Vilken ska bort?

Idag på Valarnas samling hade vi leken ”vilken ska bort?” i vår hemliga låda/påse. Det går till såhär: man har fyra föremål, det kan vara djur, fordon, former, pärlor, ja vad som helst och alla föremål ska skilja sig på något sätt från resten. I och med detta tränar barnen på logiskt tänkande, kunna se samband/skillnader och att kunna förklara sina tankar.

Här nedanför kommer ett förslag på hur det kan se ut.

Det finns inget rätt eller fel så länge man har en bra förklaring. Några exempel barnen sa var ”dinosaurien ska bort för den rimmar inte på något (vi började med att hitta rimord till alla djuren)”, ”dinosaurien ska bort för den har en lång hals och det har inte dem andra”, ”gorillan ska bort för den kan klättra i träd, det kan inte dem andra”, ”gorillan ska bort för den har ingen svans, det har dem andra” osv. Jag trodde att barnen skulle utesluta baserat på utseende men de tänkte ett steg längre än mig och uppmärksammade även egenskaper.

”Förskolan ska sträva efter att varje barn tillägnar sig och nyanserar innebörden i begrepp, ser samband och upptäcker nya sätt att förstå sin omvärld” (Lpfö 98, reviderad 2016, s. 10).

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *