Vilken ska bort?

Idag på Valarnas samling hade vi leken ”vilken ska bort?” i vår hemliga låda/påse. Det går till såhär: man har fyra föremål, det kan vara djur, fordon, former, pärlor, ja vad som helst och alla föremål ska skilja sig på något sätt från resten. I och med detta tränar barnen på logiskt tänkande, kunna se samband/skillnader och att kunna förklara sina tankar.

Här nedanför kommer ett förslag på hur det kan se ut.

Det finns inget rätt eller fel så länge man har en bra förklaring. Några exempel barnen sa var ”dinosaurien ska bort för den rimmar inte på något (vi började med att hitta rimord till alla djuren)”, ”dinosaurien ska bort för den har en lång hals och det har inte dem andra”, ”gorillan ska bort för den kan klättra i träd, det kan inte dem andra”, ”gorillan ska bort för den har ingen svans, det har dem andra” osv. Jag trodde att barnen skulle utesluta baserat på utseende men de tänkte ett steg längre än mig och uppmärksammade även egenskaper.

”Förskolan ska sträva efter att varje barn tillägnar sig och nyanserar innebörden i begrepp, ser samband och upptäcker nya sätt att förstå sin omvärld” (Lpfö 98, reviderad 2016, s. 10).

Favorit i repris

För några dagar sedan tog vi fram ett staffli och ställde den vid bänken på gården, för att ge barnen möjlighet att skapa och måla ute. Detta blev lyckat så idag tog vi fram det idag igen. Det ger en annan känsla att få måla ute, eftersom barnen vanligtvis målar inomhus. De får även måla tillsammans på ett stort papper, vilket tränar samarbete, turtagning med pennor och plats och även språk och kommunikation.

”Barnen ska kunna växla mellan olika aktiviteter under dagen. Verksamheten ska ge utrymme för barnens egna planer, fantasi och kreativitet i lek och lärande såväl inomhus som utomhus. Utomhusvistelsen bör ge möjlighet till lek och andra aktiviteter både i planerad miljö och i naturmiljö” (Lpfö 98, reviderad 2016, s. 7).

 

Insekter ute och inne

Idag har vi hittat massa olika insekter på gården! Det är roligt att se att barnen är intresserade och vill ta hand om insekterna.

”Sluta skrika på den, den är jättesöt!” säger barnet som håller i spindeln.

”Förskolan ska medverka till att barnen tillägnar sig ett varsamt förhållningssätt till natur och miljö och förstår sin delaktighet i naturens kretslopp” (Lpfö 98, reviderad 2016, s. 7).

På Valarna har vi börjat med ett nytt koncept på samlingen, nämligen hemlig låda/påse. Vi kommer att ha en lek, övning, sång, uppdrag mm i påsen/lådan som vi gör tillsammans på samlingen innan frukten. Syftet är att skapa en gemensam lärandesituation, göra samlingen spännande och ge samlingen ett syfte. Det kommer vara olika saker i påsen/lådan varje dag vi har samling. Idag var det insekter i min hemliga påse som vi lekte Kims lek med.

Här har vi de insekterna som jag valde ut. Vi började med att säga deras namn och sedan fick barnen turas om att blunda och plocka bort. ”Eeeuuuww” sa dem när vi plockade upp insekterna från påsen. Vi fick ge varandra ledtrådar om det blev lite svårt, en beskrivning för fjärilen var ”den kan flyga, den flyger i luften som en fågel och den har vingar som en fågel men vingarna är finare”.

”Leken är viktig för barns utveckling och lärande. Ett medvetet bruk av leken för att främja varje barns utveckling och lärande ska prägla verksamheten i förskolan. I lekens och det lustfyllda lärandets olika former stimuleras fantasi, inlevelse, kommunikation och förmåga till symboliskt tänkande samt förmåga att samarbeta och lösa problem” (Lpfö 98, reviderad 2016, s. 6).

 

Östra bergen

Idag gick Valarna på utflykt till Östra bergen och det var jättehärligt vårväder. Barnen lekte bland bergen och buskarna.

 Det görs några buketter med blommor och blad.

Några har byggt en kvadrat runt en snäcka på berget.

Snäckan får en säng av löv.

Sedan var det dags att gå tillbaka. På eftermiddagen gick vi ut igen och åt mellis ute.

 

 

En nyckelpiga jag har i handen…

…och se nu kryper den upp för armen, och plötsligt flyger den sin kos,
och kanske landar den på din nos. Här hittar ni sången https://www.youtube.com/watch?v=phiyeKUixqk

”Den här är två år gammal för den har två prickar” säger barnet. Jag vet att jag själv trodde så när jag var yngre men det är faktiskt en myt har jag fått lära mig senare. Det var ett stort intresse för nyckelpigor bland de barn som var kvar sist idag så här länkar jag en sida ni kan läsa lite om nyckelpigor för barnen. http://www.vattenriket.kristianstad.se/varen/nyckel.php

Idag har vi sett flera vårtecken ute på gården. Solen har tittat fram och det har varit härligt väder, vilket innebär att vi har passat på att vara ute både på förmiddagen och på eftermiddagen. Vi har uppmärksammat flera vårtecken som exempelvis att det har blivit grönare i buskar och gräs, vi har hittat spindelnät och några nyckelpigor. Vi uppmanar barnen till att vara försiktiga med alla djur, insekter och växter, även om vi själva tycker att en del insekter är lite otäcka (ex. spindlar!).

Förskolan ska sträva efter att varje barn ”utvecklar intresse och förståelse för naturens olika kretslopp och för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra” (Lpfö 98, reviderad 2016, s. 10).

