Att uppleva med alla sinnen

Idag började vi morgonen tillsammans ute på förskolegården. Vi tände en eld, lyssnade på sagor sittandes på filtar och tittade på lågorna. Till frukost bjöds det pannkakor stekta över elden, vilka underbara dofter!

Häromdagen var barnen från Malmbryggshagens förskola till skogen och samlade naturmaterial. Det plockades både stora och små kottar, pinnar och en hel del blåbär. Men inga av blåbären följde med till förskolan – de åt vi upp i skogen. På vägen tillbaka såg vi en kopparödla som väckte barnens nyfikenhet och fascination. På förskolegården använder vi naturmaterialet i vårt kreativa skapande och i leken.

För Korvettens barn blev det en kort tur i närområdet. På väg upp till utkiksplatsen fick barnen ett uppdrag – att hitta något som de ville titta närmare på. Kanske något fint eller fult, konstigt eller spännande? Föremålet, det som barnet hittade, gömdes i handen och beskrevs. ”Något litet som är lätt, som är len fast lite taggig. Börjar med bokstaven K och kommer från en tall…”

Genom att beskriva egenskaperna hos föremålet Möjliggör vi för barnen att utvidga sitt ordförråd, hitta jämförelseord och lära sig mer om naturens skatter.

”Erfarenhet är grunden för kreativitet och fantasi och alltså viktiga i ett lärande för en hållbar utveckling. Genom att lägga fokus på att aktivera alla sinnen när vi möter omvärlden tillsammans med barnen, skapar vi rika upplevelser som barnen kan bära med sig. Sinnesupplevelserna av naturen och kulturen blir en bra grund för fantasi och innovativt tänkande. Faktum är att själva lärandet fastnar bättre ju fler sinnen som är aktiverade.”

Ur Uteverksamhetens möjligheter, Björklund (2016, s.95)

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *