Mot nya äventyr

Samtal med barnen har vi hela tiden men det är något speciellt att gå på utflykt och samtala med barnen. Vi hittar spindelnät, träd och getingbon och samtalar med vår nyfikna barn, vi lyssnar och är nyfikna ihop med barnen.

Igår tisdag var det dags för alla barn 3-5 år att gå på utflykt(det kommer de göra varje tisdag framöver) det var upp till kyrkan vi skulle gå. Vi hittade massor av spännande på vägen som jag skrev ovan. Väl framme vid kyrkan finns det stora träd med kastanjer och ekollon. Vi hoppar och letar i buskar efter några att ta med till förskolan.
Vi passar också på att gunga, klättra och leka i lekparken vid kyrkan.

image image image image image

Hur kopplar vi detta till läroplanen?

Kunskap är inget entydigt begrepp. Kunskap kommer till uttryck i olika former – såsom fakta, förståelse, färdighet och förtrogenhet – som förutsätter och samspelar med varandra. Verksamheten ska utgå från barnens erfarenhetsvärld, intressen, moti­ vation och drivkraft att söka kunskaper. Barn söker och erövrar kunskap genom lek,socialt samspel, utforskande och skapande, men också genom att iaktta, samtala och re ektera. Med ett temainriktat arbetssätt kan barnens lärande bli mångsidigt och sammanhängande.

 

Dagen efter är det dags för alla barn att vara med och reflektera över gårdagen. Vi tar fram de vi hittade på utflykten och barnen får måla det vi såg.

image image image image image

En strålande dag i september

Idag har 1-2 åringarna varit ute på gården och använt vatten på alla möjliga olika sätt. Vi häller, vi plaskar, skvätter, öser, gör lera, leker med olika föremål, ja allt du kan tänka dig! En mysig utevistelse som slutade med att alla barnen fick byta alla kläder! 😃

image image image image image image

Hur kopplar vi detta till läroplanen?
utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga att leka och lära,
utvecklar sin identitet och känner trygghet i den,( nya inskolningar tar plats i gruppen)
utvecklar självständighet och tillit till sin egen förmåga,

Idag har vi varit nyfikna och kreativa tillsammans.

Summering av terminen

Jag sitter här och bläddrar igenom bilder från terminen som gått med tårar i ögonen, men inte av sorg, utan av lycka.

Tänk vad mycket vi har hunnit med, tänk alla minnen vi skapat tillsammans.

Vi minns när vi gick ut i 20 minusgrader när det riktigt biter sådär i kinderna. pulkaåkning, snögubbebygge, snöänglar och skratt.

vi minns också alla gånger vi stått på kullarna med våra skyltar.
vi minns också hur glada vi blir när bilarna tutar, vi hoppar och skuttar av glädje tillsammans. Alla bilar vi undersökt och jämnfört.

Vi minns när brandbilen kom till vår förskola, hur vi fick fråga frågor och provsitta.

vi minns alla våra fantastiska utflykter tillsammans. Nybygget, gropen, bäcken, olika skogar, långhalsen, kyrkan, utställning och teater.
Vi minns när vi bara skulle testa om stövlarna var täta, som sen blev ett stort badkalas tillsammans i långhalsen. Alla djurarter vi lärt oss, alla saker vi tagit med till förskolan. Allt skräp vi har hittat.

vi minns drop in fika, skräpplockardagarna.

vi minns alla gånger vi bakat tillsammans, när vi hade partyonsdag och bakade tårta.
vi minns alla onsdagar som vi dansat, hur vi nu kan göra alla rörelser i sömnen 😉

Vi minns också alla experiment, hur vi haft hypoteser och genomfört en rad olika experiment. Vattenlek, vattenexperiment, is, varmt och kallt, färgat, flyter eller sjunker, vad händer om?.

vi minns hur vi samarbetat och skapat Vi-känsla, hur vi hjälper varandra.

Vi minns alla härliga mornar när vi bara myser, eller vid lunchen och mellanmålet när vi verkligen har tillfälle för att prata, hur vi delar med oss av helgen som gått eller bara tankar och funderingar.

vi minns ljudet av folkrace eller kanske frostlåtarna.
Vi minns alla härliga skratt tillsammans!

Ja terminen som gått har varit fantastisk. Men nu är det dags för en skön semester och ladda upp för nästa termin. För då, då ska vi skapa minst lika mycket fina minnen tillsammans.
Då är det också dags för några att flytta upp till förskolklass( som tur är har vi dem vägg i vägg 🙂 ). Vi ser också fram emot de nya barnen som kommer till hösten 🙂
Vi pedagoger vill passa på att tacka för den här terminen och påminna om vår sommarfest den 16 juni mellan 15-17, medtag egen fikakorg 🙂

Idag är det den 2a juni och jag hör barnskratt utifrån, det är vattenbus som pågår.
Jag kommer att fortsätta blogga under sommaren, inte lika ofta men då är det mest bilder som kommer upp! Kan tänka mig att det är en och annan vattenspridare på bild 🙂

Långhalsen

Här kommer en liten bildbomb från senaste utflykten till långhalsen!

Vi pedagoger är eniga om att det är otroligt tacksamt att jobba i Råby.
Vi har så mycket möjligheter och fantastiska barn 🙂

Fordon

Det är fredag och vi är inne och leker.
förskolans telefon ringer, Anton är på väg hem med sin nya raggarbil, han frågar om han får komma och visa barnen bilen! barnen svarade JAAAA!!!!! 🙂

 

vi tittar, undersöker, och frågar!

vad stora fälgar

Den glittrar
 

2.3 BARNS INFLYTANDE
I förskolan läggs grunden för att barnen ska förstå vad demokrati är. Barnens sociala utveckling förutsätter att de alltefter förmåga får ta ansvar för sina egna handlingar
och för miljön i förskolan. De behov och intressen som barnen själva på olika sätt
ger uttryck för bör ligga till grund för utformningen av miljön och planeringen
av verksamheten.

Från runsten till snigel

Igår var det dags för de äldre barnen att ta bussen in till stan för att vara med på utställning som också andra förskolor i norra området var med på. Här ställer vi ut saker vi gjort från terminen som gått, närmiljö, experiment, barnkonventionen, byggen och massor av olika spännande skapelser. Det var så roligt att även barnen i de yngre åren kom med sina föräldrar och tittade 🙂 barnen tyckte mycket var spännande, framförallt månstrålens isbord!

Nyckelpigor

En vanlig dag på förskolan!
Vi hittar otroligt mycket nyckelpigor som vi gör ett hus till och ger mat.
vi forskar även vidare när vi kommer in!
vi hittar också ett kryp som har två huvuden, vi lär oss att det kan vara siamesiska tvillingar.

hur kopplar vi det här till läroplanen?
• utvecklar sin förmåga att urskilja, utforska, dokumentera, ställa frågor om och samtala om naturvetenska.

vi kan också koppla detta till vår kugghjul! vi har jobbat med motivation, självkänsla, nyfikenhet och sammarbeta.

här ser vi nyfikenhet och samarbete, varför? jo för det är flera barn som hjälps åt att hitta nyckelpigor, som tillsammans ställer frågor och diskuterar med varandra och med oss pedagoger,