Formjakt på Mellangården

Vi har lekt lekar med de geometriska formerna triangel, rektangel, cirkel och kvadrat. Några barn gav sig ut på formjakt inne på förskolan och fotade formerna de hittade med lärplattan. De upptäckte att det fanns former överallt!

”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att urskilja, utforska, dokumentera, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap.” – Lpfö 98 rev. 2016, Skolverket s.10

Barnen upptäckte att den här bokhyllan består av rektanglar…

… och den här av kvadrater!

”Titta, en cirkel!”

Vallmon; Full fart ut i rymden

Planeter

På vallmon har vi kommit igång med projektarbetet igen. Planeterna som barnen arbetade med i slutet av förra terminen har nu målats. Barnen samarbetade och fick ta reda på hur planeterna såg ut för att sedan blanda färg som passade till dem. Under arbetes gång kunde vi höra barnen prata med varandra – jag tycker om att måla planeter, – det får man göra på förskolan för det ville vi, eller hur, – det här kommer bli perfekt till rymden, – jaa, det är ju Vallmons rymdvärld, vi kan göra vad vi vill. Härliga engagerade barn!

Rymdraket

Redan vid starten av projektet pratade barnen om att bygga raketer som man kan åka ut i rymden med, nu gjorde vi lite återblickar kring deras tankar tillsammans. På smartboarden skrev vi ner barnens tankar kring ett raketbygge. Idéerna var många, det ska vara knappar i den, fönster så man kan se ut, en ratt för man måste ju kunna styra och en kompass, ett tak och mycket mer. Från vinden har vi tagit ner en gammal skärm som vi kanske kan använda till bygget, vi kan se att barnen har med sig kunskap kring återbruksmaterial. – Åhh, den här gamla kan man använda till något nytt, precis som våra ”bygg galgar”. Japp, det här är en del av hållbarutveckling!

TI, Pi och Ki flyttar ut i snön!

Ser ni vilka figurer barnen gjort och målar?

Några av barnen kom på att dom ville göra Ti, Pi och Ki av snö från filmerna Vims i rymden. Först skapades tre små figurer och en stor raket som barnen målade. – Det blir jättebra med färgen på snön, – nu har vi rymden här ute i vintern. Efter en stund kom det fler kompisar som blev inspirerade och plötsligt stod tre större figurer på ett annat bord som barnen också målade.

” Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konsturera med hjälp av olika tekniker, material och redskap” Lpfö 98/16

Vallmon- Vecka 50

Snö och kreativt skapande

Plötsligt bestämde sig snön att komma och det blev äntligen vinter. På tisdagsmorgonen fick barnen veta att dom skulle ut på ett uppdrag efter frukosten. Uppdraget  var att dom tillsammans skulle skapa något utav all snö som kom under natten. -Ni får skapa precis vad ni vill, men kom ihåg att sammarbeta.  

I ena gruppen kom de snabbt fram till att dom ville skapa en snögubbe tillsammans, det  skulle bli en jättestor snögubbe. Jobbet drog igång och barnen kom snabbt  underfund med att det skulle bli lättare om dom fördelade sig i tre grupper. En grupp skulle göra huvudet, den andra magen och den tredje underdelen. Barnen som gjorde den första delen av gubben  kämpade, snön var tung.– Åååå va tungt det blev, vi kanske inte kan göra en sån stor snögubbe..? Ett annat barn som höll på med gubbens huvud hörde vad kompisarna sa. – Men om vi hjälper till och sammarbetar kanske vi kan få det större? Fyra extra händer och nu blev det mycket lättare att rulla. Några barn sprang in i köket för att fråga Lena om en morot, för en morotsnäsa skulle snögubben självklart ha. Så klart skulle snögubben ha en halsduk, mössa och vantar också.

Quvier- den magiska appen

I en av julkalenderpåsarna den här veckan så fick barnen ett till uppdrag. I påsen låg en QR-kod som ett barn fick scanna. QR-koden berättade, att på diskbänken kan ni hitta  ”magiska” teckningar.  Välj en teckning och fyll i, sen startar ni en app i lärplattan som ser ut som en fjäril. Öppna appen och scanna teckningen och se om det händer något. Oj, vilken aktivitet, vilka nyfikna barn och vilket lärande som satte igång!

Barnen valde vilken bild de skulle färglägga och de var otroligt förväntansfulla. De visste att appen var ”magisk” men vad kommer egentligen att hända?

”Förskolan ska sträva efter att varje barn;

– utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga att leka och lära. 

-utvecklar sin förmåga att urskilja teknik i vardagen och utforska  hur enkel teknik fungerar.”  Lpfö 98/16

Blåklinten: Introduktion av QR-koder och pepparkaksbak

Vi har nu börjat introducera QR-koder för barnen på Blåklinten. Vi har använt det i vår julkalender där varje QR-kod står för antingen en julvisa eller en saga. Julkalendern är vår gran och dagens lucka är ett litet skåp som gömmer en QR-kod.  Barnen har fått vara med och  använda lärplattan för att läsa av QR-koden och se vilken sång eller saga som gömmer sig där bakom. De flesta sångerna är luciasånger så vi tränar till Lucia.

    

Att baka pepparkakor är alltid roligt. Det gör vi varje år till luciafikat. Det doftar pepparkakor i hela huset i flera dagar.

      

Lpfö 98/16
Förskolan ska sträva efter att varje barn

– utvecklar sin förmåga att urskilja teknik i vardagen och utforska hur enkel teknik fungerar
– känner delaktighet i sin egen kultur