Blåklinten: Introduktion av QR-koder och pepparkaksbak

Vi har nu börjat introducera QR-koder för barnen på Blåklinten. Vi har använt det i vår julkalender där varje QR-kod står för antingen en julvisa eller en saga. Julkalendern är vår gran och dagens lucka är ett litet skåp som gömmer en QR-kod.  Barnen har fått vara med och  använda lärplattan för att läsa av QR-koden och se vilken sång eller saga som gömmer sig där bakom. De flesta sångerna är luciasånger så vi tränar till Lucia.

    

Att baka pepparkakor är alltid roligt. Det gör vi varje år till luciafikat. Det doftar pepparkakor i hela huset i flera dagar.

      

Lpfö 98/16
Förskolan ska sträva efter att varje barn

– utvecklar sin förmåga att urskilja teknik i vardagen och utforska hur enkel teknik fungerar
– känner delaktighet i sin egen kultur

Luciasång och rymdvärld

Lucia

Här på vallmon tränas det för fullt på alla luciasånger. Vi har många sånger som vi ska kunna till luciadagen,  Sockerbagaren, pepparkaksgubbarna, tomte Röd och tomte Grå, Blinka lilla stjärna, lucia sången och några till.

klicka på länken, så får ni ett litet smakprov på hur det låter när vi övar!

https://www.youtube.com/watch?v=JSJyNz9bmCQ&t=52s

Pepparkaksbak

En av våra traditioner är att baka pepparkakor till lucia så om någon har känt doften av pepparkakor i Tystberga under veckan är det från oss på Lilla Gärdet. Barnen har kavlat och tryckt ut gubbar, gummor, stjärnor och granar och pepparkaksbockar. Så nu har vi fikat klart tills luciadagen, mums!

Julkalender

Årets julakalender består utav 24 stycken olika påsar. I varje påse gömmer det sig en QR-kod och bakom varje QR-kod finns det olika slags meddelanden eller informaton till barnen. Varje dag är vi nyfikna på vems namn som dras ur burken och vad QR-koden har för meddelande.

Än så länge har det gömt sig lite sånger, räkneramsor, uppdrag och även en video där Christer Fuglesang leker med vatten i rymden.

Rymdvärld

Vi pedagoger tänkte att barnen inför jul skulle vara upptagna och mer intresserade av allt som handlar om lucia och julfirande och att projektet mer skulle bli lite vilande. Oj, oj, oj, vi kunde inte haft mer fel!!! Rymdprojektet lever mer än någonsin och barnen är så påhittiga som har så många idéer som vi pedagoger stöttar dem i att utveckla. Under veckan växte en rymdväld fram med raketer som några barn haft idéer kring att skapa. När barnen sedan projekterade ”rymden” på väggen fick både leken och byggkonstruktionen en ny dimension.

Ett av barnen använde lärplattan och ville dokumentera med bilder när bygget belystes av projekteorn, han tog många bilder tills han var nöjd. När han sedan tittade på bilderna så upptäckte han skuggan och färgerna som också blev på raketerna. Han visade både kompisar och pedagoger vad han upptäckt. – Titta det blev en raketskugga i rymden, nu är det många raketer som har färger.

” Förskolan ska erbjuda en trygg miljö som samtidigt utmanar och lockar till lek och aktivitet. Den ska inspirera barnen att utforska omvärlden. I förskolan ska barnen möta vuxna som ser varje barns möjligheter och som engagerar sig i samspelaet med både det enskilda barnet och barngruppen.” Lpfö 98/16

STORT TACK

Lördagen den 2 december hade föräldrarådet på förskolan anordnat en utefixardag här på Lilla Gärdet, dem ville hjälpa oss att utveckla utemiljön och göra gården attraktivare för våra barn.

Barnen önskade en ny bil då den andra har fått åkt till skroten! Kolla va fin!

Vi fick en cykel tvätt och tankstation!  –Äntligen kan man tanka cykeln, bensin måste man ha för att kunna köra.

Dagen bjöd på sol och minusgrader men det hindrade ingen från att jobba. Efter hårt jobb och slit, grillade vi korv och drack glögg. Vi hade tagit fram våran fina eldstad som vi kunder värma oss över.

Vi har länge pratat om att det skulle vara roligt att tillföra ett ute kök till gården, och kolla vad fint det blev!

På måndagen pratade barnen som hade varit här att dem faktiskt hade varit på förskolan på lördagen. – Det är sant, jag va här den dagen man får äta lördagsgodis. Innan vi klädde på oss och gick ut så visade vi bilder och barnen som hade varit här pratade om att föräldrar och barn hade varit här och hjälpt oss med att bygga några nya saker, till dem barn som inte hade möjlighet att vara med. Barnen utforskade alla nya saker på gården och tyckte dom nya sakerna var super roliga och spännande.

Vi vill säga ett stort tack till alla barn och föräldrar som kom och hjälpte till och även ett stort tack till föräldrarådet som drog ihop detta!

