Mellangården: Matematik i juletid

 

Vi har fortsatt att arbeta med olika former i 5-årsgrupperna. Uppdraget denna gång var att samla 10 pinnar i olika längd. Efter mycket mätande lyckades vi få till det. Pinnarna läggs på tork, målas och knyts ihop…

VOILA!!! Vår pinnegran är nästan klar, nu väntar bara lite dekoration veckan innan jul.

LPFÖ 98/10 Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att använda matematik för att undersöka, reflektera över och pröva olika lösningar av egna och andras problemställningar.

Från luciaförberedelser till vulkaner

Just nu sjunger vi luciasånger inför luciadagen och öppnar dagens påse i adventskalendern varje dag. Varje dag är vi nyfikna på vems namn som dras ur burken och vilken sång eller ramsa det blir.

En av våra traditioner är att baka pepparkakor till lucia och nu kan ni känna hur hela huset doftar pepparkakor när ni hämtar era barn.

Vulkanprojektet fortlöper…

Under en morgonsamling kom ett av barnen på en idé, – Det är snö ute idag, vi kan göra en snövulkan med lava som rinner. De andra barnen tyckte det var en superbra idé. Teorier om hur de skulle skapa vulkanen av snö och hur de skulle få lavan att rinna på snön ledde till stort engagemang i gruppen. När vi kom ut satte sammarbetet igång, vilket resulterade till att flera vulkaner skapades. Barnens teorier stämde, de lyckades få färgen att rinna på snön som lava.

”verksamheten ska främja leken, kreativiteten och det lustfyllda lärandet samt ta till vara och stärka barnets intresse för att lära och erövra nya erfarenheter, kunskaper och färdigheter”. Lpfö 98/10

Experiment

Kan vi göra lavaflaskor? Vad händer om vi blandar oljan med lavavattnet? Barnen börjar med att hälla i lavavattnet och sedan oljan och upptäcker att oljan lägger sig över lavavattnet. Många funderingar och tankar väcks, kanske blir oljan underst om vi häller den först? Sagt och gjort vi testar och upptäcker att oljan i alla fall lägger sig över lavavattnet.

”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förståelse för naturveteskap samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen”. Lpfö 98/10

 

 

Julförberedelser på Blåklinten

Vi tittar på vår Babblarkalender via iPad och projektor varje dag. Där finns länkar till alla luciasånger vi sjunger och till några korta filmer om Pino, Benny och Babblarna.

Utan att ta bort något av det som traditionellt är förskolans arbetssätt och innehåll kan IKT (informations och kommunikationsteknik) vara ett komplement, ett nytt pedagogiskt verktyg i verksamheten.

När vi sjunger Lucia-sångerna använder vi så många stödtecken vi bara kan!

Vi använder oss av TAKK i verksamheten . TAKK betyder Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation. Vi tecknar vissa nyckelord medan vi pratar och sjunger och vi ser att det hjälper barnen både uttrycka sig och förstå. Vi ser TAKK som en metod att ge stöd och stimulans i barnens tal och språkutveckling, det hjälper dem utveckla sitt talspråk och förmågan att kunna kommunicera med andra.

Här bakas pepparkakor till Luciafirandet!
Förskolans läroplan beskriver vikten av att barn får kännedom om och känner delaktighet i traditioner och kulturarv.

 

Solvändan: Luciaförberedelser!

Nu är vi igång med förberedelser inför Lucia. Vi övar på sånger och ramsor inför vårt kommande Luciatång och vi har bakat pepparkakor.

 

Pepparkaksbak på Solvändan.

 

 

”I förskolans uppdrag ingår att såväl utveckla barns förmågor och barns eget kulturskapande som att överföra ett kulturarv – värden, traditioner och historia, språk och kunskaper – från en generation till nästa.”          Lpfö 98

 

 

Välkommen till Prästkragen!

Prästkragen är avdelningen för de yngsta barnen på förskolan. Här är vi nyfikna på allt som kryper – ute på gården, eller kanske inomhus?

img_2274
Med hjälp av förstoringsglaset går det att studera bilden lite närmare.

Från bokbussen har vi lånat böcker med bilder på insekter och småkryp av olika slag, och vi ser barnens glädje och entusiasm när de upptäcker att det är samma djur i boken som vi har hittat ute på gården!

 

img_23671
Vi använder golvet för dokumentationen för att göra det så tillgängligt och synligt för barnen som möjligt.

Russinhissen!

Experiment med 5-årsgruppen. Idag har vi pratat om vatten och vattnets olika former: fast, flytande och gas.

Idag fick det flytande vattnet vara i fokus.

2016-11-23-09-59-45

Flytande vatten.

2016-11-23-10-00-48 2016-11-23-10-01-09

Vad händer när man har i russin i vanligt kranvatten?

– Ingenting, russinen ligger bara på botten.

2016-11-23-10-07-42 2016-11-23-10-08-25 2016-11-23-10-10-34

Vad händer när vi lägger russin i bubbelvatten?

– Russinen åker upp och ner, det blir en massa bubblor.