Spännande saker på vallmon

Experiment – Palsternacka

I  lådan från Lena hittade vi den här veckan bitar från palsternackor, lite konstigt tyckte barnen. Den här gången skulle vi göra ett experiment, vad skulle hända om vi la bitarna på fat och hällde på lite vatten? Barnen hade många olika teorier –kanske dom blir hala, – dom blir blöta, – inget – dom kommer svettas. Varje dag tittar vi om det har hänt något, vi väntar, väntar och väntar.

Kompisregeler och kompisblomma

Vi har arbetat vidare med ”kompiskapet” och pratat om hur vi vill vara bra vänner med varandra. Tillsammans har vi skrivit ner gemensamma kompisregler som t.ex. hjälpa varandra, dela med sig, lyssna på varandra, vänta på sin tur mm.

Vår vänskaps blomma börjar ta form och nu börjar det se ut som en blomma med alla händer. Barnens förslag var att våra kompis regler skulle sättas fast i mitten och att blomman måste ha stjälk och blad.

” Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att fungera enskilt i grupp, att hantera konflikter och förstå rättigheter och skyldigheter samt ta ansvar för gemensamma regler” Lpfö 98/16

En dag berättade ett av barnen att solrosens gula blad heter kronblad, oj vilket engagemang och vilka spännande samtal vi fick tillsammans. – Kronblad vad fint det låter. Det resulterade till att vi tittade på hela blomman och benämnde blommans olika delar. På smartboarden kunde barnen rita pilar på det dom menade och rita det som dom tyckte fattades.

Promenad till Mulleskogen

Efter nattens regn var det blött,  barnen upptäckte många pölar som var kul att gå i när vi skulle till skogen. Vi hade inte kommit så långt förrän vi var tvungna att stanna, vad var det här?. Det var något som låg på asfalten som rörde sig – det är maskar ute, – den rör sig, den lever, – har masken två rumpor?. Barnen upptäckte att masken hade ränder och att den rörde sig som en orm.

När vi kom fram till skogen den här gången delade vi upp oss i två grupper och lekte ”Kims lek” med det vi hittade i skogen. Materialet vi skulle komma ihåg var; en grankotte, tallkotte, blomma, svamp, grankvist blåbärsris, blad mossa och nypon. Man tittar noga på vad det är som ligger på filten sen får en kompis blunda samtidigt som en kompis tar bort något från filten och frågar vad som fattas. Kul tyckte barnen!

Vi hann också utforska en stor rotvälta som barnen hittade ett hål i. Stammen blev jättebra att gå på och öva balansen, inte så lätt alla gånger.

”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om växter, djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen” Lpfö 96/16

Prästkragen- Stor bild

Vi har fått en projektor som vi tillsammans med barnen har startat upp mot väggen inne i vilorummet. Just på denna bild så kollar vi på fiskarna som simmar runt i akvariumet. Vissa fiskar är varma vissa är kalla och vissa är varma.
Här lyssnar vi på musik, vi lär oss färger och former.
Här fortsätter vi att lyssna på färglåten, vi har gått igenom färgerna gul, blå, orange, röd och svart

 

Skogen och solrosor

Skogsbesök

När vi gick till skogen den här dagen hade vi förberett oss med olika uppgifter. Vi tog med oss två lärplattor som barnen samarbetade kring när de fotograferade/ dokumenterade egna skogsbilder. Innan vi gick kom även Spindeln på besök, barnen tyckte att han skulle få följa med och se vad vi skulle arbeta med. Klart han ville följa med! Spindeln var med när barnen upptäckte en stor stubbe som det var sågspån på, några av barnen kunde berätta att ringarna på stubben var så många år som trädet varit. Gemensamma reflektioner ledde till samtal och utbyte av tankar och reflektioner, – jag tror träd kan bli jätte gamla, det har jag hört. – Det var synd att dom sågade ner trädet, nu kan det inte växa mer.

Kompis arbete

Just nu arbetar vi mycket med våra kompisböcker som handlar om hur det är att vara en bra kompis och som är en del av förskolans värdegrund. Kanin och Igelkott hamnar i olika dilemman som t.ex. Hur ska man göra om man gjort någon ledsen? Under den här samlingsstunden arbetade vi med boken; Vänta på din tur. Efter att ha läst boken på smartboarden ville barnen leka leken som Kanin och Igelkott leker i boken.

” Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar förmåga att ta hänsyn till och leva sig in i andra människors situation samt vilja hjälpa varandra, sin förmåga att upptäcka reflektera över och ta ställning till olika etiska dilemman och livsfrågor i vardagen” Lpfö 98/16

Solrosor

Vårt lilla tema/ projekt kring solrosor är en del av allt vi arbetar med just nu. En frågeställning som barnen återkommit till – Ser alla solrosor lika ut? För att ta reda på det tittade vi på olika bilder och läste fakta om solrosen. Solrosor kan se olika ut, vi fick veta att de kan vara; röda, gula, gröna, orange, röd/bruna, stora , små, långa och korta mm. Vid olika tillfällen har barnen arbetat med att skapa solrosmålningar, ingen är lik den andra och alla målningar har ett eget uttryck.

Under en förmiddag tog vi med solrosjobbet ut. Barnen fick samarbeta och skapa solrosor med silkespapper och lim istället för färg.

”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att fungera enskilt och i grupp, utvecklar sin förmåga att bygga skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker” Lpfö 98/10

Vår ateljé och Peter Palsternacka

Vi fortsätter lära känna nya kompisar som tränar på att vara på förskolan med oss och vi pratar mycket om hur man kan göra för att vara en bra vän.

I uteateljén har flera barn provat att måla med vattenfärg. Det är en teknik som inbjuder till såväl skapande som utforskande av vatten, sand m m

I veckan har vi även träffat Peter Palsternacka och sjungit hans sång. En dag provade vi att äta rå palsternacka och varje dag i veckan har vår kokerska Lena tillagat palsternacka på olika vis ugnsrostad, i soppa, palsternackschips m m. Alla som velat har känt på palsternacka och vi har pratar om hur den ser ut och luktar.

När vi luktade var det naturligt att prata om vad vi har luktat med, våra näsor. Barnen uppmärksammade att alla har varsin näsa och vi sjöng sången

Var är näsan? Var är näsan?

Här är den, här är den

Med näsan kan man lukta, med näsan kan man lukta

Sniff, sniff sniff

Förskolan ska sträva efter att varje barn:

utvecklar sin förmåga att ta hänsyn till och leva sig in i andra människors situation samt vilja att hjälpa andra

utvecklar sin skapande förmåga  och sin förmåga att förmedla upplevelser och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång och musik.

 

 

 

 

Solvändan i skolskogen

En härlig dag i skogen men lunch och fina lekstunder.

 

 

Gagga fick följa med oss till skogen och vi sjöng våran kompissång.

Det var inte mycket kvitter idag så det var tur att vi hade en fågelbok med oss!

 

Förskolan ska sträva efter att varje barn:

utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga att leka och lära. 

Lpfö 98/2016

Vi hittade två plankor där barnen testade sin motorik.

Det vickade hit, det vickade dit, det vickade upp och det vickade ner!

 

Förskolan ska sträva efter att varje barn:

utvecklar sin motorik, koordinationsförmågan och kroppsuppfattning samt förståelse för vikten av att värna om sin hälsa och sitt välbefinnande.

Lpfö 98/2016

 

Vi plockade med oss kottar och pinnar som vi ska skapa med.

Kusinerna på Solvändan!

Höstterminen är här och vi har påbörjat vårt projektarbete. Vi har valt att arbeta med Babblarnas kusiner Gagga, Goggo, Giggi, Sassa, Sosso och Sissi.

 

 

Solvändans kompissång

(Mel: Bamsesången)

Här på Solvändan ska vi vara snälla, med vår kompis hela dagen lång

Inte bitas, nypas eller sparkas

Det är sant, vi sjunger i vår sång

Och kommer det en stor och stark och ger en liten svag en spark

då ropar alla på en gång NEJ NEJ NEJ! 

Snälla, snälla vi ska vara snälla, med vår kompis hela dagen lång.

 

 

Vi har valt att börja arbeta med Gagga, han tycker om att läsa böcker och hitta på sagor. Gagga är duktig på att skriva bokstäver. Gagga gillar att rimma och göra ramsor. Gaggas fokusområden är språkutveckling.

 

Förskolan ska sträva efter att varje barn:

Utvecklar nyanserat talspråk, ordförråd och begrepp samt sin förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra. ” 

Lpfö 98,2016

Vattenlek och Flygplan

Vattenlek 

När vi kom till förskolan efter helgen var det en riktig regndag, tur för oss som tänkte utforska vårt färgade vatten och göra bubblor. Utanför Vallmons ateljé dukade vi fram färgat vatten, skålar, pipetter, trattar , rör och kannor. Barnen satte genast igång att experimentera med vattnet och blandade olika färger, hällde i olika skålar och rör. De upptäckte att Blått och gult blev = grönt, rött och blått blev = lila och när alla färger blandades tyckte de att det blev smutsfärg. Några av barnen satte igång och gjorde bubblor, först hällde de i diskmedel sedan var det dags att vispa – man måste vispa jättefort, – man får ont i armen, vi kan väl turas om. Kreativiteten och samarbetet mellan barnen var härligt att se.

