Konstverk med hjälp av projicering

Barnen har jobbat en hel del med projicering, och efter inspiration från Trollets förskolor så tänkte vi ge dem en utmaning.

Vi kopplade ipaden till projektorn. Riktade den mot väggen med ett vitt papper på. Nu var uppgiften att de skulle måla hajen i dess omgivning direkt på pappret. Det var fem barn som skulle samarbeta. De fick blanda färg och jämföra färgerna på bilden. Vem skulle måla vad?

I vilken turordning skulle de måla? Alla kunde inte måla samtidigt. Vi lät barnen genom egna diskussioner hitta lösningar.

Efterlysning! Vem har sett våra sopsamlarmonster?

 

 

Våra sopsamlarmonster Plastis, Metalica, Träis och Kompostina har försvunnit. Vi har gjort fotspår i snön för att se hur stora spår barnen tror att sopsamlarmonstren har. Vi har även letat på alla möjliga ställen som de kan tänkas vara.vi har letat ute på gården, på Rosvalla m.m. Överraskningen har även hjälp oss uppe på Ormberget att ropa och leta. Alla barnen är bekymrade och engagerade för att försöka hitta våra monster.

 

 

 

– jag valde en svår väg!

Vi gick på en upptäckarpromenad i förmiddags. Vart skall vi gå?

vi lekte och studsade i snöhögen.  Vi hittade bilskräp. Vi fick inte röra den för att det är farligt, säger Erik. Vi tog bilder på moln för att det var fint med moln och då ville jag ta kort på moln, säger Lina. Vi såg en kamera som fotar bilar vid vägen och ett polismärke. Jag klättrade i skogen och det var kul, säger Erik. Jag valde en svår väg i skogen. Det är kul att gå svåra vägar, säger Lina

 

 

RÄDDA HAVET MED HAJEN KAJ

Tillsammans med barnen på Överraskningen arbetar vi med språk och språkförståelse kopplat till vårt fokusområde Hållbar utveckling. Vi har tagit hjälp av en saga ifrån ”Håll Sverige rent” där vi får följa med hajen Kaj och hans vänner på ett spännande äventyr.  Vi har skapat sagans karaktärer och gjort dem i olika material där barnen fått vara med och prova på nya tekniker. Barnen har fått använda symaskin, såg , slipmaskin och dem har även fått testa på att sy för hand. Sagan har väckt stora intressen hos barnen och allt skapande med olika maskiner har gjort allting roligare.

Vill ni också läsa om hajen Kaj och hans vänner så hittar ni sagan HÄR

Vi arbetade med en vikarie några dagar i december, hon fick se vårat arbete om hajen Kaj och blev enormt imponerad. Hon i sin tur berättade för sin bror Patrik om detta. Patrik jobbar just nu i Thailand som dykare och blev väldigt intresserad av vårat arbete kring ämnet ”Skräp i havet”.
Vi blev så imponerade av hans engagemang och lust att arbeta tillsammans med oss för att skapa en större förståelse hos barnen. Vi har under januari haft kontakt med Patrik via mail och skype, vi har även planerat in ett skypesamtal där barnen ska får vara delaktiga. Vi har tillsammans läst Patriks blogg och förberett frågor till samtalet. Här kommer några frågor som barnen vill ha svar på ifrån Patrik:

Goddag Patrik hur mår du?
Vad gör du när du dyker?
Har du träffat någon haj?
Har du sett någon Marulk?
Har du sett ett skeppsvrak någon gång?

Finns det mycket eller lite skräp i havet?
Finns det små plastbitar i under vattnet som du sett?
Har du sett någon död fisk?
Har du varit med om något spännande under vattnet?
Drunknar hajar och fiskar om de inte simmar?
Kan man äta haj?
Vad är en korall?

Vi och barnen väntar nu förväntansfullt på att få samtala med Patrik och få svar på alla frågor!

 

SNÖN ÄR ÄNTLIGEN HÄR

 

Som vi har längtat efter snön!
Idag gick några barn ifrån Överraskningen tillsammans med två pedagoger till pulkabacken vid kanothuset och hade en fantastisk förmiddag. Strålande sol, några minusgrader och fullt åkande på stjärtlappar, sopsäckar, snowracer m.m. Vi hoppas att snön och kylan får ligga kvar för att kunna få fler sådana här fantastiska dagar tillsammans.

TREVLIG HELG ÖNSKAR VI IFRÅN KORVETTEN

Räddningsuppdrag & Hejarop

Vad som var tänkt som en bergsbestigning på Ormberget blev idag ett riktigt äventyr för grupp 1. Med all den nyfallna snön blev det kämpigt att ta sig upp för berget, en efter en vinglade barnen omkull i den höga snön. Det barn som först kom upp på berget vände sig om och ropade ”Heja kompisar, kämpa!” till de som pulsade sig fram. Detta smittade av sig och fler hejade på kompisarna som med jämna mellanrum både föll och la sig i drivorna. Ett barn bad om hjälp och genast kom två dit och hjälpte kompisen upp, inte bara en gång utan flera gånger. Förskolan ska uppmuntra och stärka barnens medkänsla och inlevelse i andra människors situation (Skolverket 2016, s.4) och så här kan det gå till när vi måste tampas med snödrivor och hjälpa samt peppa varandra.

