Jollens Sjöhästar upptäcker naturens under!

Varje tisdag går Sjöhästarna till skogen. Naturen med alla dess invånare har ju vaknat och det finns mycket att upptäcka när man bara är två år. Allt är nytt och spännande. Vi går omväxlande till Skolskogen och till Kuggnässkogen. Vi tar alltid med oss en plastpåse för att plocka skräo i som andra har kastat. Vi pratar om att djuren kan göra sig illa på glas och plåt. Väl hemma sorterar vi skräpet och kastar det.

Vi har alltid med oss luppar för att närmare granska småkryp. Vi räknar ben och förundras över att myror gillar äppelbitar. Vi vänder på stenar och hittar gråsuggor. En flicka utbrister ”Oj vilken konstig spindel!” Vi hittar många maskar på vägen efter regnet och barnen tycker att de liknar ormar. Vi smakar på harsyra. En del tycker det är gott och äter flera blad, andra tycker inte det är något vidare och spottar ut. Vi ser att harsyrans blad liknar små hjärtan. I en gammal stubbe hittar vi ett brunt pulver i stubbens mitt. Barnen rör om i ”grytan” med pinnar och vi ger pulvret ett namn: Förna!. IMG_6045

Kom vi kör parkour!

”Om fem minuter börjar parkourskolan!” Säger  V.Å. till sina kompisar när de tillsammans kör parkour på baksidan. 

Barnen berättar tillsammans att parkour är när man gör volter och hoppar från hustak och liknande. Med omgivningen som utgångspunkt rör sig barnen flexibelt, smidigt och energiskt över och under hinder, rullar ned i gräset och hoppar för fullt. 

  

   

” Jag ska bli parkourare när jag blir stor” säger A.W., och flera instämmer. 

”Men det är ni väl redan, ju mer ni övar desto mer kommer ni kanske kunna utmana er?” Säger pedagog H. 

Barnen tänker en stund och säger ja. 

Att få röra sig efter egen förmåga och utmana sin kropp är populärt i Valgruppen just nu. Med en pedagog i närheten får barnen bepröva sin rörlighet och sina sinnen efter eget initiativ. Ständigt utbyts tankar och idéer kring rörelser, hopp och snurrar genom språket utan krav eller press. 

 ”Var fick ni den här idén ifrån? ” frågar pedagog H. 

”Jag har sett på Alex hittar hobbyn” säger A.A.och flera andra erfarenheter fylls på. 

Det ska bli spännande att se barnens fortsatta utveckling inom Parkour! 

Efter en stund blir barnen sugna på att hoppa längdhopp. Tur att gräsplätten vid Kompassens gavel lämpar sig perfekt för detta! Många långa hopp, jämförelser och diskussioner kring hur långt man hoppar får avsluta valarnas utevistelse innan lunchsamlingen. Bra övning i våra matematiska förmågor, va? Ja, och fortsatt rörelse såklart ☺️

  

Valarna skapar, snickrar och fixar utomhus

Baksidan och gaveln runt Skeppet har använts mer och mer frekvent senaste tiden av Skepparna på Kompassen. Att sitta på bänkarna och se ut över fjärden vid mellanmålet ger ett lugn utöver det vanliga – vilken ynnest att ha den här utsikten tycker vi! 

  

Annars har vi idag utövat kreativitet genom att skapa med pedagog H.E.s gamla spillvirke. I förmiddags kom hon lämpandes med massa brädor, fyra lastpallar och en såg. ”Vad ska vi göra med det här då?” tänkte barnen. Svaret på frågan var: vad helst ni vill och kan tänka er! 

   

             

Vilken grej att få fritt spelrum att skapa fritt, eller efter förslag från fröknarna. Brädor sågades till klossar, själva eller med hjälp av fröken, och klossarna skruvades sedan ihop till egna kreationer. Några valde annars att måla och dekorera klossarna som dem var. Genast var tankarna och arbetet igång. 

Ett varierat och kreativt slutresultat blev det medan flera vill fortsätta sin arbetsprocess. Många stolta kreatörer stod vid vår arbetsbänk med många idéer till slut. 

   

 

”Kanske vi ska ha en utställning till sommaravslutningen? ” föreslår F.C. Det tycker vi var en mycket bra idé! 

Ett roligt och inspirerande sätt att öva det entreprenöriella lärandet, att få utlopp för den egna fantasin men även ta tillvara på sådant som blir över från bygget hemma. 

Vilken spänning, glädje och förväntan! 

Bli så lång du kan och kryp ihop som en köttbulle!

En högt önskad aktivitet hos Valarna är att ha gymnastik i vår rörelsesal Havet. Det springs i cirklar, vi byter snabbt håll, vi hoppar grodhopp och kryper på tå och rullar från ena väggen till den andra. Till tonerna av mer eller mindre populära mellolåtar dras madrasser fram och barnen springer ivrigt fram en och en för att hjula, göra kullerbyttor och stå på händerna.

Några barns ben spritter och parkourliknande konster övas mot väggen och i fönsterkarmarna. Att klättra, springa av sig och dansa frigör våra endorfiner och mycket skratt och glädje hörs inifrån Havets väggar.

Vi övar vårt mod och våra motoriska färdigheter!  

  

Uteklubb V.14

 

DSC00518
Förra Tisdagen när vi var på uteklubb stötte vi på olika djur. Vi tittade först på massor av maskar och sen fick vi syn på några hästar som arbetade i skogen. Vi stannade en lång stund, för att titta.

DSC00522

Vi upptäckte att träden sorterades efter storlek och färg, barnen kunde snabbt gissa vart nästa stock skulle ligga.

Vi fick ett ägg på posten

DSC00508

För någon vecka sedan kom det ett paket till oss på Ekan. Visade sig vara ett stort spännande ägg, ingen visste vart det kom ifrån eller vad det var för sorts ägg.

Vi är nu i fullgång med att ta reda på vems ägget är och vi har tittat på olika UR filmer om vilket djur som skulle kunnat lagt vårat ägg.

Barnen har redan börjat utesluta vissa djur :
– Det kan inte vara ett ormägg, för dem är mjuka.
– Fiskägg är genomskinliga.

Vi forskar vidare…

Glad påsk!

 

IMG_4244IMG_4257IMG_4258

En dag i påskens tecken med utklädda barn och pedagoger. Dagen startade med en påskfest i havet. ”Påskharens vikarier” Sniffe och Snuffe kom på besök och berättade för barnen att det fanns 6 ägg gömda på kompassens ( 2 ägg inne på skeppet) Barnen  fick ledtrådar av Sniffe och Snuffe och kunde sedan leta rätt på äggen tillsammans. Äggen innehöll popcornbiljetter och en lek som vi kommer att leka tillsammans när tillfälle ges.  Efter en förmiddag med många skratt och mycket dans serverades påsk buffé. Eftermiddagen spenderades i ateljén för några barn (valar) tillsammans med våran praktikant M där barnen påsk pysslade. Dagen avslutades utomhus med mellanmål och lek.

Glad påsk önskar vi på skeppet!

Valarna i skogen!

IMG_6455  IMG_6451IMG_6454

En förmiddag med valarna i fansins värld. När fantasin är som bäst kan vad som helst i skogen bli precis vad man önskar. Några barn hittade ett träd som fallit ned som blev en gunga. Några andra barn startade en lek som innehöll att göra upp eld och barnen hade en bra plan för att lyckas. Under en lång stund i skogen lekte alla barn och pedagoger tillsammans med pinnar och de stora stenarna som det finns gott om i skogen blev skepp. Pirater av alla dess slag härjade i skogen och en skatt hittades.

 

 

Stop/spara-handen och smartboardkreativitet

Idag har valarna återigen visat prov på sin kreativa förmåga, men istället med smartboarden som verktyg. Vi har hittat nya spännande funktioner på den interaktiva tavlan och ritat med magiska pennor, skrivit och format olika former. Fröken N fick en idé som genast gjorde många nyfikna – ”har ni spelat hänga gubbe någon gång? ” . Då flera barn inte gjort detta förklarade N spelet och många blev sugna att testa, vilket gick att göra på smartboarden med!

samling

 

Ordspelet övar den språkliga förmågan och flera barn deltog aktivt i att gissa vilka bokstäver som skulle in i det rätta ordet innan gubben fick hänga upp och ned i ställningen 🙂

IMG_0837.JPG

Samtidigt ville många tillsammans med fröken H.E. och M skapa stop/spara -händer. Händerna kan vi sedan använda om vi exempelvis vill att en kompis ska sluta med något som man kanske inte vill, eller känner är okej. Kanske om du börjar leka kull med någon som inte vill bli kullad, då kan du säga stop eller nej och samtidigt visa stop-handen. Några skrev även spara på baksidan av sin handskylt. Den kan användas om man vill spara ett bygge eller ett spel till senare. Smart va? Det tycker vi i alla fall.

IMG_0849.JPG

När vi ritar och klipper stophanden övar vi finmotoriken.

IMG_0842.JPG

Sen fick vi laminera, klippa lite till och sätta snöre på handen så den är lätt att bära med sig. Spännande maskin den där lamineraren! ”Aha, så den åker in där och så kommer den ut där. Coolt!”