Om myror äter blommor så blir dom nog sjuka

Någon pedagog hade läst att om man lägger blåsippor på en myrstack så färgas dom av myrornas syra. Det ville vi också pröva, men först frågar vi barnen vad de tror händer med på blommorna  om vi  lägger dom på myrstubben?

P1010933P1010934P1010942

Barnens hypotes är att myrorna kommer att äta upp blommorna.

– Äta upp dom i magen och bli sjuka.

Vi märker att barnen använder sin tidigare erfarenhet, av att myrorna ätit upp frukten när de ställer sin hypotes om blommorna. och att man ska ju inte äta blommor, för då kan man få ont i magen.

 Barnen noterade att den vita och den blåa blomman ändrade färg, men de blev inte så imponerade….

 

Besök av talgoxen

Vi flyttar fågelmaten från staketet upp i fönstret för att vi ska kunna se den när vi sitter och äter mat. Nästa dag kommer en hungrig talgoxe när vi sitter där. Nyfiket tittar barnen på talgoxen.

-Varför står den på fågelmaten?

Talgoxe

 

 

 

– Nå´n hade tagit gröten!

Häromdagen ställde vi ut en skål med risgrynsgröt på trappen, för att se om någon , kanske tomten vill äta den. När vi var ute på gården bad pedagogen barnen att se efter om det var någon gröt kvar.  Den var borta! Vi lade lite bröd i skålen och ställde ut den på trappen, och vi undrar om det är någon som vill smaka på brödet.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Nästa dag ber en pedagog barnen att titta ut för att se om brödet är kvar och hon får till svar:

– Nej! pippifågel åt upp alla mackor! Precis när de tittar ut så tar sig Kajan en brödbit.

Får han äta upp våra mackor? Han kanske är hungrig?  Hanske vill åka till ett annat land där det är varmare ? Det var en fågel, då kanske tomten blir ledsen?

Slutspurt innan jul…

Vi har noterat att hemvråsakerna mer och mer flyttat in till rum-i-rummet. Barnen har ett behov av större plats, hur ger vi dom det? Hur ska rummet se ut? Vad har vi för syfte? Amanda skissade på hur rummet kan se ut, Cicci och Petra diskuterade  hur borden kunde vara placerade på bästa sätt för att ge barnen mesta möjliga utrymme till lek och utforskande. Maria fotade samtidigt som hon, Eva, Malin och Helena också diskuterade.

Resultat – vi är på gång, vi diskar saker, vi rensar och mäter reglar….

20141219_100707  20141219_100710  20141219_122835

– Jag tror att tomten önskar sig ostrulle.

När vi fick risgrynsgröt till lunch så frågade ett barn: – Är det här mat? Pedagogen berättade lite kort om risgrynsgrötens koppling till julen som hon vet.  Det slutade med att hon kom på att de på Saltkråkan (filmen) ställde ut en skål med risgrynsgröt på julafton och om skålen var tom så hade tomten ätit upp den. Barnen vid bordet trodde att tomten önskar sig ostrulle och handdukar.
Ska vi också ställa ut gröt ?
Vi hällde  gröt i en skål som vi ställde ut på trappen.  Nästa dag ska vi titta om gröten står kvar…OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Pepparkaksbaket

Under gårdagen tog några av Björkens barn en promenad till affären där vi köpte med pepparkaksdeg och idag har de som velat fått möjligheten att baka. Men att baka pepparkakor är en konst i sig. Det krävs både teknik och tålamod. Tillslut fick vi ut några kakor var som hamnade på plåten och lyckan var total! Innan kakorna ens åkt in i ugnen väntade barnen på att få äta dom, den som väntar på något gott.. OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Drop-in med Babblarna

I tisdags eftermiddag möttes förvånade föräldrar och barn av babbelfröknar.  Vi pedagoger på Björken gestaltade varsin Babblare och deras bil.

Förutom att fika kunde föräldrar och barn tillsammans göra babblare i trolldeg och fylla i babblare med pennor och tussar av silkespapper.

Med hjälp av projektorn rullade Babblarnas sång på väggen och där dansades det för fullt.

En lyckad men lite annorlunda eftermiddag!

P1010691

P1010687

P1010693

P1010649