Den gruppen som var kvar på gården passade på att uppleva friktion genom att ta sig en stjärtlapp och åka ner för kullen – det gick betydligt snabbare än att bara åka med overallen! Ut på gården togs även penslar och färg ut som barnen kunde skapa med. Björklund skriver i sin bok Lärande för hållbar utveckling att materialet är en del av lärandet och formar barnen i lärprocessen. Att skapa av och i naturen är ett sätt för naturen att komma till uttryck genom människan och för människan att utrycka sig genom naturen (Björklund 2014, s. 53). Därför blir det viktigt för oss i förskolan att erbjuda många olika sätt att utrycka sig och att skapa med flera olika tekniker, material och redskap (Skolverket 2016, s. 10).

Nu är det din tur!

Förskolan ska lägga grunden för ett livslångt lärande (Skolverket 2010, s. 5) – så står det i Läroplan för förskola. Lärande samt kunskap är en viktig del av hållbar utveckling och kommer till uttryck i olika former så som fakta, förståelse, färdighet och förtrogenhet (a.a, s.6). Lärande för hållbar utveckling handlar om att integrera miljöfrågor, sociala frågor och ekonomiska frågor i en helhet. Den sociala dimensionen handlar om människors beroende och påverkan på varandra, om jämlikhet, rättvisa, jämställdhet och ett demokratiskt förhållningssätt.

I förskolan erbjuder vi digitala verktyg som en del av verksamheten. I denna bild spelar barnen på Äventyret memory och i och med det tränar barnen sitt arbetsminne -”Var fanns den andra bilden på loket?”. Pedagoger som finns med och sätter ord på vad som sker, namnger föremålet och leder samtal kring barnens upplevelser kan bidra till en språkutveckling. I samtalet kan även undervisning av matematiska begrepp nämnas så som ”ja, de hör ihop – de bildar ett par”, för att upptäcka samband med begrepp och händelse. ”När är det min tur?” ropar barnen och vi räknar hur många barn det är innan, bestämmer om vi ska gå motsols eller medsols i ringen och barnen ger lärplattan till kompisen bredvid och säger ”Nu är det din tur”. Om arbetet med de digitala verktygen sker i grupp där barn delar med sig av erfarenheter, kunskaper och lär tillsammans skapas en ”DELA-KULTUR”. Vi vill att barnen ska se varandra som en tillgång, att skapa en dela-kultur i förskolan kan även skapa en inkluderande lärmiljö där vi använder varandra och tar hjälp av varandra. Det är också ett arbete med hållbar utveckling, att vi i förskolan samarbetar och tar tillvara på varandras kompetenser, lär av varandra och delar med oss.

 

 

Julstämning!

Här bjuder vi på julstämning. En liten julutställning! De som önskar pyssla har  skapat av material vi har. Tyg, knappar, vadd, naturmaterial, kapsyler och faktiskt lite flirtkulor…bla! Fantastiska figurer utan mallar!!! Det är denna kreativitet som är så härlig och det växer fram tomtar som inte finns någon annanstans!

Några har skapat vinterhimmel. Något många önskar sig på riktigt. En blå himmel med mycket snö som yr. Att först svampa en bakgrund, låta torka, ha inspiration kvar, måla vidare med vit färg och kanske tillföra något mer….det kräver tålamod! Evelina och Erik har fixat utställningen och sett till att de sitter bra med häftmassa. Erik hittade en plastfot i ateljén och undrade – vad kan jag göra med den här? Pedagog och Erik klurade…..EN JULGRAN!!!  med limpistol och kamraters stöd blev det en julgran som vi även dansade och busade runt med övriga i gruppen! Mys… och en stolt Erik.

      

 

 

Bland risgryn och pepparkakor!

Nisse har gett oss sitt sista uppdrag för i år, att slänga så liiite mat som möjligt i gröna påsen. Därför har vi lagt extra fokus på att prata innan och under lunchen om att ta så mycket som man orkar – och så klart ta mer om man fortfarande är  hungrig.

Några som också var hungriga var barnen och deras föräldrar som kom till korvettens Julfrukost. Malin och Sofi som arbetar i köket hade gjort en fantastisk frukost där det bland annat fanns julskinka, risgrynsgröt och PEPPARKAKOR! Kom gärna under onsdag och torsdagens morgon mellan kl. 07:00-08:00 för att äta frukost med ditt barn och oss andra som finns runt borden.

Nu är det bara några dagar kvar innan det blir Julafton. Några barn kommer vara här på Korvetten under mellandagarna och några kommer att vara på annan plats. Oavsett var ni befinner er önskar vi er en fin jul och ett bra avslut på det här året!