Titta vi har fått schack!

För ett tag sedan fick vi schackpjäser som vi kunde använda till valfritt ändamål men barnen var mer intresserade av att spela schack på riktigt. ”Var är den man spelar på?” frågade dem efter att dem ställt upp alla pjäser på bordet. Ja, problemet var då att vi inte hade någon spelplan, men det löste vi enkelt genom att rita vår egen. 

När spelplanen var färdig ställde vi upp pjäserna där dem ska stå. När barnen spelar använder dem sina egna regler men sålänge båda motståndarna är överens är det inga problem. Att spela schack tränar barnens logiska tänkande, turtagning, kunna hantera vinst och förlust, ta ansvar för gemensamma regler och kunna ha tålamod samt fokusera en längre stund.

Blåsa bubblor

Idag när väderappen visade -1 grader ute ville vi testa att blåsa bubblor ute för att se vad som händer. Sagt och gjort tog vi med oss såpbubblor, egengjorda blåspinnar och muggar ut på gården. Sedan fick barnen turas om att blåsa och dem hjälpte även varandra att doppa pinnarna och hålla i muggen.

Det blev inte riktigt det resultat vi hade hoppats på, nämnligen att bubblorna skulle frysa till is, men barnen hade roligt och det blev många bubblor och glada miner.

Puppet pals

Idag tog vi fram lärplattan och barnen visade intresse för appen ”Puppet pals”. I appen kan barnen välja olika figurer och karaktärer och sedan skapa en egen saga genom att berätta och flytta på figurerna. Det finns möjlighet att spela in barens röst samtidigt som dem berättar och skapar sin saga.

I förskolans läroplan (Skolverket, 2016) står det bl.a. att ”multi­media och informationsteknik kan i förskolan användas såväl i skapande processer som i tillämpning” (s. 7) samt målet att ”förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar nyanserat talspråk, ordförråd och begrepp samt sin förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra” (s. 10).

Var är degen?

Den frågan blev startskottet för degtillverkningen. Degen hade vi kastat innan jul så då är det självklart att vi gör en ny. Vi plockar fram alla ingredienser och denna gång skulle degen bli en blandning mellan röd och blå. Vad blir det för färg?

Nu hade flera barn nappat på frågan och samlats runt bordet. Alla barn får säga vilken färg dem tror att degen blir. ”Grön, blå, regnbåge, grå, brunt, mörkgrönt” var några hypoteser. 

”LILA” säger barnen i kör när vi blandar färgerna.

När degen var färdig kom nästa fundering, hur ska vi dela på degen för att det ska bli rättvist? Hur många barn vill dega? Hur gör vi för att få 12 bitar?

Såhär gick det till när vi skulle lösa det matematiska problemet.

Ett litet degprojekt blev till ett gemensamt lärande där barnen får ny kunskap i färgblandning, matematik och problemlösning (volym, division, subtraktion), hypoteser och kemiska reaktioner. Underbart!

Mot Kastanjeparken!

Idag har Valarna gått på utflykt och denna gång gick vi till Kastanjeparken. Där åkte vi rutschkana, klättrade på väggen, gungade, åkte mera rutcshkana, lagade mat och ”bara lekte”.

Barnen uppskattade stunden i lekparken och det syntes. Alla var aktiva och sysselsatta med något. Rutschkanan var väldigt populär och barnen åkte nedför på löpande band. Här tränar barnen på att kunna vänta på sin tur och ta hänsyn till sina kamrater eftersom det är många på en liten yta.

Advent och första ljuset är tänt!

Nu är det äntligen december vilket innebär att vi har julpyntat, julpysslat, tittat på julkalendern och öppnat första uppdraget i vår egna julkalender. Vi har även tänt första ljuset i fönstret.

Här får barnen första uppdraget av tomtefar, vilket var att räkna antalet pojkar och flickor på Ringen samt berätta vilka det är flest av.

Frost och minusgrader

Idag när vi var ute var det ganska mycket frost på gränset och på våra bänkar och andra träytor. Barnen började genast att hämta spadar, hinkar, kastruller och andra behållare att samla ihop frosten med. Överallt såg vi hur barnen skrapade och samarbetade och rörde runt i sina ”grytor”.

-Fröken, titta det är snö!

-Njaa, jaa nästan, det är frost.

-Frost? Vad är det?

-Ja, vad är frost?

-Det är is.

-Precis, och vad är is för något?

-Det är vatten!

-Juste det, så frost är vatten som har blivit till is. Det är nästan som snö men inte riktigt, det kommer från marken och ytorna och inte från himlen.