Rymden

Vi utforskar digitala verktyg

I vita rummet har vi vid olika tillfällen utforskat våra digitala verktyg för att skapa en fantasifull lärmiljö. Lärplattan kopplades till projektorn som projecerade mot väggen vilket fångade barnens intresse till att vara med och utforska olika moment i några nya appar. Med enkla rörelser fick barnen mönster att ta form och skapade nya upplevelser och lekar.

Under lek och utforskande blir barnen inspirerade av varandra och ger uttryck för sina tankar i ett meningsfullt sammanhang.  – Vi leker att vi är fiskar som simmar i vattnet, – jag kan ta på alla stenarna, om man känner noga kan man bli lite blöt,- vet du vatten är viktigt för fiskar, dom måste leva i det, – ja, dom måste leva i vattenvärlden, -nu är vi i vattenvärlden, simma, simma, simma.

Rymden

Ett arbete med solsystemet har påbörjats, barnen har börjat att skapa solen där alla barn hjälps åt och är delaktiga i att skapa och göra solen gul. Utifrån bilder så blev en del barn intresserade av flaggorna som man ser vid månlandningar.  Diskussioner kring flaggor och länder intresserade barnen. – Titta alla astronauter har en flagga på sin rymddräkt  – den här astronauten har svenska flaggan, han kommer nog från Sverige – vi måste ta reda på om det kommer någon från Polen, då måste den ha polska flaggan.

Vi ser att barnen är nyfikna på många olika saker inom rymdprojektet och för att fånga alla spännande tankar har vi gjort tankekartor tillsammans.  Utifrån barnens tankar och reflektioner har vi nu tagit fram bilder med fokus på rymden. Solsystemet med planeter är spännande men också astronauter och rymdraketer väcker barnens nyfikenhet.

”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga att leka och lära samt utvecklar sin skapande förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång, och musik, dans och drama.”  Lpfö 98/16

En reaktion på “Rymden”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *