Det luktar pepparkakor i lilla huset

IMG_6614[1]
Vi bakar pepparkakor. Vi tyckte att det var bra. Vi var på lilla huset. Barnen ville inte berätta så mycket kring vad de gjorde, men berättade med glädje att – Vi har ätit pepparkakor! Idag bakade Blommans grupp och imorgon är det Bladets grupps tur.

BRANDBILEN KOM PÅ BESÖK!

IMG_6606    IMG_6610IMG_6608

Ett barn sa bestämt – Jag vill inte åka brandbil!

Barnen från Björken fick först titta på brandbilen, och allt som fanns i den. Sen var det vår tur.

Pojke 4 år berättar:

Den hade en stor tång och en stor bautasax, den största saxen. Man kunde inte pyssla , man klippte med den.

 

Vi försöker skapa lite nya attraktiva lärmiljöer

När allt material var bortplockat, passade vi på att tänka kring alla rum på vår reflektion idag. Vilka rum fungerar bra? Vilka rum fungerar inte? Vad kan vi ändra, tillföra, ta bort?

Några saker kändes självklara,  som att byta rum på hemvrån och biblioteket. Barnen har ofta tagit in hemvråsaker i biblioteket, och inte läst så mycket böcker där. 

IMG_5411I matsalen kommer vi ha media, ( dator, ipad, kameror) projektor, möjlighet att skriva, spela spel som har med bokstäver och siffror att göra, och vanliga spel.

 I byggrummet har vi satt in ett bord, som vi kommer att äta vid, men som också kan användas vid bygge.   Scenen som var i musikrummet har gjorts om till en trappa, mötesplats, i rummet där vi hade polydronmaterial och spel. Där vi kan ha samling, eller vara publik inför kommande uppträdanden eller vad som kommer  att hända……IMG_5410             

 

Höstterminen startar

Nu har vi på Björken påbörjat höstens tema: Kompis, vilket ska genomsyra hela verksamheten men där fokus främst läggs under höstterminen.

Många av våra barn är just nu inne i en fas där ordet ”min” och ”jag hade den” är centrala begrepp. Vi har köpt in ”10 små kompisböcker” till förskolan och vi har valt att börja arbeta med boken ”Dela med dig”. Björkens äldsta barn, i Lövet, har börjat diskutera känslor och hur

Våra yngre barn i Stammen hjälps åt och lägger fokus vid att göra saker tillsammans.

P1020413P1020371

 

 

 

 

 

 

Bladet åker till Kolmården, eller som barnen säger Bamseland!

Pedagogerna har hört barnen prata mycket om Bamseland, så vi har frågat vilka djur de sett / vad de gjort där. De har bl.a. pratat om delfinerna. Så vi invigde vår nya projektor genom att titta på delfiner.

Vi satt en lång stund och tittade, pratade och ritade samtidigt. Nu har vi lite att ta reda på kring delfiner.

- Hur länge andas dom under vatten? - Kolla där! - Jag kan inte andas under vatten.
– Hur länge andas dom under vatten?
– Kolla där!
– Jag kan inte andas under vatten.

Första steget till en hälsosam förskola

djurdockapapper

 

 

På vår arbetsplatsträff gjorde vi en avdelningsinventering kring vårt material, leksaker, madrasser m.m.

Det var inte helt lätt att se  vad allt innehöll, vad var haklapparna gjorda av för plast ? Och leksaksdjuren , var det  C   E  eller CE- märkt? Var leksaken (dockan) från 2007  så var  godkänd att leka med 🙂

Nu är vi på gång, men det finns mycket kvar att tänka på!