En nyckelpiga jag har i handen…

…och se nu kryper den upp för armen, och plötsligt flyger den sin kos,
och kanske landar den på din nos. Här hittar ni sången https://www.youtube.com/watch?v=phiyeKUixqk

”Den här är två år gammal för den har två prickar” säger barnet. Jag vet att jag själv trodde så när jag var yngre men det är faktiskt en myt har jag fått lära mig senare. Det var ett stort intresse för nyckelpigor bland de barn som var kvar sist idag så här länkar jag en sida ni kan läsa lite om nyckelpigor för barnen. http://www.vattenriket.kristianstad.se/varen/nyckel.php

Idag har vi sett flera vårtecken ute på gården. Solen har tittat fram och det har varit härligt väder, vilket innebär att vi har passat på att vara ute både på förmiddagen och på eftermiddagen. Vi har uppmärksammat flera vårtecken som exempelvis att det har blivit grönare i buskar och gräs, vi har hittat spindelnät och några nyckelpigor. Vi uppmanar barnen till att vara försiktiga med alla djur, insekter och växter, även om vi själva tycker att en del insekter är lite otäcka (ex. spindlar!).

Förskolan ska sträva efter att varje barn ”utvecklar intresse och förståelse för naturens olika kretslopp och för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra” (Lpfö 98, reviderad 2016, s. 10).

Det hade fastnat lite sand på spindelnätet vilket gjorde att den syntes tydligare. Och när solen lyser på nätet ser det ännu vackrare ut. ”Spiderman!” sa ett barn.

Fantasi och kreativitet

Idag har vi skapat, varit ute, skapat, haft grupper och skapat lite mer. På toppbilden ser ni att barnen gör bokstäver med ”plupparna”, vilket vår vikarie inspirerade barnen med. Redan på morgonen hade några barn satt igång med att måla tillsammans med Ida. Det blev färgglada teckningar som ni ser på bilden under.

Sedan hade vi femårsgrupper där vi fortsätter att prata om våren. Efter det gick vi ut och idag bjöds det på fler sandkakor men barnen spelade även lite bandy, cyklade många varv runt gården, gungade, var i lekstugan och massa mer.

Här är det några som lagar mat vid våran diskbänk som vi har ute.

På eftermiddagen var det några barn som ville pyssla. Barnen tar fram grejer och får själva fundera och bestämma vad det ska bli. Allt går på barnens initiativ, de vuxna finns nära för att hjälpa till med limpistolen. Här har vi ett exempel på hur det kan se ut.

Detta är en katt med fyra ben och klor, svans (det gröna), hår (det blåa) och ansikte. Detta är som ni ser bara återvinningsmaterial och naturmaterial.

Vi har även byggt med lego. Bilden under är tagen utav ett barn. Där ser ni tre olika fordon. Jag förstår inte hur barnen kommer på idéer till alla dessa olika modeller av fordon. Mycket imponerande!

Vi hann även med att skapa lite skuggteater. Jag släpade fram en overhead på barnens önskan och sedan satt de samlade runt omkring och berättade sagor med hjälp av olika bilder som är tejpade på glasspinnar.

I och med allt skapande har barnen fått ”utveckla sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap” (Lpfö 98, reviderad 2016, s. 10).

 

Ute på gården

Idag har Hajarna och Valarna varit ute på gården. Vi hann vara ute en stund på förmiddagen innan det härliga underbara vårvädret (snö, regn, hagel) slog till… igen… När vi var ute var det några barn som såg att det låg ganska mycket skräp på marken och då gick vi in och hämtade en soppåse för att samla skräpet där i.

Det var ganska mycket skräp på gården!

Några barn som höll på att gräva i jorden hittade en väldigt väldigt liten tusenfoting(?), det var nästan svårt att se den. Den var ungefär lika liten som en nål, men hälften så lång. Tusenfotingen la de i skottkärran med lite jord och barnen samlades runt omkring för att titta på den lilla lilla insekten.

Och så har vi gjort massor med sandkakor och tårtor. Det blir något lättare att forma och bygga med sanden när den är lite fuktig, vilket leder till större och högre berg av sand. En del barn tycker om att ”laga mat” som ni kan se på toppbilden. De samlar vatten som ligger kvar från regnet och blandar med sand tills det blir en gegga, sedan tillsätts gräs, blad och annat smått och gott.

 

 

Alla Valar är ni klara? Jajamensan fattas bara!

Idag har Valarna haft utflyktsdag och vi gick till Borgisskogen. Där plockade vi blommor och gjorde buketter, såg ekorrar, hittade ett litet fågelägg och några snäckor.

Vi började i vanlig ordning med att äta frukten först.

Det fanns gott om vitsippor som en del barn plockade och gjorde buketter av. Vi hade förberett genom att ta med tråd och sax för att kunna knyta ihop blommorna. Det blev både stora och små buketter.

Vi hittade ett litet fågelägg också. ”Den har nog ramlat ner från ett fågelbo” säger en av barnen. ”Vi måste vara väldigt försiktiga, titta, den har en liten spricka” säger jag. ”Den håller på att kläckas” säger någon. ”Den fick nog sprickan när den föll ner från fågelboet!”. ”Ja så kan det nog vara. Är det inte bäst att vi lägger ner den på marken igen?” undrar jag. ”Joo, men vi ska bygga ett bo/hus åt den.” ”Ja men gör det ni, det var en bra idé”. Barnen bygger ett bo åt ägget och är väldigt försiktiga. De samlas runt om och tittar nyfiket på ägget.

”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar respekt för allt levande och omsorg om sin närmiljö” (Lpfö 98, reviderad 2016, s. 8).

10 små kompisböcker

Vi har börjat läsa ur kompisböckerna i våra läsgrupper efter maten på Valarna. Böckerna handlar om vad man kan göra för att vara en bra kompis. Efteråt diskuterar vi boken och reflekterar över hur vi kan göra på förskolan för att det ska bli trevligt och alla ska må bra.

Att vara en bra kompis är en viktig del i det sociala samspelet och förskolan strävar efter att varje barn utvecklar ”öppenhet, respekt, solidaritet och ansvar” och ”förmåga att ta hänsyn till och leva sig in i andra människors situation samt vilja att hjälpa andra” (Lpfö 98, reviderad 2016, s. 8).

 

Slimigt värre!

Idag har vi testat vårt slime och det blev väldigt kladdigt. Slimet blev inte riktigt som jag hade tänkt mig men barnen tyckte att det var roligt att få kladda och hålla på med en annan typ av deg.

Medan barnen jobbade med slimet så hade de samtal om hur den kändes, de delade med sig av sina slime och ”bytte färg” med varandra för att kunna blanda färgerna som ni ser på bilden under.

Vi jobbade i brickor men det kom slime över hela bordet efteråt. Den var lite svårt att städa bort så nästa gång testar vi ett annat recept!

Vi hade smort in brickorna och händerna med olja för att hindra att slimet skulle fastna överallt men det gjorde den ändå… Fast det var inget som bekymrade barnen.

Bläää slime!!

Idag på eftermiddagen gjorde vi eget slime. Barnen fick gå in till köket i små grupper och hjälpa till att tillverka slimet. Varje barn fick en eller två uppgifter var och sedan fick de turas om att röra runt. Första barnet fick hälla i vatten, andra barnet fick hälla i potatismjöl, tredje barnet … osv. Barnen sammarbetar, räknar och hjälper varandra.

Först 3 dl vatten. Sedan 2.5 msk potatismjöl.

Efter det skulle det röras om och värmas upp på spisen. ”Det ser ut som mjölk” sa en av barnen. ”Ja just nu ja, men sen kommer det att hända något och då kommer det inte att se ut som mjölk”. ”Vad kommer hända?” undrar alla. ”Det får ni se!”.

Det som hände var att ”mjölken” tjockande och började likna slime istället. ”WOOOAAAH” säger dem när den kemiska reaktionen sker. Sedan hällde vi i lite matolja och valfri karamellfärg.

