”Vi ska väll gå ut idag? Det regnar ju!”

Självklart går vi ut även om det regnar. Idag har det regnat stora delar av dagen, men det var inget bekymmer för barnen. En del använde vattnet till sin lek, tex laga mat, andra gjorde geggamojja, några satt i vattnet och några lekte med båtarna. Barnen tog tillvara på vattnet och samlade ihop så mycket dem kunde med olika tekniker och redskap.

Vattenpölarna var riktigt populära områden på gården idag. Några tyckte det var spännande att se hur vattnet rör sig och hur det ”åker” i en riktning som i en flod längst med sandlådan och in i sanden. De upptäcker och förstår att om man gräver i sanden så följer vattnet med och det blir en längre flod eller å.

Mitt lyckliga liv

Igår var de blivande förskoleklassbarnen på teater. Vi tog bussen dit och barnen skötte sig galant under hela resan och under teatern. Barnen var förväntansfulla och spända på att dels få åka på ett ”äventyr” men också på vad de skulle få se på teatern.  

Vi kommer lite för tidigt till platsen vilket resulterar i lek på deras utegård.

Här nedanför kommer lite bilder på olika scener från teatern.

Det är mycket sång och musik i föreställningen.
Barnen hade lite svårt att komma ihåg namnen på karaktärerna, men Dunne är hon med rakt hår och Ella Frida är hon med lockigt hår.
De pratar apspråket.
Nattklubben började efter kl. 10 på kvällen.
Hon ramlade och slog sig.
Katten spelar och uttrycker sig med hjälp av fiolen.
När teatern var slut och alla började gå utåt kryper våra barn mot scenen och undersöker skådespelarnas rekvisita. Så underbara, nyfikna och modiga barn vi har!
När vi kommer tillbaka diskuterar vi teatern och jösses vad barnen kommer ihåg, de kommer ihåg detaljer som inte ens jag la märke till. Barnen kunde återberätta stora delar av teater och alla hade varsin favoritscen. Alla höll med om att det var en bra och rolig teater.

 

Skattkartor

Idag var det några som satt och ritade kartor. Kartorna ser väldigt häftiga och färgglada ut. ”Det är en skattkarta” säger dem. Det här är för mig ett helt nytt sätt att rita kartor på, har ni sett barnen rita kartor på detta viset?

 

Evas funkarprogram

Vi har börjat titta på ett utbildningsprogram från Filmochskola.se. Programmet heter Evas funkarprogram där hon förklarar, berättar och visar med olika redskap och modeller hur saker och ting fungerar. Det går tyvärr inte att titta på programmet hemma utan endast lärare kan skapa en inloggning och titta tillsammans med barnen på skolan/förskolan.

Idag lärde vi oss hur olika väderlekar blir till, dvs vad som händer när det blåser, blir moln, regnar och snöar. Väldigt intressant och barnen blev fascinerade när Eva berättade om snökristallerna.

”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om växter, djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen” (Lpfö 98, reviderad 2016, s. 10).

 

Vilken ska bort?

Idag på Valarnas samling hade vi leken ”vilken ska bort?” i vår hemliga låda/påse. Det går till såhär: man har fyra föremål, det kan vara djur, fordon, former, pärlor, ja vad som helst och alla föremål ska skilja sig på något sätt från resten. I och med detta tränar barnen på logiskt tänkande, kunna se samband/skillnader och att kunna förklara sina tankar.

Här nedanför kommer ett förslag på hur det kan se ut.

Det finns inget rätt eller fel så länge man har en bra förklaring. Några exempel barnen sa var ”dinosaurien ska bort för den rimmar inte på något (vi började med att hitta rimord till alla djuren)”, ”dinosaurien ska bort för den har en lång hals och det har inte dem andra”, ”gorillan ska bort för den kan klättra i träd, det kan inte dem andra”, ”gorillan ska bort för den har ingen svans, det har dem andra” osv. Jag trodde att barnen skulle utesluta baserat på utseende men de tänkte ett steg längre än mig och uppmärksammade även egenskaper.

”Förskolan ska sträva efter att varje barn tillägnar sig och nyanserar innebörden i begrepp, ser samband och upptäcker nya sätt att förstå sin omvärld” (Lpfö 98, reviderad 2016, s. 10).

Favorit i repris

För några dagar sedan tog vi fram ett staffli och ställde den vid bänken på gården, för att ge barnen möjlighet att skapa och måla ute. Detta blev lyckat så idag tog vi fram det idag igen. Det ger en annan känsla att få måla ute, eftersom barnen vanligtvis målar inomhus. De får även måla tillsammans på ett stort papper, vilket tränar samarbete, turtagning med pennor och plats och även språk och kommunikation.

”Barnen ska kunna växla mellan olika aktiviteter under dagen. Verksamheten ska ge utrymme för barnens egna planer, fantasi och kreativitet i lek och lärande såväl inomhus som utomhus. Utomhusvistelsen bör ge möjlighet till lek och andra aktiviteter både i planerad miljö och i naturmiljö” (Lpfö 98, reviderad 2016, s. 7).

 

Insekter ute och inne

Idag har vi hittat massa olika insekter på gården! Det är roligt att se att barnen är intresserade och vill ta hand om insekterna.

