– Då kommer några där… Blommanbarnen från Linden det är….

För några år sedan, vi tror det är fyra i år, fick vi förfrågan att ”lussa” på Bovieran.  Våra äldsta barn är de som lussar där.  Det är uppskattat av de som bor där , och uppskattat av oss att äntligen få se hur det ser ut innanför de stora fönsterna som vi går förbi och ser fläktar och växter innanför.

 

 

 

Vi har beställt nytt material som heter kuber. De är 2×2 cm stora, och är tänkta som ett alternativ till lego.

Vi vet att en del barn känner till Minecraft – vars figurer/världar är uppbyggda av kvadrater. Flera av barnen nämnde figurer därifrån.

Barnen byggde drake, orm, figurer, dragonägg m.m

Detta material kan kallas för ofärdigt material, det finns inget rätt man kan göra med det. Det är bara fantasin som sätter gränser

Det här gjorde vi på vår studiedag 30/11

Hela område X som vi tillhör, träffades på Träffen, där vi fick lyssna på utvecklingspedagog Erika. Vi fick tänka och prata mycket kring vårt Entreprenöriella arbetssätt. Efter lunch så fortsatte vi på förskolan med att diskutera kring tex – Var i våra miljöer får barnen möjlighet att vara kreativa? Hur utformar vi en miljö för kreativitet, nyfikenhet mm.?

Vi passade också på att skapa egna Qr-koder till vår julkalender som börjar i morgon…. img_4413img_4416 Skaffa gärna en QR-läsare och läs av våra koder. Det finns en kalender på lilla Huset och en på Linden.

 

– Å man kan fixa håret !!!

Förra året tog vi oss en spa-dag i December. Det var väldigt uppskattat bland barnen. Idag fick barnen återigen möjlighet att få nagelbehandling, håret fixat eller massage. Till det fick de apelsinvatten och frukt.img_4205img_4190img_4196img_4214img_4194

 

 

 

 

 

 

 

img_4218

På eftermiddagen har vi Drop-in, då kan de barn som vill göra samma behandlingar på de som kommer.

 

 

 

– Titta det är guld!

Vi har fått kristallstenar på Linden. Ett barn noterade att det fanns guld.

Av det barnet fick vi lära oss det finns guld i Asien, Europa och i Afrika.                    imageimage

Tanken med stenarna är att de ska tilltala barnen, att de vill lägga mönster med dom, använda dom i bygge, limma fast dom. Vi har också vita som ser ut som ”diamanter”.

#matematik på förskolan kan vara att:hitta likadana, sortera efter färg, storlek m.m

Bladet tar rosa flygbussen till Spanien

Vi har frågat barnen vart de vill åka med rosa bussen. Några barn ville till Spanien. De hade varit där förut, så vi frågade dom hur det gick till vid badet, hade man med sig något? Utifrån svaren så ordnade vi en resa till Spanien, där vi i flygplanet fick se en säkerhetsfilm, vi fick gott att dricka vid stranden och vi doppade fötterna i vatten för att få bort sanden innan vi åkte hem.

img_3942 img_3946

 

vimg_3954 img_3965 img_3972  img_3993 img_4001

Man kan lösa matteuppgift på flera sätt….

p1020024

Ni föräldrar fick en uppgift av pedagogerna att lösa tillsammans. Det vi ville visa var att det ofta finns flera sätt att komma fram till samma svar. Några av er tog kapsylerna till hjälp direkt, några använde penna och papper.

p1020019

Vi försöker uppmuntra era barn att diskutera tillsammans hur de ska lösa saker, och lära sig att lyssna på varandra.

Tack för att ni ställde upp på vår uppgift trots den sena kvällen! / Maria, Helena, Anna, Linnéa Petra Ariana

– Mer bensin! den var helt törstig!

Ví observerar barnen för att se vad de är intresserade av att göra när vi är ute och inne. Idag körde de många varv runt kullen med lastbilar och cyklar så de var alldeles trötta. De fick då möjligheten att tvätta sina fordon, och kanske behövdes det lite bensin? Det gjorde det,,,, många gånger,,,,.

img_2825        img_2833

Pedagogens roll kan enligt Solveig Sollerman vara att låta barnen vara vägvisare. Vi ska följa barnen, vara lyhörda, samtala, dokumentera, utmana och inspirera barnen.

Ur; Barns inflytande och delaktighet. Elisabeth Arnér