggen, de har använt sig av ett stafli och satt tyg över. För att verkligen känna att det är en vulkan så ville dom att lavan skulle rinna in i vulkanen från smartborden, tillsammans letade vi fram lava som barnen tyckte passade leken.

Yoga och avslappning

Sedan en tid tillbaka har vi arbetat med Djur- Yoga och tränat på olika rörelser. Genom olika rörelser får barnen känna efter hur det känns i kroppen och samtidigt tränar de kroppsuppfattningen. Så här kan det se ut när barnen själva en eftermiddag väljer att yoga en stund tillsammans.

Några av barnen kom med förslag att dom själva kunde leda vår gemensamma Yogastund, för nu tyckte de att de tränat på rörelserna och själva kunde visa för kompisarna.

Här är ett av barnen instruktör och leder Yogastunden och visar de olika rörelserna. Kompisarna tittar, lyssnar och följer instruktionerna som  instruktören visar och berättar om. Härligt samarbete!

”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga och vilja att ta ansvar och utöva inflytande i förskolan” Lpfö 98/10

 

 

Skapande och lärande

Denna vecka har bjudit på experiment

så som att smälta kritstumpar som bildade nya kritor som fick bli dinousarie formade och stutsande såpbubblor

     

 

Blivande 6-åringarna fick gå på teater i Onsdags som hette Mitt Lyckliga Liv. Denna handlade om en tjej som hette Dunne som hade längtat så länge att få börja skolan och få kompisar.

blivande 6-åringarna uppskattade teatern väldigt mycket, dom fick rita något från teatern när vi kom tillbaka till Mellangården

Det blev blandade bilder på Dunne, Pappan, Ella-Frida och Katten.