Lejonens utflyktsdag!

Idag gick Lejonen på utflykt. Vi gick till skogen.

Barnen berättar lite om vad vi gjorde:

 

”Svamp hittade vi i skogen”

”trattkantareller den kan man äta”

”den var brun och gul”

 

 

”Blä den kan man inte äta”.

 

”Röksvamp”

”det kom ut rök ur svamparna när man trampade”

” det finns inte röksvampar i min skog”.

 

”det kanske är hår”.

”ja, kanske från en hund”

 

”vi ser hem till mig på Brandholmen”.

”Där jobbar min mamma”

”vi är högt upp nu”.

”där är en traktor som blinkar”

 

”Vi hittade blåbär i skogen”

”ja fast det var höst”

”de var kalla”.

Barnen i Lejongruppen tycker mycket om att utmana sig motoriskt i skogen. Vi klättrar, hoppar,kryper, går uppför, går nerför, går i olika terränger, springer, åker kana och skapar egna motorikbanor som de går i skogen.

Örnarna på upptäcktsfärd till skogen

Idag har Örnarna varit ute i skolskogen på fm. Vi märkte redan på gården att det var något annorlunda i dag mot andra mornar. Det var vitt och knastrade under fötterna och gräset var alldeles stelt när vi kände på det…barnen funderade…

”Är det snö? Jag tror det är is. Jag tror det är frost.”

Ja, vad var det?

När vi kom till skogen fick vi lyssna på en melodi som en ledtråd. Barnen visste direkt vad det var för någon sång:

jag kan den!

Det är ju Elsa!!!

Let it go är det.

Men varför spelade vi den sången? Jo för det var ju det vi sett på gården. Frost. Så på vägen till och från skogen undersökte vi frosten. Ett av barnen upptäckte att när vi andades i skogen kom det rök.

”Det gör det när det är kallt. Ja, det vet jag.”

I skogen plockade vi nya naturmaterial till vårt årstidsbord.

När vi kom tillbaka till förskolan samlades vi framför Smartboarden och tittade på våra bilder från förskolegården och skogen. Men Ingela hade sett något annat också på gården. Vad är det som händer och varför?

IMG_6107

Barnen ställde hypoteser;

”Det kan vara röksvampar. Det är någon som eldar. Det är någon som röker. Röksvampar tror jag. Jag tror att det är solen som gör.”

Ja, vad var det som hände? Vad tror du?

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Dimma

Vi avslutade stunden vid smartboarden genom att innan lunch lyssna på lite fler sånger ur filmen Frost. Så det blev en sångstund med inlevelse.

 

 

 

 

 

IMG_6107

Pedagogiska appar som används hos Lejonen.

Vårt fokusområden på förskolan under detta verksamhetsår är ”Hållbar utveckling i en digital värld”.

I förskolan har vi en viktig uppgift i att förbereda barnen för ett digitaliserat samhälle. Barnen ska ges möjlighet att utifrån sina egna förutsättningar möta och förhålla sig till den moderna teknik som de omges av.

Skolverkets tankar om digital kompetens i förskolan:

  • Förstå digitala betydelse för individ och samhälle
  • Använda och förstå
  • kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt
  • lösa problem och skapa handling av idéer

Vi  i Lejongruppen har börjat använda och introducera lärplattan och vissa pedagogiska appar. Barnen i Lejongruppen har visat stort intresse för bokstäver och bokstäverna i deras namn. Därför har vi börjat använda vissa appar som barnen kan använda sig av.

Magnetic Alphabet

I den här appen ges möjlighet för barnen att bekanta sig med bokstäver och färger. Barnen försöker gärna skriva sina namn och bokstäver och även skriva kompisars första bokstav.

ABSs Writer

I den här appen ges barnen möjlighet att skriva bokstäver, både stora och små, med sitt finger. Barnen följer streck för att skapa bokstäver. Med hjälp av den här appen utmanas även barnen i sin finmotorik.

MEMO ABC Djur

Här har vi ett memoryspel som innehåller både bokstäver och djur. Barnen sitter gärna flera kompisar runt lärplattan.  I det här spelet utmanas barnens minne samtidigt som det utgår från djur och bokstäver på ett lustfyllt sätt.

ABCspelet

ABC-spelet är ett spel för barn som håller på att lära sig bokstäver och bokstavsljud. Målet med spelet är att först samla ihop ett antal bokstäver och sedan skapa ett ord av bokstäverna. Den här appen använder Lejonen mest för att hitta vad olika bokstäver heter. Men de utmanar gärna sig själva och försöker att skapa ord.

Förutom bokstäver så arbetar Lejonen just nu med programmering. Vi har ju fått möta vår robotkompis Bluebot. Även här finns det en app som vi använder här på förskolan. I appen får man precis som vi gör på förskolan programmera Bluebot.

BlueBot

En annan App vi precis har introducerat är denna:

Toca Tea party

Med den här appen sitter barnen tre stycken tillsammans. Man fikar tillsammans med sina vänner. Syftet med denna app är att öva det sociala samspelet i leken och stimulera barnens fantasi. Barnen i Lejongruppen leker i den här appen. De samspelar med varandra och låtsas att de befinner sig på olika platser. Genom att möta olika kompisar skapas nya möten och utvecklandet av fantasin och barnens finmotorik.  

Förutom appar använder vi bland annat oss också av kameran, BlueBot och qrkoder som vi berättat om tidigare. Både vi vuxna och barnen tycker att det är spännande med Digitalisering.

trevlig helg!

Mera sopsamlarmonster!

Intresset för sopsamlarmonster är forfarande väldigt stort hos barnen. Vi har tillsammans pratat om hur vi vill att vårt återvinningsrum ska se ut för det är ju där monstren bor. Barnens tankar har vi samlat i en mindmap som ni kan se nedan:

På avdelningen kan man se monster både här och där och våra nyfunna kamrater börjar bli en naturlig del i vår miljö på förskolan, både inne och ute.

Igår introducerade vi ett nytt spel för barnen där sammarbete och matematisk förmåga övas.

Inne på avdelningen har vi påbörjat vår utställning med sopsamlarhus, kom gärna in och kika!

Bredvid varje hus finns en QR kod som ni kan scanna av för att höra barnen berätta om hur processesen har gått till. Dessa appar kan förslagsvis användas för att läsa av QR koden:

Fråga gärna om du behöver någon hjälp!

Utflykt och programmering

Idag var aporna på promenad. Vi tog med oss frukten till bron över bilvägen och satte oss och njöt av frukten. Idag var det mycket trafik på sjösavägen, vi såg många bilar, bussar och lastbilar. Vi såg även tåget som susade förbi!

Vi gick vidare för att kolla till djuren på skjutbanan nedanför bron.

För några veckor sedan fick vi en ny kompis till lådbilen, BlueBot. Han har vart framme några gånger och är mycket uppskattad av baren. BlueBot är en robot som man kan programmera. Det har blivit ett stort intresse hos barnen

Programmering kan användas för att barnen ska tillägna sig ett logiskt och kreativt tänkande. Det är ett nytt sätt att arbeta med matematik och barnen får möjlighet att tillägna sig en förståelse för symboler, bland annat.

 

 

 

Vi njuter av hösten

Idag pratade Örnarna om årstider.

”Nu är det höst. Man kan hoppa i högar, lövhögar. Vi kan titta på myrstackar. Vi kan plocka svamp, kantarellsvampar. Vi äter blåbär.”

Under förmiddagen var vi inne och skapade lövmandalas. De hängde vi upp i hjulet över vårt årstidsbord.

Vi har satt upp höstbilder i innerhallen också och tömt vårt bord så vi kan plocka nytt material.

Vi åt mellanmål ute idag får solen sken och det var skönt ute. Men när solen började gå ner tyckte vi att det började bli kallt och mörkt. Då ville vi gå in och leka.

