En borttappad plånbok.

De äldsta barnen från Franciscus var ute på promenad – ett av baren såg sin nya skola som hon ska börja på nästa vecka. Nyfikna som vi vart så gick vi in på skolans skolgård. Vi lekte på skolgården och hade jätte roligt tillsammans. Efter en stund kom ett av barnen springande.

– Titta, titta jag har hittat en plånbok i sanden under gungan.

Barnen ger plånboken till en av pedagogerna, vi tittat tillsammans för att se om vi kunde hitta ett ID kort så vi kunde ta reda vem som äger plånboken. Vi hittade ett namn och sökte med hjälp av hitta.se efter personen men det fanns inget telefonnummer. Vi frågade personalen som jobbar på skolan om dem kände igen mannen på ID kortet men ingen visste vem det var.

Vi började då att fråga barnen vad vi skulle göra med plånboken eftersom vi inte kunde få tag på ägaren. Barnen kom snabbt med massor av förslag samt hypoteser på vad vi skulle göra med plånboken.

-Vi tar med den till förskolan.

– Ja han kanske kommer och hämtar den då.

-Vi måste ringa honom.

-Vi kan ringa till polisen.

-Ja polisen kan hjälpa oss, de hjälper människor.

Tillsammans med barnen pratade och diskuterade vi om att kanske gå till polisstationen för att lämna in plånboken så att ägaren sedan kunde gå och hämta den där. Barnen tyckte det var en jättebra idé. Vi förklarade för barnen att om man hittar något som exempel: en plånbok, nycklar så ska man lämna det till polisen.

Under lunchen så får vi ett telefonsamtal från personalen på skolan där vi hittat plånboken som sa att mannen som tappat sin plånbok hade kommit och frågat om nån hade sett den.

Mannen kom till förskolan och hämtade sin borttappade plånbok, han var jätteglad och tacksam för att vi hade tagit hand om den så ingen hade stulit den. Barnen blev jättenöjda och glada för att de hade hjälpt honom så att han kunde får tillbaka sin borttappade plånbok.

Förskolans värdegrund och uppdrag – Grundläggande världen

Förskolan vilar på en demokratins grund. Skollagen (2010:800) slår fast att utbildningen i förskolan syftar till att barn ska inhämta och utveckla kunskaper och värden. Den ska främja alla barns utveckling och lärande samt en livslång lust att lära. En viktig uppgift för förskolan är att förmedla och förankra respekt för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingar som det svenska samhället vilar på. Var och en som verkar inom förskolan ska främja aktningen för varje människas egenvärde och respekt för vår gemensamma miljö. Lpfö 98/16 s.4

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *