Bläää slime!!

Idag på eftermiddagen gjorde vi eget slime. Barnen fick gå in till köket i små grupper och hjälpa till att tillverka slimet. Varje barn fick en eller två uppgifter var och sedan fick de turas om att röra runt. Första barnet fick hälla i vatten, andra barnet fick hälla i potatismjöl, tredje barnet … osv. Barnen sammarbetar, räknar och hjälper varandra.

Först 3 dl vatten. Sedan 2.5 msk potatismjöl.

Efter det skulle det röras om och värmas upp på spisen. ”Det ser ut som mjölk” sa en av barnen. ”Ja just nu ja, men sen kommer det att hända något och då kommer det inte att se ut som mjölk”. ”Vad kommer hända?” undrar alla. ”Det får ni se!”.

Det som hände var att ”mjölken” tjockande och började likna slime istället. ”WOOOAAAH” säger dem när den kemiska reaktionen sker. Sedan hällde vi i lite matolja och valfri karamellfärg.

Och så var det klart! Det ska bli spännande att testa dessa imorgon.

Det känns som att jag har fjärilar i magen!

Idag var det dags för våra blivande förskoleklassbarn att gå över till Östra skolan och hälsa på. Det var många barn från andra förskolor där också, vilket gjorde att barnen fick se sina nya kompisar. Det var några barn som uttryckte att de var nervösa och kände fjärilar i magen inför och under besöket på skolan. Barnen verkade trivas med de nya fröknarna och i lokalerna. När de fick titta runt i rummen själva blev de ännu gladare. Det finns mycket att göra och upptäcka i förskoleklass!

Idag och igår har vi haft våra fem- och fyraårsgrupper där vi fortsätter att jobba med vårtema. Vi pratar om vårblommor, insekter och andra vårtecken (det finns fler bilder på torkskåpen). I en av grupperna pratade vi om myror och myrstackar.

Förskolan ska sträva efter att varje barn ”utvecklar sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om växter, djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen” (Lpfö 98, reviderad 2016, s. 10).

 

”Har min växt? Jaa min har växt!”

Dessa uttryck sa barnen ofta när de kom till förskolan och skulle gå och titta på sina växter. Valarna har fått plantera olika frön i mjölkpaket eftersom vi har vårtema på huset. Barnen har fått hälla i jord, valt frön och lagt dem i jorden och till sist vattnat. Sedan har de barn som vill fått vattna sina växter några gånger i veckan.

Förskolan ska sträva efter att varje barn ”utvecklar sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om växter, djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen” (Lpfö 98, reviderad 2016, s.10)

Såhär såg det ut precis efter att vi planterat fröna.

Efter en vecka såg det ut såhär och barnen tyckte det var väldigt roligt och spännande att det hade blivit lite grönt.

Efter två veckor var det ännu högre och grönare i mjölkpaketen!

Nu har det gått tre veckor och de börjar bli lite för höga nästan. Växterna växter in i varandra och börjar luta åt alla håll och kanter. Därför får alla barnen ta hem sina växter denna vecka och ta hand om dem hemma.

I samband med vårtema och plantering har vi även tittat på några filmer som visar hur det går till när ett frö blir en växt. Barnen var helt fascinerade av filmerna och sa ”woooow” med jämna mellanrum under filmerna, och jag instämmer helt. Jag länkar filmerna så får ni se, titta gärna med barnen!

https://www.youtube.com/watch?v=zPWt5w0lLfo&feature=youtu.be

http://www.videoman.gr/sv/47206

https://www.youtube.com/watch?v=eKo5F87A8a0

 

 

 

Påskfest

Äntligen är dagen kommen, som vi har längtat! Idag hade vi vår årliga påskfest med fika, äggjakt och utklädning. Det blev en lyckad dag för alla, även för dem som var lite tveksamma till äggjakten ;).

”I förskolans uppdrag ingår att såväl utveckla barns förmågor och barns eget kulturskapande som att överföra ett kulturarv – värden, traditioner och historia, språk och kunskaper – från en generation till nästa” (Lpfö 98, reviderad 2016, s. 6).

En trevlig liten fika bestående av rulltårta, banan, strössel och saft.

Mmmmums! Trevligt och mysigt att duka upp och sitta vid långbord.

Sedan blev det dags för ÄGGJAKTEN! Barnen var så snabba och duktiga, de hittade alla pappersägg på några minuter.

Efteråt skulle alla äggen räknas. Vi räknar alla äggen högt och långsamt tillsammans. Det var totalt 60 ägg. Bra jobbat alla barnen!

När det var klart skulle barnen få springa och leta efter det STORA godisägget. Det var lite klurigare, men tillslut hittade ett av barnen ägget och vi kunde samlas och få ytterligare lite smått och gott.

