Tredje träffen: Mod och civilkurage

En vintrigt vit dag, morgonen efter att USA valt Donald Trump till ny president, respektive en vackert solig dag, träffades vi för en dag på temat: MOD och CIVILKURAGE. Berättelsen vi lyssnade till började: ”Det var en gång två människor som älskade varandra …” och fortsatte att handla om Marie-Louise och Tony Hrons son John. I augusti 1995, några dagar innan John skulle börja åttan, blev han brutalt ihjälslagen vid Ingetorpssjön utanför Kungälv där han campade med sin kompis Christian. John hade under en längre tid vägrat vika undan för den ene förövarens kränkande behandling och hade också chansen att den här kvällen fly genom att simma bort från misshandeln, men återvände för att rädda Christian. Mordet på John Hron är orsaken till att Toleransprojektet en gång startade.

Berättelsen om John Hron

De många frågor och perspektiv som berättelsen lyfte fram arbetade vi vidare med genom ett rollspel kring begreppen: förövare, offer, åskådare där eleverna särskilt fick sätta sig in i olika typer av åskådarsituationer och försöka dramatisera olika handlingsalternativ.

Vi fortsatte härifrån med en skapande uppgift i grupp som handlade om att göra ett konstverk som gestaltade MOD. Alla grupper fick presentera sina konstverk och grupperna visade på fin samarbetsförmåga och hade verkligen tänkt till kring sina olika tolkningar.

Efter skrivande i anteckningsböckerna under rubriken: ”När jag stör mig på andra” inleddes läxtimmen och vi avslutade dagen med att gå ner till Sörasjön där vi hade ljuständningen och en stunds tystnad till minne av John Hron.

Grupp 2 fick denna dag besök av kommunikatör Robert Karlsson som ska skriva en artikel om Toleransprojektet i nästa NY (Nyköpings Tidning) som kommer som bilaga i Södermanlands Nyheter inom kort. Håll utkik efter detta!

Ljuständning och tankar

Andra träffen: Vem är jag?

Den andra träffen var alla lite mer varma i kläderna, kunde nästan alla namn och vågade prata och samarbeta mer avslappnat. Alla elever är verkligen modiga och utmanar hela tiden sina rädslor och gränser.

Vårt tema för andra träffen var: VEM ÄR JAG? Vi arbetade med begreppet identitet med hjälp av berättelsen om Jackie Arklöv. Vi följde honom från barndom fram till fängelset där han nu sitter på livstid efter polismorden i Malexander. Eleverna funderade kring frågor som: Hur blev Jackie den han blev? Hur kunde det blivit annorlunda för honom? Vilket stöd hade han behövt under sin uppväxt? På vilket sätt formas vi av våra val? Vad betyder människor runt omkring oss för vilka vi blir?

Genom övningen Flygande mattan fick eleverna träna samarbete och kommunikation och dagens skapandeuppgift bestod i att dekorera och börja en glasburk som ska symbolisera dig själv, vem du är.

text
text

I grupper fick eleverna också skapa levande tavlor – scener ur berättelsen om Jackie Arklöv som de tyckte var särskilt viktiga i hans identitetsutveckling.

Läxuppgiften till nästa gång blev att skriva under rubriken: Vem är jag? och att ta med en sak som berättar något viktigt om dig själv. Saken ska läggas i burken.

En av eleverna skriver i sin läxuppgift:
”Jag är vänsterhänt och gillar att äta glass och tacos. Jag är en väldigt lugn person och är bra på att lyssna på vad folk säger. Jag tror att andra tycker att jag är för snäll så att de anser att jag är en svag person. Jag tror också att folk känner att de kan lita på mig lättare, alltså att jag inte sviker.”

Att låta eleverna skriva den här typen av texter övar dem i att vända blicken inåt och fundera över sin egen identitet, sina egna styrkor och utvecklingsmöjligheter, sina egna val och moraliska utgångspunkter.

Första träffen: Vad är en människa?

Femtio förväntansfulla och pirriga elever och lika förväntansfulla undervisningsledare träffades för första gången i början på oktober. I vår fina lokal på Söra strax utanför Nyköping inledde vi den första undervisningsdagen i våra respektive två elevgrupper med temat: VAD ÄR EN MÄNNISKA?

Eleverna fick höra berättelsen om polisbataljon 101 och de helt vanliga männen som i juli 1944 fick order om att mörda den judiska befolkningen  i en polsk by. Vad fick dem att göra det de gjorde? Vad krävs för att våga gå emot sin grupp? Vad gör oss till människor? Kan man sluta vara människa? Kring detta fick eleverna fundera och diskutera. Alla skapade sina egna personliga anteckningsböcker och vi lärde oss varandras namn genom olika lekar och övningar.

Elevernas första läxuppgift blev att skriva kring temat: Vad är en människa?

Så här skriver en av dem:
”Vi säger att vi har en kropp och en själ. Kroppen är människan och själen är mänskligheten i människan. Vi människor är fria att ta hand om världen.  Alla människor har känslor. Det är bara det att människans känslor är komplicerade på grund av människohjärnan. Vi kan tänka, planera, reflektera och skilja på vad som är rätt och fel.”