Skräpplockardag 

Onsdagen vecka 17 så var alla barn och pedagoger ute och plockade skräp. Det var den årliga skräpplockar veckan som kommunen anordnar. Barnen får en varsin påse att plocka skräpet i och när man har deltagit så fick alla ett diplom. Vi samlade ihop jättemycket skräp. Så tänk på det alla ni som slänger skräp i naturen, det är inte våra barn i samhället som ska städa efter vuxna.

Babblarna på utflykt

Denna soliga och vackra dag gick vi till grusplanen på utflykt. Vi såg mycket på vägen dit bl.a lite bajs, lera och fåglar. Ett utav barnen fick se en bajshög, hon ville gärna att vi skulle ta kort på den, barnens teori om vad det var för bajs var, älg, myra eller spindel. 

Vad tror ni? 

Ett rör såg vi också, det var vatten i det. Woooow 

Vi tränade mycket på motoriken idag, gå i skogen över stock och sten och några gick ballansgång. 

I djurhörnan på förskolan så finns det kort på skogens djur, barnen fick välja 2 kort att ta med på utflykten, det blev orm och ekorre. Vi tog fram korten när vi var framme vid grusplanen så barnen fick titta på dom och se om dom djuren fanns där vi var. Dock såg vi ingen ekorre eller orm. Ett av barnen lärde sig ett nytt ord idag, han kollade på kortet med ormen och sa bajs. Han tyckte att ormen såg ut som det. Eller vad tycks? 

Utflykt till ängen!

Vi såg två rådjur som stod och åt mat en liten bit ifrån oss.🦌
Här är ängen 😃
Vi hittade bajs idag också.
Här är det en myrstack, idag har vi sett att myrorna börjar röra på sig efter den långa vintern. Vi lämnade några fruktbitar till dom så de får i sig lite mat🐜🐜🐜🐜🐜🍏🍐🍌🍊
Vi hittade en ny kompis i gräset. Tog med oss våran vän i ryggsäcken och visade den för våra äldre kompisar som var ute och lekte på tåggården. Dom tyckte den var fin. Skalbaggen fick stanna på tåggården.

Rocka sockorna

Här är några av oss alla som rockade sockorna idag på förskolan. 

– Rocka sockorna står för att vi alla är olika som individer, men har samma rättigheter och värde.

 För att rocka sockorna gör man så här:

1. Plocka fram ett par strumpor ur garderoben. Gärna med något lattjo mönster.

 2. Leta fram ett par till.

 3. Välj en av varje och dra på fötterna.
 4. Dela en bild på ditt omaka par på sociala medier under hashtag #rockasockorna

Babblarna tittar in i bloggen !

Idag har dom yngre barnen fått börja med att måla Bibbi och Diddi.
Vi har tänkt att barnen ska få måla alla babblare på ett sett dom inte
är vana vid att få göra 🙂 Vi började med att doppa händerna i färgen
(gul som Bibbi och rosa som Diddi). Det var väldigt spännande.

Lpfö 98: utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap.

DIDDI

 

 

 

 

 

 

 

BIBBI

 

 

 

 

Är ni beredda på resultatet?

 

 

Här kommer det:

Visst är barnen duktiga att måla med händerna?

 

 

Måla

image image image imageidag har babblarna ( namn på de yngre barnens grupp) fått vara inne i ateljén och skapat. Bubbelplatsen på kaveln gjorde ett fint mönster när man doppat den i färg och kavlat på ett papper. Vi gjorde snötäckningar 🙂 Sen ritade vi också med kritor och gjorde fina täckningar.