Nu är det din tur!

Förskolan ska lägga grunden för ett livslångt lärande (Skolverket 2010, s. 5) – så står det i Läroplan för förskola. Lärande samt kunskap är en viktig del av hållbar utveckling och kommer till uttryck i olika former så som fakta, förståelse, färdighet och förtrogenhet (a.a, s.6). Lärande för hållbar utveckling handlar om att integrera miljöfrågor, sociala frågor och ekonomiska frågor i en helhet. Den sociala dimensionen handlar om människors beroende och påverkan på varandra, om jämlikhet, rättvisa, jämställdhet och ett demokratiskt förhållningssätt.

I förskolan erbjuder vi digitala verktyg som en del av verksamheten. I denna bild spelar barnen på Äventyret memory och i och med det tränar barnen sitt arbetsminne -”Var fanns den andra bilden på loket?”. Pedagoger som finns med och sätter ord på vad som sker, namnger föremålet och leder samtal kring barnens upplevelser kan bidra till en språkutveckling. I samtalet kan även undervisning av matematiska begrepp nämnas så som ”ja, de hör ihop – de bildar ett par”, för att upptäcka samband med begrepp och händelse. ”När är det min tur?” ropar barnen och vi räknar hur många barn det är innan, bestämmer om vi ska gå motsols eller medsols i ringen och barnen ger lärplattan till kompisen bredvid och säger ”Nu är det din tur”. Om arbetet med de digitala verktygen sker i grupp där barn delar med sig av erfarenheter, kunskaper och lär tillsammans skapas en ”DELA-KULTUR”. Vi vill att barnen ska se varandra som en tillgång, att skapa en dela-kultur i förskolan kan även skapa en inkluderande lärmiljö där vi använder varandra och tar hjälp av varandra. Det är också ett arbete med hållbar utveckling, att vi i förskolan samarbetar och tar tillvara på varandras kompetenser, lär av varandra och delar med oss.

 

 

2 thoughts on “Nu är det din tur!”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *