Med fokus på delaktighet

Torsdag morgon, barnen sitter vid ett bord i buffén för att äta frukt.

Vad vill ni göra idag? frågar pedagogen. Barnen vill helt klart gå till Ormberget, deras favoritplats just nu. Vad vill ni göra där? Ett barn föreslår att vi ska ta med kikare. Bra idé – det gör vi!

 

Genom att engagera barnen och möjliggöra delaktighet kan de får inflytande i verksamheten. Det är även ett sätt att få göra sin röst hör och bli lyssnad på. Barn ska få möta olika typer av demokratiska forum och vi i förskolan kan skapa sådana under exempelvis en fruktstund. Rauni skriver i sin bok Demokrati i förskolan – fokus på barns samspel att demokrati i förskolan handlar som i andra sammanhang om hur människor, i det här fallet barn, erövrar inflytande på verksamheten som de själva deltar i (Karlsson 2014, s. 24).

Med oss har vi även förskolans digitalkamera som barnen turas om att fota med. Även om barnen har lånat den ett flertal gånger finns fortfarande saker att utforska och uppleva med de digitala verktygen. Med kikaren kan en se i båda ändarna, den ena lite bättre än det andra beroende på vilken effekt en är ute efter. Fungerar det på samma sätt med digitalkameran?

Förskolan ska inspirera barnen att utforska omvärlden (Skolverket 2011, s. 6). Lärandet ska baseras såväl på samspelet mellan vuxna och barn som på att barnen lär av varandra. Barngruppen ska ses som en viktig och aktiv del i utveckling och lärande (a.a, s. 7). För att förskolan ska kunna utvecklas till en spännande arena där lärandet sker i ett kreativt och lekfullt sammanhang, krävs pedagogiska miljöer som utmanar skolans individfokusering och förmedlingspedagogik. […]barn själva skapar och formar sin kunskap och sitt lärande i möten – med andra barn, med pedagoger och med miljö och material (Björklund 2014, s. 67).

För att kunna lära om Hållbar utveckling behöver förskolan möjliggöra sådana möten. Hållbar utveckling kan handla om ett lärande OM miljön, det vill säga att genom vardagsnära upplevelser kan vi förklara, undervisa om, olika naturvetenskapliga fenomen och relationer mellan människa och miljö. Men Hållbar utveckling handlar även om den sociala dimensionen. Det vill säga om människors beroende och påverkan på varandra, om jämlikhet, rättvisa, jämställdhet och ett demokratiskt förhållningssätt. Under denna torsdag kunde vi tillsammans skapa sådana möten på Äventyret.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.