Mot biblioteket!

På förmiddagen gick vi till biblioteket och lämnade tillbaka ”gamla” böcker och lånade ”nya” böcker. Vi kom 20 minuter för tidigt, vilket gav tid till att leka, upptäcka och utforska miljön utanför biblioteket.

Roligt och spännande att gå på muren. Titta, där kommer ju Leila med två hajar!

”Det står något här, vad står det? Kan du läsa?”. Jag läser och efteråt kommer det flera frågor från barnen. En del var nyfikna över vad som hade hänt med denna stubbe(?) och undrade varför den ligger här, hur kom den hit, vem som har huggit ner den, varför behövde man hugga ner den.

Barnen upptäcker en skylt och blir förvirrade av informationen på skylten. De tror att det ska byggas ett badhus i biblioteket! ”Ooj, hur ska det gå?” undrar jag. Då berättar Leila att det HAR VARIT ett badhus här för länge sen när hon var liten, men nu är badhuset flyttat till Hjortensberg. Barnen lyssnar intresserat på det som Leila berättar.

Förskolan ska sträva efter att varje barn ”utvecklar sin förmåga att lyssna, reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar och försöker förstå andras perspektiv. (Lpfö 98, reviderad 2016, s 10).

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *