Barn + gamla = sant <3

Nu sker det många härliga möten mellan barn och gamla i kommunen. Therese Lundberg som är aktivitetssamordnare inom äldreomsorgen är kontaktperson mellan förskola och äldreomsorg. I veckan träffades vi på Nybygget och hon hämtade återbruksmaterial till ännu ett möte fyllt av glädje och nyfikenhet. Se några av de möten som skett på blogginläggen nedan.

http://blogg.nykoping.se/fruangskallan/2017/03/27/rymdfard-och-sang/

http://blogg.nykoping.se/mariebergsgarden/2017/03/15/sangstund-med-forskolan/

Vad skulle Nybygget vara utan alla barn?

Varje gång en barngrupp besöker oss får vi syn på nya sätt att utforska miljö och material. Varje barn upptäcker på sitt sätt, tillsammans och ensamt.

De utforskar med hela kroppen, alla sinnen och utmanar både sig själva och materialet.

Och efter att läst artikeln Far och flyg med fysik i tidningen Förskolan  blir vi uppmärksamma på hur verb bidrar till nytt sätt att närma sig naturvetenskap. ”Tanken är, att verb gör ämnena fysik och kemi mer lättillgängliga. Kemiord kan vara sådana som har med möten mellan material att göra som ”fastna”, ”smälta”, medan rörelseverb som ”snurra”, ”falla”, ”forsa” går att koppla till fysikämnet.” se http://forskolan.se/far-och-flyg-med-fysik/

Vad är det som händer … barnen snurrar, lyfter, lyssnar, studerar, dansar, hoppar, delar, spelar.  Materialet snurra, smattrar, studsar, glider, faller, roterar, cirkulerar, vibrera och mycket mer.

Och mitt i all rörelse stannar allt till, det blir lugnt och du kan luta dig tillbaka utan att behöva bry dig om vad som händer runt omkring.

Så vill vi att Nybygget ska vara, lite av allt och för alla 🙂 

Nybygget på önsketavlan

På en av våra förskolor har de en önsketavla där barnen sätter upp bilder och text på saker de vill göra … och det var två flickor som ville till oss på Nybygget.

Härligt att veta att vi står med på barnens önskelista! Flickorna passade på att samla på sig en låda med material, som de helst ville börja bygga med på en gång.

Det fick vänta tills de kom till förskolan. Istället upptäckte de bl.a. appen Tripp, Trapp, Träd tillsammans med sin kompisar. Barnen både skapade och upplevde, främst appens insekter. Tänk att en mask kan bli så stor! Och att myrorna är så snabba!

  

Studiebesök möter barngrupp

Nybygget har haft långväga besök, tre förskolechefer från Skellefteå var nyfikna på vår verksamhet. De ville veta hur vi startat upp,  på vilket sätt Nybygget bidrar till kollegial fortbildning, när och hur barn och pedagoger har tillgång till lokal och materialet …. och många fler frågor.

Ett studiebesök är alltid ett lärorikt avbrott i vår verksamhet, det får oss att stanna till och reflektera över vad vi gör, vad som händer när vi gör som vi gör och vad det leder till. När vi dessutom tar en titt i backspegeln, tillbaka till uppstarten under våren 2013 får vi perspektiv på vår utveckling och inser att det varit en händelserik resa till det Nybygget vi är idag. Då vi får ta del av andras tankar kring vår resa så väcks nya idéer och utvecklingsområden. Win-win när det är som bäst 🙂

Förskolecheferna fick även möta en barngrupp in action. Vår förskollärarkollega Annica presenterade det barnen byggt och skapat till ”mitt drömrum” som är en del i projekt kring Lasse Majas detektivbyrå.  Innan de åkte till Nybygget hade de ”brainstormat” tillsammans och diskuterat vad de kan tänkas behöva i sitt rum, de hade gjort ritningar och sen under sitt besök den dagen skapade barnen möbler och inredning.

Dagens slutresultat, utifrån de ritningar som barnen hade med sig. – En pool, så att jag kan bada hela tiden, – En hängmatta, – Stenen blev ett sminkbord, – En Tv och en staty att titta på, – En boxningshandske att hänga i taket, – En hund som har en hundvalp, – En hiss med knappar, – En toalett.

Barngruppens närvaro och engagemang skapade en förståelse och insyn i kopplingen  mellan Nybyggets material och det arbete som pågår på våra förskolor.

Vi tackar alla delaktiga för en givande dag!

 

 

Ett nytt år med nya och gamla perspektiv

Då är vi igång igen, ett nytt år, och redan har barnen bidragit till att synliggöra nya perspektiv på Nybygget!

Under jul-och nyår har vi tänkt om och gjort en del förändringar i våra miljöer. Vi har fortsatt fokus på estetik och förundran, ljuset, kontrasterna, upptäckarglädje från mikro till makro med hjälp av olika digitala verktyg. Det vi vill lyfta fram mer är teknik på olika plan, t.ex. rörelseenergi, magnetism och finmotorik med skruvar och muttrar bl.a.
  

 

 

Barnen utforskar färger, ljus och mörker på olika sätt. Att skapa mönster med appen Gravitarium ger nya spännande förutsättningar, både framför och bakom det vita tyget.

 

 

 

Att bygga och skapa med magneter och metall fängslade några av barnen. Vad fastnar på vad och hur långt kan du bygga? – Lika långt som jag är!

 

 


 

 

 

Vid OH apparaten kan du fånga mönster med ett vitt papper. Det var en hel del utforskande utifrån hur stort mönstret blev om du höll pappret nära eller långt ifrån OHén.

  

 

 

Barnen inspirerade varandra att fånga mönster med de teckningar som de gjort.

På vår upp-och-ner-vända cykel kan man skapa ljud när du snurra på pedalerna … men var kommer ljudet ifrån? Snurra du fort låter det mycket, man kan också snurra tillsammans!

 

 

 

Att utforska material med hjälp av förstoringslampor eller varför inte en skiva från en OH ger helt andra upplevelser 🙂  Vi ser fram emot ännu ett spännande och kreativt år, fyllt med nyfikenhet, förundran, upptäckande och varför-frågor och kluriga svar!

Hållbar tvättstation

Vilken glädje det är att läsa det senaste numret av tidningen Förskolan!

På Stavsjö förskola här i Nyköpings kommun har pedagoger och barn byggt en biltvätt av återbruksmaterial. Inspirationen fick de från ett av barnen som varit med och tvättat bilen i en biltvätt.

Efter research på lärplattan och en hel del skissande började de bygga. Och vilket härligt, detaljrikt resultat 🙂 Dessutom bidrar förarbetet, byggandet och i leken till att i stort sett hela läroplanen blir involverad!

 

 

 

Materialfrosseri på Nybygget!

Denna vecka har vi materialfrosseri för kommunens förskolepedagoger! Eller en försenad julklappsutdelning 🙂

Då ett av våra större företag inom kommunen tyvärr fått avslut sin verksamhet har vi fått ta över stora delar av det material som inte kommer att användas efter deras flytt. Ett litet ljus i mörkret är att mängder av användbara föremål kommer till nytta i vår och förskolornas pedagogiska verksamheter!

Pedagoger från 15 förskolor har passat på att hämta allt från kontorsmaterial till minsta lilla konstruktionsmojäng, i alla möjliga utföranden, storlekar och material.

Idag har nyfikna, glada och inspirerade pedagoger stått på näsan bland lådor och kartonger. Det har sprakat, skrattats, planerats och fyndats. Vi hoppas att flera kollegor kommer under veckan. Det finns mer att hämta 🙂

Återbruk när det är som bäst!

     God Fortsättning önskar vi på Nybygget!

 

Årets vägvisare!

Med stor tacksamhet och stolthet som vi tar emot utmärkelsen Årets Vägvisare i kategorin Kreativitet.

 

Motivering: ”Våra utvecklingspedagoger erbjuder handledning, inspiration och delar med sig av sin breda kompetens vilket bidrar till att blir mer kvalité i förskolan. De har fått oss på Språkskolan att komma vidare i tanke och handling när vi stått och stampat på samma ställe. Utvecklingspedagogerna fixar och ordnar bland annat Förskolans dag och Skräpplockarveckan. Vi har en känsla av att de bara har börjat.”