QR-koder och rymden

QR-koder  på Vallmon

Förra veckan introducerade vi QR- koder i barngruppen, gissa om barnen var nyfikna och ville lära sig hur det fungerade. För att alla barn skulle få möjlighet att utforska koderna med lärplattan så lånade vi blåklintens också och delade upp oss i två grupper. Efter arbetet visste alla barn hur appen såg ut och hur man skulle hålla lärplattan över QR- koden för att den skulle läsas av.  

– Det var jätte kul att göra med QR-koder, kan vi göra det mer? – Jag vill göra det många gånger. – Titta, det är Maria i den här koden. Hon pratar och säger att vi ska räkna.

Vad är en QR- kod? Nu vet vi att det är en ruta med svarta och vita fält som innehåller någon form av information.

Rymdprojektet

Den här veckan har en del av barnen arbetat med den svarta rymden som de nu ville göra stjärnor på. Det blev potatistryck med stjärnor som barnen tryckte över hela rymden. En annan grupp har påbörjat arbetet med planeter och solsystem. Innan arbetet började tog barnen reda på hur stora planeterna skulle vara.           – Jupiter måste vara störst, sen måste vi kolla hur stor Saturnus ska vara. Vi tittar på smartboarden. 

Efter att vi blåst upp ballongerna och barnen bestämt storlek på dem tog vi fram tapetklister och tidningspapper, nu var det dags för att skapa planeter. Upplevelsen med tapetklister är alltid spännande, den här gången ville alla vara med och känna på det.– Mmm, jag tycker det är skönt och mjukt med klister. – Det är halkigt. – Det kanske är som snor. – Jag ska i alla fall tvätta mig sen, annars kommer jag vara helt halkig

Rymdböcker

Fakta kan vi hitta på olika sätt, barnen är förtrogna med att vi kan söka fakta med våra digitala verktyg men också att vi kan läsa böcker. Nu har vi fått våra fakta böcker från biblioteket, vi hann knappt visa dem i samlingen, så var barnen upptagna och nyfikna med att titta i dem.

Utelek

Ingen snö bara regn, då kom barnen med önskemål om att vi kunde ta ut vatten och göra skum. Vi tog ut två plastlådor, färgat vatten och diskmedel och började vispa skum tillsammans. Barnen samarbetade och tyckte det var roligt att hälla, skumma och ösa. Regnet öste ner och blött var det, det var helt enkelt en perfekt dag!

Blåklinten ”Mina fina fötter dansar!”

På Blåklinten har vi arbetat vidare med projektet kring ”Jag, du och vi tillsammans” där vi fokuserar på kroppen.
Vi har ritat av varandras kroppsiluetter och klistrat fast våra handavtryck där vi tycker de ska sitta.

Just nu handlar det mycket om fötter.
Varför är det bra att ha fötter och vad kan man göra med dem?
Att vi på Blåklinten tycker om att dansa vet ni redan innan och utan fötter vore det svårt!
Alltså dansar vi så mycket vi kan, ibland med färg på fötterna i en fotmålardans!

 

 

 

 

 

 

 

 

Då blir det också fotavtryck som kanske passar på kroppsbilderna.

I arbetet kring ”Jag, du och vi tillsammans” försöker vi koppla lärandet till ett görande och arbeta mycket praktiskt. Genom skapande, sång och dans gör vi lärandet lustfyllt. I barngruppen tränar vi på att arbeta gemensamt, med respekt och hänsyn, för att få stöd i utvecklingen från ett jag till ett vi.

 

Lpfö 98/16
”I lekens och det lustfyllda lärandets olika former stimuleras fantasi, inlevelse, kommunikation…samt förmåga att samarbeta och lösa problem”

 

Rymden

Vi utforskar digitala verktyg

I vita rummet har vi vid olika tillfällen utforskat våra digitala verktyg för att skapa en fantasifull lärmiljö. Lärplattan kopplades till projektorn som projecerade mot väggen vilket fångade barnens intresse till att vara med och utforska olika moment i några nya appar. Med enkla rörelser fick barnen mönster att ta form och skapade nya upplevelser och lekar.

Under lek och utforskande blir barnen inspirerade av varandra och ger uttryck för sina tankar i ett meningsfullt sammanhang.  – Vi leker att vi är fiskar som simmar i vattnet, – jag kan ta på alla stenarna, om man känner noga kan man bli lite blöt,- vet du vatten är viktigt för fiskar, dom måste leva i det, – ja, dom måste leva i vattenvärlden, -nu är vi i vattenvärlden, simma, simma, simma.

Rymden

Ett arbete med solsystemet har påbörjats, barnen har börjat att skapa solen där alla barn hjälps åt och är delaktiga i att skapa och göra solen gul. Utifrån bilder så blev en del barn intresserade av flaggorna som man ser vid månlandningar.  Diskussioner kring flaggor och länder intresserade barnen. – Titta alla astronauter har en flagga på sin rymddräkt  – den här astronauten har svenska flaggan, han kommer nog från Sverige – vi måste ta reda på om det kommer någon från Polen, då måste den ha polska flaggan.

Vi ser att barnen är nyfikna på många olika saker inom rymdprojektet och för att fånga alla spännande tankar har vi gjort tankekartor tillsammans.  Utifrån barnens tankar och reflektioner har vi nu tagit fram bilder med fokus på rymden. Solsystemet med planeter är spännande men också astronauter och rymdraketer väcker barnens nyfikenhet.

”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga att leka och lära samt utvecklar sin skapande förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång, och musik, dans och drama.”  Lpfö 98/16

Nallens festdag på Solvändan

Idag har vi haft Nalle-fest och firat dom barnen som har fyllt år under höstterminen.

Vi scannade QR-koder med innehåll av lite olika sånger och sagan om Guldlock.

 

 

Björnen sover

 

Vi dansade och läste sagor om och med nallebjörnar.

Vi avslutade med våra egenbakade Nalle-kakor.

Givetvis bjöd vi in våra Babblar-kompisar till Nalle-festen!

 

 

Förskolan ska sträva efter att varje barn:

Utvecklar sin förmåga att urskilja teknik i vardagen och utforska hur enkel teknik fungerar.

Lpfö: 1016

Mellangården i skogen

I början av terminen grävde vi ner olika föremål- en legobit, ett bananskal, en järnkedja, en tygbit och ett mynt. Barnen hade olika funderingar om vad som skulle hända med sakerna- att någon skulle komma och ta dem, att de kunde försvinna, att de kunde bli till jord. Vi återkom till platsen flera gånger och upptäckte att bananskalet ändrade färg. I slutet av september var bananskalet borta. -Någon har ätit upp det. -Vargen har ätit upp det -Det har blivit jord. Varför var de andra sakerna kvar ?-För att man inte kan äta dem.  -För att de är hårda. Vad tror ni kommer hända om de ligger kvar där? -De kommer vara kvar där. -De kommer bort så vi inte hittar dem.

 

 

Nya och spännande saker på Vallmon

Ljusbordet

Vår miljö är ständigt i förändring utifrån barngruppens behov. För ett tag sedan flyttade ljusbordet in i vårt ”lilla rum” och kompliterades med lite nytt utforskande material vilket har gjort användandet mer intressant.  Just nu väljer barnen gärna att arbeta med saltet i lådorna som tillsammans med ljusbordet ger en ny dimension till t.ex. mönster, bokstäver och skapande. Degen med inbakade glasknappar skapar utforskande lekar som bjuder barnen på nya upplevelser och upptäckter, – titta man kan se ljuset i degen, det här blev en ljussnigel som sniglar sig.

Projektorn

Sedan någon vecka tillbaka har vår nya projektor varit i gång dagligen i ”vita rummet”. Barnen har introducerats i användandet av den vilket snabbt ledde till lekar som projekterats med olika bakgrunder. Vi kan se att projektorn och mörkret i rummet ger barnen fler upplevelser som utvecklar leken.

Projekt – Rymden

Den här veckan startade ett nytt projekt på Vallmon; Rymden. Många barn har visat stort intresse för planeter, rymden och raketer. Starten på projektet inleddes med att vi tittade på UR- programmet Vims i rymden där vi fick följa tre små rymdvarelser som på sin färd i rymden landar på några av vårt solsystems himlakroppar. Vid varje stopp får vi fakta om just den planetens eller månens särdrag och egenskaper. Efter första programmet tyckte barnen att det var spännande och är nyfikna på vad vi mer kommer att få se. Gissa om barnen har idéer kring projektet! Vi vuxna har tur och är medpassagerare och är lika förväntansfulla som barnen, spännande att se hur barnen kommer att utveckla projektet. Kul!

 ” Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förståelse för naturvetenskap och samband med naturen, liksom sitt kunnande om växter, djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen” Lpfö 98/16

 ” Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklas sin förmåga att urskilja, utforska, dokumentera, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap” Lpfö 98/16

Blåklinten: Nalledagen

V 43 firade vi Nalledagen på Blåklinten. Delvis som ett försök att tydliggöra arbetet med FN-dagen, alla barns lika rättigheter och värde. Kanske kan det vara lättare att förstå att alla nallar och gosedjur är lika viktiga. Den här dagen var alla välkomna att ta med varsin nalle eller gosedjur. Vi sjöng sånger om nallar   bl a

”Lilla nallen du är fin, mjuk och och go, mjuk och go

Lilla  nallen du är fin Jag vill krama dig.”

Vi dansade, läste sagor om nallar och målade nallar, ja det mesta handlade om nallar och gosedjur den här dagen. Sen blev det glass och fruktstund.

                   

Till lunchen hade Lena bakat Nallebröd till soppan vi åt.

Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar

förståelse för att alla människor har lika värde oberoende av social bakgrund och oavsett kön, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning och

respekt för allt levande och omsorg i sin närmiljö

(Lpfö 98/16)