Det hade fastnat lite sand på spindelnätet vilket gjorde att den syntes tydligare. Och när solen lyser på nätet ser det ännu vackrare ut. ”Spiderman!” sa ett barn.

Fantasi och kreativitet

Idag har vi skapat, varit ute, skapat, haft grupper och skapat lite mer. På toppbilden ser ni att barnen gör bokstäver med ”plupparna”, vilket vår vikarie inspirerade barnen med. Redan på morgonen hade några barn satt igång med att måla tillsammans med Ida. Det blev färgglada teckningar som ni ser på bilden under.

Sedan hade vi femårsgrupper där vi fortsätter att prata om våren. Efter det gick vi ut och idag bjöds det på fler sandkakor men barnen spelade även lite bandy, cyklade många varv runt gården, gungade, var i lekstugan och massa mer.

Här är det några som lagar mat vid våran diskbänk som vi har ute.

På eftermiddagen var det några barn som ville pyssla. Barnen tar fram grejer och får själva fundera och bestämma vad det ska bli. Allt går på barnens initiativ, de vuxna finns nära för att hjälpa till med limpistolen. Här har vi ett exempel på hur det kan se ut.

Detta är en katt med fyra ben och klor, svans (det gröna), hår (det blåa) och ansikte. Detta är som ni ser bara återvinningsmaterial och naturmaterial.

Vi har även byggt med lego. Bilden under är tagen utav ett barn. Där ser ni tre olika fordon. Jag förstår inte hur barnen kommer på idéer till alla dessa olika modeller av fordon. Mycket imponerande!

Vi hann även med att skapa lite skuggteater. Jag släpade fram en overhead på barnens önskan och sedan satt de samlade runt omkring och berättade sagor med hjälp av olika bilder som är tejpade på glasspinnar.

I och med allt skapande har barnen fått ”utveckla sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap” (Lpfö 98, reviderad 2016, s. 10).

 

Ute på gården

Idag har Hajarna och Valarna varit ute på gården. Vi hann vara ute en stund på förmiddagen innan det härliga underbara vårvädret (snö, regn, hagel) slog till… igen… När vi var ute var det några barn som såg att det låg ganska mycket skräp på marken och då gick vi in och hämtade en soppåse för att samla skräpet där i.

Det var ganska mycket skräp på gården!

Några barn som höll på att gräva i jorden hittade en väldigt väldigt liten tusenfoting(?), det var nästan svårt att se den. Den var ungefär lika liten som en nål, men hälften så lång. Tusenfotingen la de i skottkärran med lite jord och barnen samlades runt omkring för att titta på den lilla lilla insekten.

Och så har vi gjort massor med sandkakor och tårtor. Det blir något lättare att forma och bygga med sanden när den är lite fuktig, vilket leder till större och högre berg av sand. En del barn tycker om att ”laga mat” som ni kan se på toppbilden. De samlar vatten som ligger kvar från regnet och blandar med sand tills det blir en gegga, sedan tillsätts gräs, blad och annat smått och gott.

 

 

Alla Valar är ni klara? Jajamensan fattas bara!

Idag har Valarna haft utflyktsdag och vi gick till Borgisskogen. Där plockade vi blommor och gjorde buketter, såg ekorrar, hittade ett litet fågelägg och några snäckor.

Vi började i vanlig ordning med att äta frukten först.

Det fanns gott om vitsippor som en del barn plockade och gjorde buketter av. Vi hade förberett genom att ta med tråd och sax för att kunna knyta ihop blommorna. Det blev både stora och små buketter.

Vi hittade ett litet fågelägg också. ”Den har nog ramlat ner från ett fågelbo” säger en av barnen. ”Vi måste vara väldigt försiktiga, titta, den har en liten spricka” säger jag. ”Den håller på att kläckas” säger någon. ”Den fick nog sprickan när den föll ner från fågelboet!”. ”Ja så kan det nog vara. Är det inte bäst att vi lägger ner den på marken igen?” undrar jag. ”Joo, men vi ska bygga ett bo/hus åt den.” ”Ja men gör det ni, det var en bra idé”. Barnen bygger ett bo åt ägget och är väldigt försiktiga. De samlas runt om och tittar nyfiket på ägget.

”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar respekt för allt levande och omsorg om sin närmiljö” (Lpfö 98, reviderad 2016, s. 8).

10 små kompisböcker

Vi har börjat läsa ur kompisböckerna i våra läsgrupper efter maten på Valarna. Böckerna handlar om vad man kan göra för att vara en bra kompis. Efteråt diskuterar vi boken och reflekterar över hur vi kan göra på förskolan för att det ska bli trevligt och alla ska må bra.

Att vara en bra kompis är en viktig del i det sociala samspelet och förskolan strävar efter att varje barn utvecklar ”öppenhet, respekt, solidaritet och ansvar” och ”förmåga att ta hänsyn till och leva sig in i andra människors situation samt vilja att hjälpa andra” (Lpfö 98, reviderad 2016, s. 8).

 

Slimigt värre!

Idag har vi testat vårt slime och det blev väldigt kladdigt. Slimet blev inte riktigt som jag hade tänkt mig men barnen tyckte att det var roligt att få kladda och hålla på med en annan typ av deg.

Medan barnen jobbade med slimet så hade de samtal om hur den kändes, de delade med sig av sina slime och ”bytte färg” med varandra för att kunna blanda färgerna som ni ser på bilden under.

Vi jobbade i brickor men det kom slime över hela bordet efteråt. Den var lite svårt att städa bort så nästa gång testar vi ett annat recept!

Vi hade smort in brickorna och händerna med olja för att hindra att slimet skulle fastna överallt men det gjorde den ändå… Fast det var inget som bekymrade barnen.