En lugn morgon!

Barnen har fått spela på smartboarden. De sammarbetar för att få fast tjuvarna.

”Ta fast tjuven!” ”Där är en tjuv.” ”Tryck där.” ”En i taget” ”Nu har vi alla tjuvar!” ”Vill du spela en gång till?”

Här tränar barnen på att sammarbeta och ”utvecklar sin förmåga att fungera enskilt och i grupp, att hantera konflikter och förstå rättigheter och skyldigheter samt ta ansvar för gemensamma regler” (Lpfö 98, reviderad 2016, s. 9).

Sedan har vi samlat ihop böckerna som tillhör biblioteket. Vi letade efter streckkoderna på baksidan. Alla böcker som har en lång streckkod ska med till biblioteket.

”Den har en streckkod… den här har en streckkod.” ”Här är en lång streckkod!” Det gick mycket snabbare när barnen hjälpte till och de var duktiga på att se skillnad på de olika streckkoderna.

Barnen kom och ville hjälpa till på eget initiativ och ”utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga att leka och lära” (Lpfö 98, reviderad 2016, s. 9).

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *