Om fröknarna tar fel på dag, så kan man få åka buss två dagar i rad!

När barnen har lite virriga fröknar så kan man få åka buss två dagar i rad….  Vi lekte lite i lekparken vid Träffen, innan en fröken kom på att teatern inte var idag (tisdag).

Men tänk så bra det blev, vi och Äventyret fick åka Taxibuss till teatern. Vi hjälpte varandra att få fast bältet.

Teatern handlade om någon som inte lyssnade och tog med sina nya slipsar och gav bort dom på jobbet, fast den inte fick!

Lilla snigel – här behöver du inte akta dig!

Vi är fullt igång med vårt småkrypsprojekt. Vi har en, två vinbärssnäckor inne i en plastlåda som vi undersöker. Tex vad tycker dom om att äta. Ute på gården hittar barnen olika sniglar och snäckor (vi har inte lärt oss än om det är namnet på de som har skal)

Tittar vinbärssnäckor på varandra? Det såg ut som det tyckte en fröken.

Det här gjorde vi på vår stängningsdag – vi blev så inspirerade och vi fick många nya tankar!

Alla kommunala förskolor i Nyköpings kommun har varit på inspirationsdag på Träffen under sin stängningsdag. Där fick vi lyssna på intressanta föreläsare. Bland annat en som hette  Ta in världen i förskolan och Kreativ metodik med Mathias Demetriades och Ingrid Waldenström ,de pratade bland annat om de Globala målen,   http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=4&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwicyP_JwIHWAhUMG5oKHbWaByMQFghBMAM&url=http%3A%2F%2Fwww.regeringen.se%2Fregeringens-politik%2Fglobala-malen-och-agenda-2030%2F17-globala-mal-for-hallbar-utveckling%2F&usg=AFQjCNH6x5dGx5mbX0Uy_GlmfVAS6vtL3A    Vi fick också prova på barnyoga, lera, olika färger – som vi kommer få mer utbildning i om ett tag, vilket vi ser fram emot. Vi är tacksamma för möjligheten att få ha stängningsdagar så inte all fortbildning sker på kvällstid. Och vi vet att allt som vi var med om i tisdags kommer ni föräldrar och era barn få glädje och kunskap av!

Vi fick vara orange laget – när ONYX har testa på bandy för skolan

Idag hade ONYX satt upp bandyplaner som elever från Släbroskolan fick prova att spela bandy på. Vi gick dit och hejade på. De som pratade kallade oss för oranga laget, de som spelade var gula,blåa och röda laget. Vi fick också prova på att kasta ärtpåsar i hål med siffror på.

Det var så roligt att vi också fick testa på. De spelade bra musik också!

 

Midsommarfirande med mycket glädje och lite sorg, det här med att behöva säga -Hejdå…

På förmiddagen klädde fröknar och barn midsommarstången tillsammans. Sen bjöd ett barns familj alla på god jordgubbstårta.

 

På eftermiddagen kom de familjer som kunde till förskolan och dansade och fikade tillsammans.

Det var många som ville säga Hejdå till en av pedagogerna som slutar, hon har funnits på förskolan i många år, och vi önskar henne , och barnen som slutar för att börja i förskoleklass Lycka till!

Med dessa bilder önskar vi er Glad midsommar!

Glad midsommar alla på Väverskan!

Idag var några barn och pedagoger till Väverskans äldreboende för att vara med och fira midsommar. Vi hjälpte till att klä deras midsommarstång.

Vi fick korv och bröd och glass 🙂

Vi sjöng lite sånger, en dam önskade En sockerbagare här bor i staden, så den sjöng vi såklart!

Vi provdansade runt stången också – det gick jättebra!

Vi plockade med oss blommor till midsommarstången
En nyckelpiga, en grön larv och några myror hittade vi bland alla blommorna!

– Vi har hittat kaktusar! (Eldlus)

Några barn under en längre tid varit upptagna med att sitta på huk på olika ställen på gården. De har hållt på med som dom säger : kaktusar.Häromdagen kom de gåendes med en hink och sa – Vi har hittat kaktusar, och då var det dessa skalbaggar. En pedagog kände igen dom, men mindes inte namnet, så den googlade på sin telefon, och de kom tillsammans på att det var eldlus.

Visst har den ett fint mönster?

– De klappade händerna vi när vi sjungde! Vi besöker Väverskans äldreboende igen

Vi sjöng hoppa hoppa, och barnen sover den här gången också. Ett barn berättar- De klappade händerna när vi sjungde färdigt !
Vi hade med oss lite påskpyssel den här gången. De som ville gjorde påskhare, och barnen visade gärna hur man skulle göra.

 

Vi hoppas på att vi får komma till Väverskan fler gånger, vi ser att både barn och de som bor där blir glada när vi träffas .                     I förskolans läroplan står det att: I vårt uppdrag ingår det att såväl utveckla barns förmågor och barns eget kulturskapande som att överföra ett kulturarv – värden, traditioner och historia ,språk, kunskaper från en generation till till nästa Lpfö 98/10 s.6 , Skolverket