Smultronets julkalender

Idag är det första december och vi möttes idag av att någon hade häng upp en julkalender i taket på smultronet.

 

Vi hittade också en stege hängandes från taket och fotspår.

Stege och fotspår
Stege och fotspår
Julkalendern som hängde i taket
Julkalendern som hängde i taket

 

 

 

 

 

 

 

vi hittade också ett brev i vår brevlåda som va från nissarna

Brev från nissarna
Brev från nissarna

vi hade fått massa juliga knep och knåp övningar från snick och Snack som vi löste! Vi har också börjat lyssna på radiokalendern idag

nu närmar sig julen med stormsteg!

 

Julkalender och ny miljö

Idag när barnen kommer till förskolan kommer de att mötas av ett lite annorlunda Blåbär. Igår ägnades lite tid av studiedagen åt att ta och bygga ihop nya möbler till Blåbäret samt flytta om de möbler och material vi redan har.

Idag är även första dagen vi kommer få dra vår julkalender. Barnen kommer fram till jul få en aktivitet ur vår julhink 🎅🏽🎄

image
Vår julhink
image
Nytt bord till att köra bilar på

 

image
Nya möbler och kök till hemvrån

Fortsätt läsa Julkalender och ny miljö

Halloween

Denna vecka har vi skapat en massa olika Halloweenpyssel och idag ska vi ha vår efterlängtade fest 🎃🕸😃

image
Här skapas det spöken

 

image
Här trycks det pumpor med äpplen

image

 

image
Ännu fler spöken

image

image
Tillsammans gjorde vi en ljuslykta av en pumpa. Pumpaköttet kokade vi och kärnorna rostade vi för att sedan smaka på .

 

 

Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin skapande förmåga (läroplanen för förskolan)
Fortsätt läsa Halloween

Tågprojekt och samarbete

När barnen kom tillbaka efter sommaren upptäckte vi att det var flera barn, både ”gamla” och nya som var intresserade av tåg. Så vi har startat hösten med ett tema om det! 🙂 Vi planerar att väva ihop tågprojektet med ett matematikmål från Läroplanen för förskolan och fokusera på olika matematiska begrepp.

dscn7997 dscn7999

Vi har precis blivit klara med vårt eget tåg som vi har hjälps åt med i olika steg att skapa (finns att titta på i glasmontern i hallen).

 

Under dagen ser vi många olika situationer där barnen samarbetar. Här nedan kommer ett par av dem. (Samarbete är en av de entrepröniella kompetenserna vi tidigare pratat om på bland annat föräldramöte, som vi arbetar med)

dscn7951 dscn8005dscn8012

 

 

 

 

Här bygger de tågbana tillsammans, leker med bilbanan och så var ett par av barnen snabba med att hjälpa sin kompis med att plocka upp kritor från golvet.

Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga sin förmåga för rum, for, läge och riktning och grundläggande egenskaper hos mängder, antal, ordning och talbegrepp samt mätning, tid och förändring.

Pyjamasparty del 2

IMG_0125
Vi hade ansiktismålning!

IMG_2672
Vi tittade på film och åt popcorn!
IMG_2678
Se så fina vi blev!

IMG_2685
Hjälp! En tiger! Men det var en glad och snäll tiger!

image
Disco!..

image

.. med ballonger!! 🙂

Vi har haft ett helt underbart pyjamasparty!!
Barnen på Smultronet har även fått sin ”egobok” att ta med hem, och de som ska sluta fick ett diplom och ett tackbrev!

Tack alla underbara barn för det härliga pyjamaspartyt!!

Bamselopp

image

Idag hade vi Bamselopp här på förskolan.

Vi började med uppvärmning till miniröris och sedan var alla barn som ville med och sprang loppet som gick runt förskolans staket. Vi sprang i grupper och de barn som inte sprang just då hejade på löparna och applåderade 🙂

När man kom i mål delade kompisarna ut medalj och sedan blev det frukt och diplomutdelning.

DSCN7685 

Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt förståelse för vikten av att värna om sin hälsa och sitt välbefinnande.

Fingerfärg- kreativitet

Idag upptäckte vi ett nytt sätt att måla på här på förskolan. Vi provade på att måla med fingerfärger. För några av oss kändes det först lite ovant att måla med fingrarna men sedan märkte vi hur roligt det var. Hela händerna och nästan hela underarmarna fick en massa färg på sig!

DSCN7623DSCN7632

Lpfö98/10

Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång och musik, dans och drama

Sagostund på biblioteket

DSCN7511

Igår åkte Blåbärsbarnen till biblioteket. En bibliotekarie hade förberett en sagostund åt oss. Alla barnen lyssnade mycket aktivt och verkade uppskatta besöket. Efteråt hann vi läsa böcker och utforska alla leksaker de har där.  Sedan tog vi nöjda bussen tillbaka till förskolan.

Idag kollade vi på kort från besöket och återberättade det vi mindes om sagorna och allt vi gjorde där.

DSCN7523 DSCN7539

DSCN7569 DSCN7578

Åka till biblioteket hoppas vi att vi snart kan göra igen!

(Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar nyanserat talspråk, ordförråd och begrepp samt sin förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra Lpfö98/10)