Djuren snubblar, de snubblar så här!

Det kom ett mejl  angående ett av alla de 17 mål som ingår i Hållbar utveckling, det handlade om havet. Men vi har inte varit vid havet, det som varit intressant för denna grupp både under hösten och nu i starten av vårterminen är Ormberget. I vanliga fall finns det sällan skräp där så då skapades en bild där det infogades skräp i naturen.

Oj, oj! Det har hänt något på Ormberget, det har hamnat massa skräp där. Barnen går fram till smartboarden där bilden visas.

-Plast…

– Där är tidning!

-Äppelskrutt.

-Inte göra så.

Vad händer med djuren när det är så mycket skräp i skogen?

-Djuren snubblar, de snubblar så här (visar med händerna).

-De gör sig illa.

-Glaset går sönder.

Vad ska vi göra med det här (pekar på skräpet)?

-Återvinna. Pappret ska slängas i återvinningen.

-Plocka upp!

I Björklunds bok Lärande för hållbar utveckling står det att […] i förskolan finns stora möjligheter att arbeta med hållbar utveckling, eftersom man av tradition ofta jobbar med verklighetsnära frågor, och att man, genom att fånga upp barnens intressen och koppla dem till miljö och livsstilsfrågor, kan styra det pedagogiska arbetet mot ett lärande för hållbar utveckling (Björklund 2014, s. 24). I vårt syrdokument står det att vi ska sträva efter att varje barn utvecklar intresse och förståelse för […] hur människor, natur och samhälle påverkar varandra (Skolverket 2010, s. 10). Genom diskussionsfrågor möjliggör vi för barnen här på Äventyret att se samband, upptäcka konsekvenser men även att ta ansvar för vår miljö och för vår framtid.

One thought on “Djuren snubblar, de snubblar så här!”

  1. Tänk att barnen har större koll på hur skräp i naturen påverkar djuren än dagens vuxna. Känns lite gran som att barnen borde hålla i info möte om miljön för oss vuxna 😉

    Kanon bra jobbat!!!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.