Vi var redan innan peppade att fortsätta vårt inspirerande utvecklingsarbete med kommunens förskolor. Nu med än mer värme i hjärtat och vi ser verkligen fram emot att möta alla barn och pedagoger i ett nytt utmanade, kreativt, utforskande och sprakande år!

 

 

Nätverk, kollegialt lärande och digital teknik.

Det har hänt mycket sedan senaste inlägget.

Denna gång fullt fokus på pedagogernas utveckling på alla nivåer och utifrån varandras kompetenser i ett kollegialt lärande och utforskande.

Under hösten har kommunens pedagoger mötts för att diskussion och reflektion kring  barnens möten med miljö och material. Vad händer i dessa möten, var och när sker ett lärande Pedagogerna har fördjupat sig i begrepp som demokrati, auktoritetsmarkörer, likvärdighet, barnperspektiv, barns perspektiv, värdegrund, närvarande och härvarande pedagoger och mycket, mycket mer. Det har varit högt i tak och tiden har knappt räckt till. Vår ambition är att dessa nätverk leder till att tankar och insikter sprids som ringar på vattnet ut på förskolorna.

Ett allt större intresse att tillföra digital teknik i lärmiljöerna har lett till förskolepedagogerna har kompetensutveckling i olika forum t.ex. workshops och studiedagar. Det är många spännande möten där pedagogerna med skratt och engagemang provat på och utforskat appar och dess möjligheter. Vikten av att kunna dokumentera tillsammans med barnen direkt i verksamheten är en motor för att våga prova och vilja utveckla sin digitala förmåga med hjälp av lärplattan.

Från Susanne Kjällanders forskningsstudie Plattan i mattan har vi hämtat mycket inspiration till det pedagogiska arbetet med lärplattorna. Och Erika Kyrk Segers Appanalys i boken Mediapedagogik på barnens villkor väcker medvetenheten kring vilka appar vi laddar ner och använder och vilken koppling de har till läroplanen.

”Vi lever i en mediabrusets värld, och det innebär att vi inte längre kan ställa oss frågan till om IKT är bra för barnen. Frågan blir istället: vad, när och hur och vi pedagoger får aldrig som vanligt vare sig vi använder krita, papper, penna, dator som verktyg – aldrig glömma den viktiga frågan: varför.”      Karin Forsling

 

Estetik vad är det?

Vad är estetik? En fråga som vi vridit och vänt på efter att vi startat upp hösten med en föreläsning av Karin Hultman. Hon disputerade 2011 med avhandlingen ”Barn, linjaler och andra aktörer. Posthumanistiska perspektiv på subjektskapande i förskola och skola”. Hon intresserar sig särskilt för barns relationer till pedagogiska miljöer och material och hur ”icke-mänskligt material” påverkar barnens läroprocesser och identitetsskapande.

Estetiken är något som uppstår och kan bli en igångsättare. Att det är en upplevelse som du får genom ett sinnesintryck – ett intryck som ger dig känsloimpulser som glädje, ilska, rädsla osv. Vad kännetecknar en estetisk upplevelse? Vi kan konstatera att en estetiska upplevelser är olika för oss allihop och hur kan vi möjliggöra för barnen att tillgodogöra sig estetiska upplevelser?

20160921_103708

Om  nu estetik är en upplevelse som du får av ett sinnesintryck, då fick vi senast i veckan bekräftat att vi på Nybygget är på god väg. Det kom en barngrupp till oss och det första ett av barnen sa när hen kom över tröskeln var – Åh, vad vackert!  Det värmde!

20160921_103647-1

20160921_103024

20161026_110549

 

 

 

Vårt syfte är att berika förskolornas miljöer med spännande, utmanade material som barnen ger härliga upplevelser och nya impulser till lek och lärande. När vi ser barnen gå omkring med sina påsar och fylla på just det materialet som just hen vill ha med sig för att det är speciellt just för det barnet – då har vi lyckats 🙂

Förskolan bör vara rik på material och redskap som inbjuder till att pröva, undersöka, experimentera, testa och förbättra samt att beskriva föremål utifrån hur de förändras och deras osynliga egenskaper. (Utbildningsdepartementet, 2010