Nu är vi igång!

Vi på vallmon är glada över att ge er möjlighet att ta del av vår verksamhet här på bloggen!

Just nu inspireras vi och barnen utav projektarbetet, vulkaner. Barnen visar stor nyfikenhet och intresse  och kommer med intressanta frågeställningar som leder till reflektioner och diskussioner.

img_5060Projektet lever vidare i leken. Här i ett vulkanbygge med olika sorters material som några av barnen samarbetat kring. På samlingen visade vi bilden av bygget på smartboarden och de barn som arbetat med det fick visa och förklara för de andra hur de tänkt när de byggt och använda relevanta begrepp som hör till vulkaner såsom magma, lava, vulkanstenar, explosion och krater m.m. De andra barnen ställde nyfikna frågor och blev inspirerade av det de hörde och såg att själva vilja bygga liknande vulkaner.

img_5241

Vi ser att alla barn är delaktiga på sitt sätt och kunskaperna och idéerna sprider sig i gruppen. Ute växer sandvulkaner fram, barnen utforskar sanden och märker att det går bra att bygga på höjden när sanden är fuktig. Idéerna i skapandet leder till många problemlösningar.

Välkommen till Blåklintens första Blogg-inlägg! Babblarna

Här ser vi fram emot att kunna berätta för er föräldrar lite om vad som händer i vår verksamhet.
Vi börjar med en presentation av våra kompisar Babblarna som vi sjunger och pratar mycket om!
img_2223
I den gröna väskan bor Babba som tycker om att bada, Bobbo som bollar, Dadda som vill dansa, Diddi som tycker om att diska, Bibbi som gärna bygger och Doddo som duschar! Doddo är också en riktigt bra kompis som gärna hjälper sina vänner när de behöver det!

Trivselregler på Mellangården!

Vi arbetar mycket med kompisskap och trivsel på Mellangården. Tillsammans med barnen har vi kommit fram till positiva trivselregler så att vi kan hjälpas åt att se till att alla får en toppendag på förskolan.

Vihjälptes åt att skriva på datorn och sedan klippa ut allt och sätta upp på ett fint papper. Nu är det lätt att hjälpas åt för ibland behöver vi påminnas om våra trivselregler.

20161107_091342 20161107_092920 20161107_093640 20161111_123854

Isfågeln!

5-års gruppen GODIS fick idag möta isägget. Isfågeln, som bara dyker upp på vintern hade lämnat ett ägg på gården.

20161116_101824

Självklart dök en massa frågor upp.

Vem är isfågeln? Hur ser den ut?

Vad finns i ägget?

Hur känns ägget? Varmt eller kallt?

 

20161116_095717

Vad händer när vi häller salt på isen?

Hur ser isen ut i ett förstoringsglas?

 

20161116_101854

Vi passade på att lära oss lite om vatten. Vatten har ett kemiskt tecken H2O och består av vattenmolekyler. Vattnet har tre olika former; fast, flytande och gas. Molekylerna rör sig på olika sätt beroende på vilken form vattnet har.

 

Lpfö 98/10 förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förståelse för naturvetenskap samt utvecklar sitt kunnande om enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen.

Matte Myra!

Två dagar i veckan träffas femåringarna för att arbeta ihop. Vissa veckor slår vi ihop grupperna som nu, annars arbetar femåringarna i två grupper.

Denna vecka kom Matte Myra på besök. Matte Myra älskar allt som har med matematik att göra. Inför varje möte får vi lära oss en magisk matteramsa för att få komma in i matterummet. Han skickar brev till barnen med olika uppdrag. Denna gång handlade det om former och samarbete.

foto-2016-11-09-09-44-48 foto-2016-11-09-10-44-29

Barnen delades upp i två grupper. Uppdraget bestod av att bygga en gubbe eller en raket av olika former. Vi tränade vidare på att samarbeta.

2016-11-10-10-00-20 2016-11-10-09-57-31 2016-11-10-09-57-18

Vi fortsatte att arbeta med former när vi kom ut i skogen. Tack vara kramsnön kunde vi nu göra olika former i snön.

Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att använda matematik för att undersöka, reflektera över och pröva olika lösningar av egna och andras problemställningar.

Uppdrag i skogen!

Varje vecka går vi till skogen. Här undersöker vi naturen, lär oss om   Allemansrätten och får utföra olika uppdrag.

Förkolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om växter och djur.

2016-08-23-10-32-56

Vi tränar samarbete.

2016-10-13-10-20-23

Vi utvecklar vår fantasi.

20160922_105609

Vi tränar färger, former och antal.

20160922_112225