”Sluta skrika på den, den är jättesöt!” säger barnet som håller i spindeln.

”Förskolan ska medverka till att barnen tillägnar sig ett varsamt förhållningssätt till natur och miljö och förstår sin delaktighet i naturens kretslopp” (Lpfö 98, reviderad 2016, s. 7).

På Valarna har vi börjat med ett nytt koncept på samlingen, nämligen hemlig låda/påse. Vi kommer att ha en lek, övning, sång, uppdrag mm i påsen/lådan som vi gör tillsammans på samlingen innan frukten. Syftet är att skapa en gemensam lärandesituation, göra samlingen spännande och ge samlingen ett syfte. Det kommer vara olika saker i påsen/lådan varje dag vi har samling. Idag var det insekter i min hemliga påse som vi lekte Kims lek med.

Här har vi de insekterna som jag valde ut. Vi började med att säga deras namn och sedan fick barnen turas om att blunda och plocka bort. ”Eeeuuuww” sa dem när vi plockade upp insekterna från påsen. Vi fick ge varandra ledtrådar om det blev lite svårt, en beskrivning för fjärilen var ”den kan flyga, den flyger i luften som en fågel och den har vingar som en fågel men vingarna är finare”.

”Leken är viktig för barns utveckling och lärande. Ett medvetet bruk av leken för att främja varje barns utveckling och lärande ska prägla verksamheten i förskolan. I lekens och det lustfyllda lärandets olika former stimuleras fantasi, inlevelse, kommunikation och förmåga till symboliskt tänkande samt förmåga att samarbeta och lösa problem” (Lpfö 98, reviderad 2016, s. 6).

 

Östra bergen

Idag gick Valarna på utflykt till Östra bergen och det var jättehärligt vårväder. Barnen lekte bland bergen och buskarna.

 Det görs några buketter med blommor och blad.

Några har byggt en kvadrat runt en snäcka på berget.

Snäckan får en säng av löv.

Sedan var det dags att gå tillbaka. På eftermiddagen gick vi ut igen och åt mellis ute.

 

 

En nyckelpiga jag har i handen…

…och se nu kryper den upp för armen, och plötsligt flyger den sin kos,
och kanske landar den på din nos. Här hittar ni sången https://www.youtube.com/watch?v=phiyeKUixqk

”Den här är två år gammal för den har två prickar” säger barnet. Jag vet att jag själv trodde så när jag var yngre men det är faktiskt en myt har jag fått lära mig senare. Det var ett stort intresse för nyckelpigor bland de barn som var kvar sist idag så här länkar jag en sida ni kan läsa lite om nyckelpigor för barnen. http://www.vattenriket.kristianstad.se/varen/nyckel.php

Idag har vi sett flera vårtecken ute på gården. Solen har tittat fram och det har varit härligt väder, vilket innebär att vi har passat på att vara ute både på förmiddagen och på eftermiddagen. Vi har uppmärksammat flera vårtecken som exempelvis att det har blivit grönare i buskar och gräs, vi har hittat spindelnät och några nyckelpigor. Vi uppmanar barnen till att vara försiktiga med alla djur, insekter och växter, även om vi själva tycker att en del insekter är lite otäcka (ex. spindlar!).

Förskolan ska sträva efter att varje barn ”utvecklar intresse och förståelse för naturens olika kretslopp och för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra” (Lpfö 98, reviderad 2016, s. 10).

Det hade fastnat lite sand på spindelnätet vilket gjorde att den syntes tydligare. Och när solen lyser på nätet ser det ännu vackrare ut. ”Spiderman!” sa ett barn.

Fantasi och kreativitet

Idag har vi skapat, varit ute, skapat, haft grupper och skapat lite mer. På toppbilden ser ni att barnen gör bokstäver med ”plupparna”, vilket vår vikarie inspirerade barnen med. Redan på morgonen hade några barn satt igång med att måla tillsammans med Ida. Det blev färgglada teckningar som ni ser på bilden under.

Sedan hade vi femårsgrupper där vi fortsätter att prata om våren. Efter det gick vi ut och idag bjöds det på fler sandkakor men barnen spelade även lite bandy, cyklade många varv runt gården, gungade, var i lekstugan och massa mer.

Här är det några som lagar mat vid våran diskbänk som vi har ute.

På eftermiddagen var det några barn som ville pyssla. Barnen tar fram grejer och får själva fundera och bestämma vad det ska bli. Allt går på barnens initiativ, de vuxna finns nära för att hjälpa till med limpistolen. Här har vi ett exempel på hur det kan se ut.

Detta är en katt med fyra ben och klor, svans (det gröna), hår (det blåa) och ansikte. Detta är som ni ser bara återvinningsmaterial och naturmaterial.

Vi har även byggt med lego. Bilden under är tagen utav ett barn. Där ser ni tre olika fordon. Jag förstår inte hur barnen kommer på idéer till alla dessa olika modeller av fordon. Mycket imponerande!

Vi hann även med att skapa lite skuggteater. Jag släpade fram en overhead på barnens önskan och sedan satt de samlade runt omkring och berättade sagor med hjälp av olika bilder som är tejpade på glasspinnar.

I och med allt skapande har barnen fått ”utveckla sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap” (Lpfö 98, reviderad 2016, s. 10).