Värdegrundsdiskussioner och yogasaga

Just nu arbetar vi mycket med värdegrundsfrågor och idag har vi reflekterat kring hur man kan hjälpa en kompis som är ledsen eller känner sig ensam. Vi tog fram ett Bamse-kompis kort, på bilden var Ruff ledsen och barnen fick tillsammans reflektera över varför de trodde han var ledsen och vad man kan göra för att hjälpa till när någon kompis är ledsen eller känner sig utanför.

Tillsammans kom barnen fram till att de trodde Ruff var ledsen för att han var ensam eller utanför, att någon slagit eller retats med honom eller att han hade ramlat. Att aldrig lämna en kompis utanför är viktigt! För att göra en ledsen kompis glad igen kan man trösta, ge en kram, fråga hur det är och fråga om den vill vara med och leka. Detta är en förlängning på vårt arbete kring våra snällhetsutmaningar.

Som vila idag fick örnarna visa sin yogasaga för de delfinerna som var kvar på förskolan, mycket uppskattat av oss andra kompisar.

 

Idag bjöd vi in till Nallefest

Ibland blir vi sugna på lite fest i tillvaron – så idag bjöd vi in till Nallefest. Alla barn som ville fick ta med sig nallar och gosedjur. Så idag samlades många barn med olika gosedjur i olika storlekar, former och färger. De barn och pedagoger som inte hade något gosedjur med sig fick låna.

Örnarna och Delfinerna presenterade sina gosedjur för varandra på morgonen innan det blev dags för frukt. Sen lekte alla gosedjur ”Björnen sover” och samlades i en jättehög på golvet.

Lejonen samlades också och fick berätta för varandra om deras nalle.

Vi skapade även egna nallar i  år verkstad.

På Lådbilen samlades många olika kompisar.

Innan lunch samlades hela förskolan inne i ateljén där vi sjöng tillsammans med våra gosedjur.

IMG_5524

IMG_5523

Efter lunchen hade vi nalledisco tillsammans inne på röda sidan för alla Lastbilsbarn.

Vi vill tacka T:s pappa Andreas som kom till förskolan med glass till förskolan på Nallefesten!!!

 

Hur många Örnar finns i skogen?

Idag gick alla Örnarna iväg på upptäcktsfärd till skolskogen. I skogen provade vi hur många Örnar som fick plats på en lång stock. Vet ni,  alla fick plats!!!

När vi satt på stocken berättade Ingela Skräpsagan.

http://www.friluftsframjandet.se/globalassets/1.-organisationen/syd/genarp/ledar-material/mulle/skrapsagan.pdf

Efter sagan provade vi att sprida ut oss i skogen och komma tillbaka till Ingela när hon ropade Kollikok, precis som skogsMulle. Vi var så snabba! Sen övergick leken till kurragömma.

Vi hittade också pinnar som blev till svärd och vi hittade också ett träd som någon ätit på. Vem var det?

”En bäver? En ekorre kanske? En tjur? En älg kanske? Eller rådjur? Jag såg ett rådjur när vi åkte till förskolan i morse. Jag såg en älg. En gång när jag åkte bil med pappa var det en bil som krockade med ett rådjur. Vi har rådjur där jag bor.”

Så…vem tror du ätit på trädet?

Skapande på gula sidan

Idag har några av barnen fått skapa en tavla av sina sommarminnen. Alla fick lägga upp sina minnen på ett fat. Vi tittade på vad alla hade med sig. Det var allt från vackra pärlor från ett trasigt halsband till en strumpa.

Vi gick tillsammans till stora ateljén för att välja ut ett stort papper. Det fick bli ett svart. Sen gick vi tillbaka och började limma.

Det var lite klurigt för vi behövde använda ganska mycket lim för att få sakerna att fastna. Men resultatet blev fantastisk!

Den fina tavlan sitter nu uppe i vår hall.

De andra barnen var samtidigt ute och plaskade i det blöta vädret!