5 åringarna på teater

Idag var det dags för 5-åringarna att gå på teater. Vi promenerade ner till Tessinskolans aula. Vi var snabba att gå så vi hann med att leka en stund vid en häftig bana som var precis vid skolan. Vi både balanserade, kröp och hoppade.

Sen blev det dags för teater. Vi såg teatern Mitt och ditt och mitt.

57EEC7EC-0114-4436-8585-778AB45DF15B

Här berättade barnen efteråt;

” Hon hade present. De bråkade. Slipsar. För den andra slipsen var gammal. De på jobbet tog slipsarna. Måste hålla i slipsarna. Först träffade hon städerskan. De ville ha slipsarna och tog slipsarna och hon sa inte nej. Då blev Blexten arg. Då bråkade de. Teatern handlade om slipsar. Ta tillbaka slipsarna. Hans fru blev jätteledsen. Hon sa att den var ful. När de skulle gå och hämta slipsarna så bråkade de. Hon sa att hon ville ha alla slipsar tillbaka. De som jobbade på affären med slipsarna hade blivit överkörda av ett tåg. Städerskan fick behålla slipsen för hon var snäll. Hon (Blexten) ställde sig upp och sa: Jag ställer mig på bron och kastar dem i havet. Det var lite läskigt tycker jag.”

Var teatern bra?

”JAAAAAAAA!!!!!”

När vi kom tillbaka till förskolan skapade vi egna slipsar.

Trevlig helg och kom ihåg att det är studiedag på måndag och förskolan är stängd.

 

 

Vi undersöker is

Vi i apgruppen tycker om att följa årstiderna, och tillsammans har vi uppmärksammat att det nu går att hitta frost och is ute. Vi ville undersöka mer, så den här och förra veckan har vi tillsammans undersökt vart vi kan hitta is, hur det känns och hur is blir till. Vi har även undersökt vad som händer med is i rumstemperatur. Kan is som smält bli till is igen är en annan fråga vi ställt oss.

Vi började med att en del av gruppen fick gå på is och frost jakt. Vart kunde vi hitta is på gården?

På plexiglaset fanns det is, och det gick att rita på isen.

På buskarna och grässtråna kunde vi hitta frusna vattendroppar.

Den andra delen av gruppen var inne och funderade över hur is blev till. Det var inte helt lätt men tillsammans gjorde vi en mindmap.

Barnen fick pröva att hälla vatten i isbrickor och ställa in dem i frysen.

Ett par dagar senare tog vi fram isbrickorna igen. Vi kände och smakade på isen. Vi lade sen isbitarna i en glasburk och ställde i fönstret, för att se om det hände något med isen.

Idag tog vi en promenad till bergen bredvid skolskogen för att kolla och undersöka isen som brukar formas längst bergsvägen. Barnen kände på isen, det var spännande att undersöka hur vattnet rann längst berget när isen smälte.

Nästa vecka tänkte vi tjuvstarta med julen genom att tillsammans skapa en julkalender där det analoga och det digitala möts. Vi ska använda oss av papper, målafärg och QR koder.

 

Värdegrundsarbete hos Lejonen!

En del av vårt värdegrundsarbete tillsammans med barnen i Lejongruppen är att vi har skapat ett trivselLejon tillsammans.

Vårt trivselLejon skapades genom att barnen fick en fråga:

vad kan vi tillsammans göra för att alla ska ha det bra och trivas på förskolan?

Barnens tankar samlade vi och sedan satte vi upp det på väggen inne på blåa sidan. Detta trivsellejon kommer vi att använda oss mycket av i arbetet tillsammans med barnen.

 

Vi vågar vara lysande!

Igår började Delfinerna att skapa ljuslyktor här på Röda Lastbilen. För vi vågar vara lysande och vill att alla barnen ska lysa, skimra och glänsa. På fredag är det dags för Våga vara lysande (tidigare Låt barnen lysa) på Smörtorget där barnen ges möjlighet att synas samhället. Det vill vi självklart bidra till.

Så idag har Delfiner och Örnar skapat flera vackra ljuslyktor som står i glasskåpet i ytterhallen för att titta på. De är inte torra ännu utan får tas med hem imorgon.

Under eftermiddagen har det kommit upp fler QR-koder som barnen själva kan scanna med lärplattan. Nu finns det både julsånger och andra klassiska sånger. Mycket uppskattat av barnen.

Det blev både sång och dans.

IMG_6271

 

 

Lejonen utför ett isexperiment!

När vi äter frukt tittar Lejonen ut genom fönstret.

 

”Det är frost ute”.

Ja fast bara på gräset som inte smält.

Det är snö kanske.

När vi kom ut på gården upptäckte barnen massa is. Barnen ville samla på isen i en hink. Sen kom ett barn på en idé.

Vi kan väl ta in isen?

och det gjorde vi.

Vad händer med isen när vi tar in den?

Barnens hypoteser:

Det kanske blir mer is.

jag tror isen smälter!

jag tror det blir snö.

Efter en stund kollade vi i hinken för att se vad som hade hänt.

isen har smält. Det blir vatten.

kolla lite is kvar bara.