Barnen tyckte att vi skulle prova att hälla allt skum i vattenpölarna vad skulle hända då? Klart vi måste testa, vi fortsatte att vispa diskmedel som vi hällde i alla pölar vi kunde hitta på gården – ja, det blev bubblor och skum, man kan sitta i det. Nu blev det vattenlek överallt på hela gården, blött och kul!

Flygplanslek = Samarbete

Ett bygge satte igång och intresserade många barn under en förmiddag. Några av barnen började bygga ett flygplan men hur skulle det egentligen se ut? Lärplattan togs fram och barnen studerade flera olika flygplan, det skulle vara propellrar, vingar, stolar att sitta i, lampor och något att syra med. Under byggets gång deltog fler barn och snart var flygplanet färdigt. Först ville barnen att vi skulle ta fram flygplan som flög på smartborden sedan kom de på att de vill flyga själva – det ska se ut som vi flyger. Vilken resa det blev, först flög de till Afrika sedan till Polen och Nordpolen. Ja, så kan en dag se ut hos oss, man vet aldrig vart leken tar oss. Spännande eller hur!

” Verksamheten ska genomföras så att den stimulerar och utmanar barnets utveckling och lärande. Miljön ska vara öppen, innehållsrik och inbjudande. Verksamheten ska främja leken, kreativiteten och det lustfyllda lärandet samt ta till vara barnens intresse för att lära och erövra nya erfarenheter, kunskaper och färdigheter”. Lpfö 98/16

Vallmon

Solrosor

Den här veckan upptäckte barnen att solrosorna mer och mer ändrar utseende,   – dom tappar alla gula blad, de börjar få vissna blad också. För att undersöka dem lite närmare använde vi oss av förstoringsglas som vi experimenterade lite med. Hur ser det ut när man tittar nära? Hur ser det ut när man tittar långt ifrån ? Hur ser man bäst? Hur ser det ut längst inne i blomman? Utforskandet ledde till många upptäckter som barnen delgav varandra. Ett av barnen ser plötsligt något spännande -Vet ni, det ser ut som små gula trumpeter där inne, gissa om vi andra blev nyfikna. När vi tittade såg vi att stämde, varje blomma såg ut som en liten gul trumpet. För att få ännu mer upplevelser tog vi fram vårt ” ägg” och fortsatte att undersöka blomman, bladen, stjälken och nu fick vi se ”trumpeterna” ännu bättre.

Arbetet med kompisskapet är igång och nu ritar vi av våra kompishänder som vi ska arbeta vidare med nästa vecka.

Skolskogen

I skolskogen lekte vi lekar som tränar samarbete och kompisskap. Ur ryggsäcken trollade vi fram de stora blå tyget.  Alla hjälptes åt att veckla ut det så blev det jättestort. Uppdraget blev att få bollen rulla runt i havet utan att stanna eller ramla ur. Med gemensamma krafter och samarbete och glada tillrop så blev det höga vågor och små vågor med en busig boll som åkte hit och dit.

Efter leken med det blå havstyget lekte vi bland granarna där barnen testade sina klättrings kunskaper, inte så lätt alla gånger. Några av barnen hittade några tjocka vridna grenar som lagt sig på marken som de satte sig på, – titta, det ser ut som en draksvans. Alla barn var överrens, det här är bra klättergranar.

” Leken är viktig för barns utveckling och lärande. Ett medvetet bruk av leken för att främja varje barns utveckling och lärande ska prägla verksamheten i förskolan. I lekens och det lustfyllda lärandets olika former stimuleras fantasi, inlevelse, kommunikation och förmåga till symboliskt tänkande samt förmåga att samarbeta och lösa problem.” Lpfö 98/16 

Välkomna tillbaka

Nu är de flesta tillbaka efter sommarledigheten, flera nya kompisar har börjat hos oss och fler kommer de närmsta veckorna. Vi jobbar nu mycket med att befästa rutiner och prata om hur man är en bra kompis och hur man tar om hand om nya kompisar.

Vi försöket ta vara på den sommar som är kvar så mycket vi kan och äter ute när vädret tillåter.

Närmsta tiden utvecklar vi en ”uteatelje” under tak där barnen ska kunna rita och måla.

Vi märker att hösten närmar sig, det är kallt ute på morgnarna och i veckan blev det spännande när skördetröskan skördade på ”vårat” gärde.