Ägget är hittat!

Personalen går all in och klär ut sig. #dreamteam

Nu önskar vi på Ringen alla en GLAD PÅSK!

Sång, pyssel och lek

Idag har Hajarna och Valarna haft en gemensam sångsamling och fruktstund. Vi använde oss utav smartboarden för att få lite musik till sångerna. Detta uppskattades utav både barn och pedagoger.

Här tränar barnen på språk, rörelser och får uppleva den estetiska stunden med både bild och ljud.

Efter sång- och fruktstunden fick barnen ha fri lek inomhus. Leila tog fram lite pysselgrejer på Hajarna och barnen fick möjlighet att påskpyssla. Det blev gula kycklingar med fjädrar, ögon och näbb.

Här får barnen ”utveckla sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap” (Lpfö 98, reviderad 2016, s. 10).

Sedan har det varit en hel del lek. Här har två Hajar dukat upp för en frukost (min gissning).

Här kan vi se inslag av matematisk tänkande i rolleken: en tallrik till varje barn, en smörgås på varje tallrikarna, ett glas till varje tallrik och till sist en sked till varje tallrik. ”Slurp” säger ett av barnen och låtsas äta av smörgåsen med skeden.

 

Mot biblioteket!

På förmiddagen gick vi till biblioteket och lämnade tillbaka ”gamla” böcker och lånade ”nya” böcker. Vi kom 20 minuter för tidigt, vilket gav tid till att leka, upptäcka och utforska miljön utanför biblioteket.

Roligt och spännande att gå på muren. Titta, där kommer ju Leila med två hajar!

”Det står något här, vad står det? Kan du läsa?”. Jag läser och efteråt kommer det flera frågor från barnen. En del var nyfikna över vad som hade hänt med denna stubbe(?) och undrade varför den ligger här, hur kom den hit, vem som har huggit ner den, varför behövde man hugga ner den.

Barnen upptäcker en skylt och blir förvirrade av informationen på skylten. De tror att det ska byggas ett badhus i biblioteket! ”Ooj, hur ska det gå?” undrar jag. Då berättar Leila att det HAR VARIT ett badhus här för länge sen när hon var liten, men nu är badhuset flyttat till Hjortensberg. Barnen lyssnar intresserat på det som Leila berättar.

Förskolan ska sträva efter att varje barn ”utvecklar sin förmåga att lyssna, reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar och försöker förstå andras perspektiv. (Lpfö 98, reviderad 2016, s 10).

 

En lugn morgon!

Barnen har fått spela på smartboarden. De sammarbetar för att få fast tjuvarna.

”Ta fast tjuven!” ”Där är en tjuv.” ”Tryck där.” ”En i taget” ”Nu har vi alla tjuvar!” ”Vill du spela en gång till?”

Här tränar barnen på att sammarbeta och ”utvecklar sin förmåga att fungera enskilt och i grupp, att hantera konflikter och förstå rättigheter och skyldigheter samt ta ansvar för gemensamma regler” (Lpfö 98, reviderad 2016, s. 9).

Sedan har vi samlat ihop böckerna som tillhör biblioteket. Vi letade efter streckkoderna på baksidan. Alla böcker som har en lång streckkod ska med till biblioteket.

”Den har en streckkod… den här har en streckkod.” ”Här är en lång streckkod!” Det gick mycket snabbare när barnen hjälpte till och de var duktiga på att se skillnad på de olika streckkoderna.

Barnen kom och ville hjälpa till på eget initiativ och ”utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga att leka och lära” (Lpfö 98, reviderad 2016, s. 9).

 

Hej och välkomna till våran blogg!

Vi tänkte börja blogga från och med nu och visa vad vi har gjort och lärt oss under dagen. Denna vecka är det påskvecka och vi har lite mindre barn men verksamheten rullar på som vanligt. Idag har Valarna gått på utflykt till Fågelboparken!

Gungbrädan var populär, barnen tyckte att de var väldigt roligt!

Buskarna fungerade som kojor och hemliga gångar. ”Det är nästan som en labyrint” sa en av barnen.

Barnen hittade snäckor som de blev väldigt intresserade av. ”Den här sover och den här är vaken” var deras hypoteser till varför den ena är inuti skalet och den andra är utanför.

”Det är så roligt att ha en snigel! Titta det blir slemmigt här, men det gör inget för min mamma kan tvätta den, hon ska tvätta idag” sa en av barnen. ”Men varför blir det slemmigt?” undrar jag. ”För att snigeln går här och det blir spår så att dem andra sniglarna kan se var den har gått.”

I denna situation får barnen ”utveckla sin förmåga att urskilja, utforska, dokumentera, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap” (Lpfö 98, reviderad 2016, s. 10).