Insekter ute och inne

Idag har vi hittat massa olika insekter på gården! Det är roligt att se att barnen är intresserade och vill ta hand om insekterna.

”Sluta skrika på den, den är jättesöt!” säger barnet som håller i spindeln.

”Förskolan ska medverka till att barnen tillägnar sig ett varsamt förhållningssätt till natur och miljö och förstår sin delaktighet i naturens kretslopp” (Lpfö 98, reviderad 2016, s. 7).

På Valarna har vi börjat med ett nytt koncept på samlingen, nämligen hemlig låda/påse. Vi kommer att ha en lek, övning, sång, uppdrag mm i påsen/lådan som vi gör tillsammans på samlingen innan frukten. Syftet är att skapa en gemensam lärandesituation, göra samlingen spännande och ge samlingen ett syfte. Det kommer vara olika saker i påsen/lådan varje dag vi har samling. Idag var det insekter i min hemliga påse som vi lekte Kims lek med.

Här har vi de insekterna som jag valde ut. Vi började med att säga deras namn och sedan fick barnen turas om att blunda och plocka bort. ”Eeeuuuww” sa dem när vi plockade upp insekterna från påsen. Vi fick ge varandra ledtrådar om det blev lite svårt, en beskrivning för fjärilen var ”den kan flyga, den flyger i luften som en fågel och den har vingar som en fågel men vingarna är finare”.

”Leken är viktig för barns utveckling och lärande. Ett medvetet bruk av leken för att främja varje barns utveckling och lärande ska prägla verksamheten i förskolan. I lekens och det lustfyllda lärandets olika former stimuleras fantasi, inlevelse, kommunikation och förmåga till symboliskt tänkande samt förmåga att samarbeta och lösa problem” (Lpfö 98, reviderad 2016, s. 6).

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *