Lejonen äter i skolskogen!

Nu är det dags igen! Våra efterlängtade skogsutflykter med egenlagad lunch i skolskogen! På menyn stod det köttfärsröra med ris, eller som barnen kallar det maskar med myrägg och blod!

Barnen ska kunna växla mellan olika aktiviteter under dagen. Verksamheten ska ge utrymme för barnens egna planer, fantasi och kreativitet i lek och lärande såväl inomhus som utomhus. Utomhusvistelsen bör ge möjlighet till lek och andra aktiviteter både i planerad miljö och i naturmiljö (Läroplan för förskolan, Reviderad 2016).

Äntligen är maten pågång!

I med ris, eller är det myrägg?

Oj! Ibland blir det inte som man tänkt sig, men barnen tyckte att det var blod (tomatpuré).

Äntligen är maten klar! Mums!

Det gömmer sig bokstäver i skogen också!

Stenarnas skogstur

Stenarna kan inte få nog av skogen, idag gick vi till en annan skog & lekte en bra stund.  Vi letade även efter vårtecken, vi hittade några pigga myror som vi stod & tittade på en bra stund. Vi pratade om hur myrorna bor & kom fram till att de hade som en stor källare med massor av gångar som vi inte kunde se. Några av oss önskade att vi var myror så vi kunde få se hur det såg ut där nere i gångarna. Vi hittade även lite knoppar som vi tror ska bli till fina blommor när det blir sommar. Barnen funderade över när vintern blir till vår, när exakt är det? Hur märker man det? Vi funderade allihopa och kom fram till att vi tror att våren är påväg, men inte riktigt här ännu. Längtan efter våren är stor!

 

En tur till skogen

Idag var stenarna iväg till skogen , där hittade vi en enorm koja som någon hade byggt. Vi hittade även en stock som gick alldeles utmärkt att använda som gungbräda. Hur många behöver man vara på sidorna för att det ska vara ungefär lika tungt? Många intressanta funderingar och diskussioner kom igång mellan barnen.
Likaså när några av barnen ville se vilken pinne som nådde högst upp på ett träd, vem hade längsta pinnen? Och vad händer om jag håller längst ut på pinnens kant istället för på mitten? Hm..

 

Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att använda matematik för att undersöka, reflektera över och pröva olika lösningar av egna och andras problemställningar.

Arbetslaget ska samarbeta för att erbjuda en god miljö för utveckling, lek och lärande. (Lpfö, rev 2016)

 

 

 

 

Vi fortsätter med rymden!

Idag pratade Pokus om solen under samlingen innan lunch. Vi kom fram till att solen är riktigt gammal, hela 4,6 miljarder år! Vi funderade också över hur varm den var och att det faktiskt är svårt att förstå hur varmt 6000 grader är , för så varm är solen.
Vi tog även reda på att solen är vit och inte gul som vi trodde, den ser bara gul ut eftersom vår atmosfär (jordens skyddande täcke) gör att den ser gul ut.
Solen är så stor att om man tog 109 jordklot så skulle de kunna ligga som ett bälte runt solens mage. Det ÄR stort! Väldigt spännande!

Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om växter, djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen.

Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att urskilja, utforska, dokumentera, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap.
(Lpfö, rev 2016)

 

 

 

 

 

 

(Sista bilden är tagen härifrån)

Fredagsmys

Det blev klassiskt aprilväder idag, vilket gjorde att vi valde att för en gångs skull stanna inne på förmiddagen. Vi har poppat popcorn och tittar på Pippi, vi har tjuvstartat fredagsmyset. Både hokusar & pokusar myser tillsammans, väldigt härligt för både stora & små.

 

 

Vad hände med ägget?

Äntligen skulle vi se vad som hade hänt med vårat ägg som vi la i en burk med ättika för längesen (se inlägget här).
Vi har länge tänkt öppna burken för att se vad som har hänt, men det har inte blivit av. Men så idag slog vi till!

Vi tittade på burken, doftade när den var öppen, kände på ägget samt hade sönder ägget för att se vad som faktiskt hade hänt med det. Vi kom fram till att ättikan hade ätit upp skalet på ägget men även på något konstigt sätt ”kokat” ägget som inte längre var rått utan hade fått en mer kokt konsistens.. Mycket spännande & väldigt roligt att höra era barns diskussioner om detta fenomen.

Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar nyanserat talspråk, ordförråd och begrepp samt sin förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra.
Förskolan ska sträva efter att varje barn utveklar sin förmåga att urskilja, utforska, dokumentera, ställa frågor om & samtala om naturvetenskap.
 (Lpfö, rev 2016)

 

 

Magisk lera!

Efter lunch provade vi att göra magisk lera! Oj så spännande och kul. Vi pratar om hur det känns, luktar och några av oss smakade nog även lite på leran. Barnen turas om att lyssna på sina kompisar, så alla får komma till tals och berätta just sin upplevelse av den magiska leran.

Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter. (Lpfö, rev2016)

 

(För er som vill prova hemma så blandade vi vatten med karamellfärg, sen hällde vi det i vårt fall röda vattnet på maizena till önskad konsistens.)

 

 

PÅSK

Åh så härligt med påsk, vi har pyntat fint i veckan och förberett oss.
Idag på självaste skärtorsdagen har vi haft fruktstund tillsammans, både Hokus & Pokus, vi sjöng påsksånger tillsammans & sen avslutade vi med äggjakt ute på gården. Otroligt spännande!
Sen dukades det upp med långbord på vardera avdelning, där vi åt en god påsklunch.

I förskolans uppdrag ingår att såväl utveckla barns förmågor och barns eget kulturskapande som att överföra ett kulturarv – värden, traditioner och historia, språk och kunskaper – från en generation till nästa. (Lpfö, rev 2016)

 

Rocka sockorna!

Idag har vi uppmärksammat att vi alla är olika och att det är toppen!
Vi tittade på rocka sockorna-låten tillsammans och sjöng med så gott vi kunde. Tänk vad bra att vi alla är olika och lika mycket värda, helt fantastiskt!

 

”En viktig uppgift för verksamheten är att grundlägga och förankra de värden som vårt samhällsliv vilar på. Människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet mellan könen samt solidaritet med svaga och utsatta är värden som förskolan ska hålla levande i arbetet med barnen.” (Lpfö, rev 2016)

 

 

Det är broccoli i himlen!

Lejongruppen gjorde ett besök i skogen idag! Vi hittade många intressanta saker att titta på!

Vad händer när man lägger sig på rygg i skogen, vad ser man då? Ett barn utbrister -Jag ser broccoli i himlen!

Vem har gjort dessa spår på trädet?

Hur kan det bli hål under/i ett träd?

Kan ett träd ha en tvilling eller varför delar trädstammen på sig?

Vi möter era barns spännande funderingar varje dag!

Förskolan ska inspirera barnen att utforska omvärlden. Utforskande, nyfikenhet och lust att lära ska utgöra grunden för förskolans verksamhet. Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att urskilja, utforska, dokumentera, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap (Lpfö98, Reviderad 2016).