Och så var det klart! Det ska bli spännande att testa dessa imorgon.

Det känns som att jag har fjärilar i magen!

Idag var det dags för våra blivande förskoleklassbarn att gå över till Östra skolan och hälsa på. Det var många barn från andra förskolor där också, vilket gjorde att barnen fick se sina nya kompisar. Det var några barn som uttryckte att de var nervösa och kände fjärilar i magen inför och under besöket på skolan. Barnen verkade trivas med de nya fröknarna och i lokalerna. När de fick titta runt i rummen själva blev de ännu gladare. Det finns mycket att göra och upptäcka i förskoleklass!

Idag och igår har vi haft våra fem- och fyraårsgrupper där vi fortsätter att jobba med vårtema. Vi pratar om vårblommor, insekter och andra vårtecken (det finns fler bilder på torkskåpen). I en av grupperna pratade vi om myror och myrstackar.

Förskolan ska sträva efter att varje barn ”utvecklar sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om växter, djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen” (Lpfö 98, reviderad 2016, s. 10).

 

”Har min växt? Jaa min har växt!”

Dessa uttryck sa barnen ofta när de kom till förskolan och skulle gå och titta på sina växter. Valarna har fått plantera olika frön i mjölkpaket eftersom vi har vårtema på huset. Barnen har fått hälla i jord, valt frön och lagt dem i jorden och till sist vattnat. Sedan har de barn som vill fått vattna sina växter några gånger i veckan.

Förskolan ska sträva efter att varje barn ”utvecklar sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om växter, djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen” (Lpfö 98, reviderad 2016, s.10)

Såhär såg det ut precis efter att vi planterat fröna.

Efter en vecka såg det ut såhär och barnen tyckte det var väldigt roligt och spännande att det hade blivit lite grönt.

Efter två veckor var det ännu högre och grönare i mjölkpaketen!

Nu har det gått tre veckor och de börjar bli lite för höga nästan. Växterna växter in i varandra och börjar luta åt alla håll och kanter. Därför får alla barnen ta hem sina växter denna vecka och ta hand om dem hemma.

I samband med vårtema och plantering har vi även tittat på några filmer som visar hur det går till när ett frö blir en växt. Barnen var helt fascinerade av filmerna och sa ”woooow” med jämna mellanrum under filmerna, och jag instämmer helt. Jag länkar filmerna så får ni se, titta gärna med barnen!

https://www.youtube.com/watch?v=zPWt5w0lLfo&feature=youtu.be

http://www.videoman.gr/sv/47206

https://www.youtube.com/watch?v=eKo5F87A8a0

 

 

 

Påskfest

Äntligen är dagen kommen, som vi har längtat! Idag hade vi vår årliga påskfest med fika, äggjakt och utklädning. Det blev en lyckad dag för alla, även för dem som var lite tveksamma till äggjakten ;).

”I förskolans uppdrag ingår att såväl utveckla barns förmågor och barns eget kulturskapande som att överföra ett kulturarv – värden, traditioner och historia, språk och kunskaper – från en generation till nästa” (Lpfö 98, reviderad 2016, s. 6).

En trevlig liten fika bestående av rulltårta, banan, strössel och saft.

Mmmmums! Trevligt och mysigt att duka upp och sitta vid långbord.

Sedan blev det dags för ÄGGJAKTEN! Barnen var så snabba och duktiga, de hittade alla pappersägg på några minuter.

Efteråt skulle alla äggen räknas. Vi räknar alla äggen högt och långsamt tillsammans. Det var totalt 60 ägg. Bra jobbat alla barnen!

När det var klart skulle barnen få springa och leta efter det STORA godisägget. Det var lite klurigare, men tillslut hittade ett av barnen ägget och vi kunde samlas och få ytterligare lite smått och gott.

Ägget är hittat!

Personalen går all in och klär ut sig. #dreamteam

Nu önskar vi på Ringen alla en GLAD PÅSK!