Var är degen?

Den frågan blev startskottet för degtillverkningen. Degen hade vi kastat innan jul så då är det självklart att vi gör en ny. Vi plockar fram alla ingredienser och denna gång skulle degen bli en blandning mellan röd och blå. Vad blir det för färg?

Nu hade flera barn nappat på frågan och samlats runt bordet. Alla barn får säga vilken färg dem tror att degen blir. ”Grön, blå, regnbåge, grå, brunt, mörkgrönt” var några hypoteser. 

”LILA” säger barnen i kör när vi blandar färgerna.

När degen var färdig kom nästa fundering, hur ska vi dela på degen för att det ska bli rättvist? Hur många barn vill dega? Hur gör vi för att få 12 bitar?

Såhär gick det till när vi skulle lösa det matematiska problemet.

Ett litet degprojekt blev till ett gemensamt lärande där barnen får ny kunskap i färgblandning, matematik och problemlösning (volym, division, subtraktion), hypoteser och kemiska reaktioner. Underbart!

Mot Kastanjeparken!

Idag har Valarna gått på utflykt och denna gång gick vi till Kastanjeparken. Där åkte vi rutschkana, klättrade på väggen, gungade, åkte mera rutcshkana, lagade mat och ”bara lekte”.

Barnen uppskattade stunden i lekparken och det syntes. Alla var aktiva och sysselsatta med något. Rutschkanan var väldigt populär och barnen åkte nedför på löpande band. Här tränar barnen på att kunna vänta på sin tur och ta hänsyn till sina kamrater eftersom det är många på en liten yta.

Advent och första ljuset är tänt!

Nu är det äntligen december vilket innebär att vi har julpyntat, julpysslat, tittat på julkalendern och öppnat första uppdraget i vår egna julkalender. Vi har även tänt första ljuset i fönstret.

Här får barnen första uppdraget av tomtefar, vilket var att räkna antalet pojkar och flickor på Ringen samt berätta vilka det är flest av.

Frost och minusgrader

Idag när vi var ute var det ganska mycket frost på gränset och på våra bänkar och andra träytor. Barnen började genast att hämta spadar, hinkar, kastruller och andra behållare att samla ihop frosten med. Överallt såg vi hur barnen skrapade och samarbetade och rörde runt i sina ”grytor”.

-Fröken, titta det är snö!

-Njaa, jaa nästan, det är frost.

-Frost? Vad är det?

-Ja, vad är frost?

-Det är is.

-Precis, och vad är is för något?

-Det är vatten!

-Juste det, så frost är vatten som har blivit till is. Det är nästan som snö men inte riktigt, det kommer från marken och ytorna och inte från himlen.

Spindelnät över hela rummet!

Igår började barnen knyta trådar runt möbler och hänga upp trådar längst väggarna. Detta blev startpunkten på en lek som utvecklades i flera steg. Första var det en massa spindelnät överallt i hela rummet. Det kanske inte syns så bra på bild men det var verkligen nät överallt, kors och tvärs, i hela rummet och på ställen man minst anar det.

Sedan började barnen ta på sig utklädningskläder och ett av barnen säger ”göm er, göm er!” och går ut från rummet. Vi vuxna förstod ingenting. Dem andra barnen gömmer sig på olika ställen i rummet och det blir knäpptyst ett ögonblick… Därefter kommer barnet tillbaka in i rummet och dem andra barnen hoppar fram och ropar ”GRATTIS!”, ”GRATTIS PÅ FÖDELSEDAGEN”, ”HAPPY BIRTHDAY” och några börjar sjunga. Då förstod vi att barnen hade tolkat trådarna som konfetti på t.ex. ett kalas.

Sista steget i leken blev att barnen såg trådarna som hinder som inte skulle nuddas, några valde att krypa under medan andra tog ett elefantsteg över tråden. Under hela processen tränar barnen på bl.a. samarbete, kommunikation, symbolisk tänkande, fantasi och kreativitet, finmotorik (knyta trådar), grovmotorik (kliva över/krypa under) och balansen.

Ett monster!

Såhär såg det ut igår när vi hade Halloweenfest och var utklädda.

Inför festen hade vi bakat läskiga mumsiga godsaker.

Och pysslat en hel del som vi sedan hängde upp och dekorerade med.

 

 

 

Konsert på Culturum

Igår var Valarna iväg till Culturum för att titta på en konsert. Vi hade tränat på sånger inför konserten, vilket gjorde att barnen kände igen några av sångerna och kunde sjunga med.

Orkester med levande musik.

Två skrattande poliskonstaplar som sjöng och pratade om trafikregler.

Snigelbebisar!

Idag när vi var ute på gården gjorde vi en spännande upptäckt. Barnen upptäckte att det hade blivit massa snigelbebisar på våra svarta rör.

Här håller barnen på att plocka ut sniglarna för att kunna ”ta hand om dem” och ge dem ett mysigt hem i hinken.

Sniglarnas nya hem som barnen inreder med naturmaterial. Snigeln placeras på ett löv och fler sniglar fick flytta in.

Vi sprang och hämtade ett förstoringsglas för att kunna studera sniglarna på närmare håll. Förstoringsglaset och sniglarna fångade många barns intresse under hela utevistelsen. Spännande med snigelbebisar!

Här har barnen hämtat olika saker som dem tror att sniglarna tycker om att äta. Kotten skulle barnen testa ifall sniglarna ville klättra på, men det ville dem inte.

Förskolan ska sträva efter att varje barn ”utvecklar sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om växter, djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen” (Skolverket, 2016, s. 10).