Den smälter fortfarande!

Efter en stund till kollade vi igen i hinken.

 

Det är bara vatten kvar.

åh kolla vad grisigt!

usch vad smutsigt vatten.

Men varför smälter isen när vi tar in den?

för det är varmt inne.

ja och kallt ute.

då smälter isen.

Låt gärna ert barn berätta om bilderna och om det som hände.

Upptäcksfärd och skapande

Imorse vid frukosten var det flera Örnar som pratade om frosten som var på marken på morgonen. Några av barnen hade också tittat och lyssnat på musik ur filmen Frost i helgen.

Så vi bestämde oss för att ge oss iväg på en upptäcktsfärd till skogen. Vi samlades vid grinden och då fick ett av barnen syn på någonting på grinden som fångade alla barnens intresse.

Det här berättade barnen om bilden när vi kom tillbaka till förskolan.

” En droppe som var is. På grinden. Det är som toppar. En regndroppe som frusit till is. Då kan man inte ta på den. Den är hård. Vi kan inte ha sönder den. Bara Hulken. Det är en istapp på grinden. Det gjorde så det blev kallt. En droppe som var en isbit som satt fast.”

Väl i skogen samlades vi vid bänkarna. Men vad hände där?

IMG_6226

När vi halkat klart fick barnen i uppdrag att hitta någonting vackert eller någonting som de tyckte var höstigt. Sedan fick de själva fotografera med lärplattan. Tillbaka på förskolan tittade vi tillsammans på bilderna med hjälp av projektorn och så fick barnen berätta om sin bild. Spännande att se sin bild i stort format och att lyssna på varandra, men lite svårt också.

Vi hann också med att fiska i skogen och titta på mer vacker frost. Ett av barnen hittade en bokstav i skogen. Den tog vi med oss tillbaka till förskolan. Vi la också ut våra ”Frost-pinnar” vi skapat förra veckan på vårt årstidsbord – så fina!

På förskolan…

Under förmiddagen har tumlardelfinerna jobbat i ateljén med att skapa ljuslyktor i olika former. Efter lunch har vi varit ute på gården och lekt, barnen har fascinerats över all is som finns ute på gården och konstaterat att sanden i sandlådan blir hårdare och hårdare.

 

 

Vi firar Grön Flagg

 

Idag uppmärksammar vi vår miljösäkringscerifiering Grön Flagg. Det är ett pedagogiskt verktyg till att väcka nyfikenhet och kunskap kring hållbar utveckling.

Vi på Malmbryggshagens förskola firade genom att alla barn och pedagoger som ville fick klä sig i grönt.

Tillsammans hade sedan hela förskolan på förmiddagen sångsamling inne i ateljén.

Vi lyssnade också på Grön Flaggs egna sång, Upp, upp, upp. Den kan ni lyssna på här.

Men var finns förskolans gröna flagga?

” Flaggan finns där de vuxna går in. Jag har sett den!”

Men alla har inte Grön Flagg. Varför har vi på Malmbryggshagens förskola en Grön Flagg? frågade vi barnen på röda sidan.

” Vi tar hand om naturen och hela jorden. Vi kan åka någonting. Vi tar hand om jorden. Vi slänger skräpet där det ska vara. Vi kan måla grönt. För att vi vill ta hand om djuren och naturen så att de mår bra.

Även under lunchen och mellanmålet var temat grönt. Jojje hade fixat så fint till oss 💚.

Under eftermiddagen har det erbjudits dans och disco runt om på förskolan. Plastis (som också är grön) har också fått sitt hus färdigt idag. Så nu börjar de flesta sopsamlarmonster få sina hus. Våra sopsamlarmonster är ett led i vårt arbete mot att väcka nyfikenhet och kunskap om hållbar utveckling.

Så nu är vi laddade för helg och fredagsmys…

Trevlig Helg! 

#grönflagg

 

 

 

 

 

 

 

Torsdag på röda lastbilen!

Idag har vi hunnit med en hel del på förskolan! Flera av barnen har upptäckt de QR koder vi har inne på avdelningen och det är med stor spänning som barnen använder en lärplatta för att läsa av de olika koderna. Vid röda mattan sitter ett plakat med QR koder där det gömmer sig olika välkända låtar!

Vi har även hunnit vara ute på gården, idag tog vi med oss vattenfärger och skapade flera kreativa alster  vid stafflit.

Vi har tidigare berättat att vi arbetar mycket med värdegrundssagor och idag var det dags att läsa sagan om träskålen:

 

”Han kände sig utanför och ledsen för att han inte fick vara med de andra”

”Han försökte så gott han kunde”

”När jag var bebis klädde jag jättemycket men jag fick ändå sitta med de andra. Även fast man är vuxen kan man spilla”

”Man tappar inget med meningen, det är en olycka som händer ibland”

Efter lunchen har vi delat upp oss i lite mindre grupper utefter intresse, några barn har skapat i verkstaden, lek ute i lekparken lockade några och några valde att stanna på röda sidan och bekanta sig närmare med vår robot Blue-bot!