Stop/spara-handen och smartboardkreativitet

Idag har valarna återigen visat prov på sin kreativa förmåga, men istället med smartboarden som verktyg. Vi har hittat nya spännande funktioner på den interaktiva tavlan och ritat med magiska pennor, skrivit och format olika former. Fröken N fick en idé som genast gjorde många nyfikna – ”har ni spelat hänga gubbe någon gång? ” . Då flera barn inte gjort detta förklarade N spelet och många blev sugna att testa, vilket gick att göra på smartboarden med!

samling

 

Ordspelet övar den språkliga förmågan och flera barn deltog aktivt i att gissa vilka bokstäver som skulle in i det rätta ordet innan gubben fick hänga upp och ned i ställningen 🙂

IMG_0837.JPG

Samtidigt ville många tillsammans med fröken H.E. och M skapa stop/spara -händer. Händerna kan vi sedan använda om vi exempelvis vill att en kompis ska sluta med något som man kanske inte vill, eller känner är okej. Kanske om du börjar leka kull med någon som inte vill bli kullad, då kan du säga stop eller nej och samtidigt visa stop-handen. Några skrev även spara på baksidan av sin handskylt. Den kan användas om man vill spara ett bygge eller ett spel till senare. Smart va? Det tycker vi i alla fall.

IMG_0849.JPG

När vi ritar och klipper stophanden övar vi finmotoriken.

IMG_0842.JPG

Sen fick vi laminera, klippa lite till och sätta snöre på handen så den är lätt att bära med sig. Spännande maskin den där lamineraren! ”Aha, så den åker in där och så kommer den ut där. Coolt!”

Så här bor jag (Valarna)

Många kreativa idéer och aktiviteter präglar Valarnas förmiddag idag. Många vill inledningsvis skriva ut nya färgläggningsbilderoch valde dessa direkt från frökens mapp på smartboarden. Under tiden väljer några barn att leka rollekar. Medan delfinerna förbereder sig för uteklubb önskar en grupp barn i valgruppen att få aktivera sig med spökboll i vår ljusa, stora rörelsesal Havet.

Fyra barn bjuds in av vår barn-och fritidselev M för en aktivitet i ateljén knuten till vårt övergripande tema ”jaget”. Här får barnen rita under inriktningen så här bor jag, min familj och det här vill jag arbeta med när jag blir stor. Många diskussioner, frågor och samtal kring hur familjen, släkten och vänskapsbanden ser ut för de inblandade dyker genast  upp som samtalsämne.

Samtidigt i havet har nu flera barn valt att istället leka rollekar. Många ber pedagogen att ta fram formkuddar för dem att använda i sin tjuv& polis-lek som fordon. Snart kommer ett barn och frågar om en madrass att få bygga ett fängelse för tjuvarna av. Ett samarbete uppstår som får flera barn att bli nyfikna och ansluta till leken.