Sång, pyssel och lek

Idag har Hajarna och Valarna haft en gemensam sångsamling och fruktstund. Vi använde oss utav smartboarden för att få lite musik till sångerna. Detta uppskattades utav både barn och pedagoger.

Här tränar barnen på språk, rörelser och får uppleva den estetiska stunden med både bild och ljud.

Efter sång- och fruktstunden fick barnen ha fri lek inomhus. Leila tog fram lite pysselgrejer på Hajarna och barnen fick möjlighet att påskpyssla. Det blev gula kycklingar med fjädrar, ögon och näbb.

Här får barnen ”utveckla sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap” (Lpfö 98, reviderad 2016, s. 10).

Sedan har det varit en hel del lek. Här har två Hajar dukat upp för en frukost (min gissning).

Här kan vi se inslag av matematisk tänkande i rolleken: en tallrik till varje barn, en smörgås på varje tallrikarna, ett glas till varje tallrik och till sist en sked till varje tallrik. ”Slurp” säger ett av barnen och låtsas äta av smörgåsen med skeden.

 

Mot biblioteket!

På förmiddagen gick vi till biblioteket och lämnade tillbaka ”gamla” böcker och lånade ”nya” böcker. Vi kom 20 minuter för tidigt, vilket gav tid till att leka, upptäcka och utforska miljön utanför biblioteket.

Roligt och spännande att gå på muren. Titta, där kommer ju Leila med två hajar!

”Det står något här, vad står det? Kan du läsa?”. Jag läser och efteråt kommer det flera frågor från barnen. En del var nyfikna över vad som hade hänt med denna stubbe(?) och undrade varför den ligger här, hur kom den hit, vem som har huggit ner den, varför behövde man hugga ner den.

Barnen upptäcker en skylt och blir förvirrade av informationen på skylten. De tror att det ska byggas ett badhus i biblioteket! ”Ooj, hur ska det gå?” undrar jag. Då berättar Leila att det HAR VARIT ett badhus här för länge sen när hon var liten, men nu är badhuset flyttat till Hjortensberg. Barnen lyssnar intresserat på det som Leila berättar.

Förskolan ska sträva efter att varje barn ”utvecklar sin förmåga att lyssna, reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar och försöker förstå andras perspektiv. (Lpfö 98, reviderad 2016, s 10).

 

En lugn morgon!

Barnen har fått spela på smartboarden. De sammarbetar för att få fast tjuvarna.

”Ta fast tjuven!” ”Där är en tjuv.” ”Tryck där.” ”En i taget” ”Nu har vi alla tjuvar!” ”Vill du spela en gång till?”

Här tränar barnen på att sammarbeta och ”utvecklar sin förmåga att fungera enskilt och i grupp, att hantera konflikter och förstå rättigheter och skyldigheter samt ta ansvar för gemensamma regler” (Lpfö 98, reviderad 2016, s. 9).

Sedan har vi samlat ihop böckerna som tillhör biblioteket. Vi letade efter streckkoderna på baksidan. Alla böcker som har en lång streckkod ska med till biblioteket.

”Den har en streckkod… den här har en streckkod.” ”Här är en lång streckkod!” Det gick mycket snabbare när barnen hjälpte till och de var duktiga på att se skillnad på de olika streckkoderna.

Barnen kom och ville hjälpa till på eget initiativ och ”utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga att leka och lära” (Lpfö 98, reviderad 2016, s. 9).

 

Hej och välkomna till våran blogg!

Vi tänkte börja blogga från och med nu och visa vad vi har gjort och lärt oss under dagen. Denna vecka är det påskvecka och vi har lite mindre barn men verksamheten rullar på som vanligt. Idag har Valarna gått på utflykt till Fågelboparken!

Gungbrädan var populär, barnen tyckte att de var väldigt roligt!

Buskarna fungerade som kojor och hemliga gångar. ”Det är nästan som en labyrint” sa en av barnen.

Barnen hittade snäckor som de blev väldigt intresserade av. ”Den här sover och den här är vaken” var deras hypoteser till varför den ena är inuti skalet och den andra är utanför.

”Det är så roligt att ha en snigel! Titta det blir slemmigt här, men det gör inget för min mamma kan tvätta den, hon ska tvätta idag” sa en av barnen. ”Men varför blir det slemmigt?” undrar jag. ”För att snigeln går här och det blir spår så att dem andra sniglarna kan se var den har gått.”

I denna situation får barnen ”utveckla sin förmåga att urskilja, utforska, dokumentera, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap” (Lpfö 98, reviderad 2016, s. 10).