En tur till skogen

Idag var stenarna iväg till skogen , där hittade vi en enorm koja som någon hade byggt. Vi hittade även en stock som gick alldeles utmärkt att använda som gungbräda. Hur många behöver man vara på sidorna för att det ska vara ungefär lika tungt? Många intressanta funderingar och diskussioner kom igång mellan barnen.
Likaså när några av barnen ville se vilken pinne som nådde högst upp på ett träd, vem hade längsta pinnen? Och vad händer om jag håller längst ut på pinnens kant istället för på mitten? Hm..

 

Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att använda matematik för att undersöka, reflektera över och pröva olika lösningar av egna och andras problemställningar.

Arbetslaget ska samarbeta för att erbjuda en god miljö för utveckling, lek och lärande. (Lpfö, rev 2016)

 

 

 

 

Vi fortsätter med rymden!

Idag pratade Pokus om solen under samlingen innan lunch. Vi kom fram till att solen är riktigt gammal, hela 4,6 miljarder år! Vi funderade också över hur varm den var och att det faktiskt är svårt att förstå hur varmt 6000 grader är , för så varm är solen.
Vi tog även reda på att solen är vit och inte gul som vi trodde, den ser bara gul ut eftersom vår atmosfär (jordens skyddande täcke) gör att den ser gul ut.
Solen är så stor att om man tog 109 jordklot så skulle de kunna ligga som ett bälte runt solens mage. Det ÄR stort! Väldigt spännande!

Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om växter, djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen.

Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att urskilja, utforska, dokumentera, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap.
(Lpfö, rev 2016)

 

 

 

 

 

 

(Sista bilden är tagen härifrån)

Fredagsmys

Det blev klassiskt aprilväder idag, vilket gjorde att vi valde att för en gångs skull stanna inne på förmiddagen. Vi har poppat popcorn och tittar på Pippi, vi har tjuvstartat fredagsmyset. Både hokusar & pokusar myser tillsammans, väldigt härligt för både stora & små.

 

 

Vad hände med ägget?

Äntligen skulle vi se vad som hade hänt med vårat ägg som vi la i en burk med ättika för längesen (se inlägget här).
Vi har länge tänkt öppna burken för att se vad som har hänt, men det har inte blivit av. Men så idag slog vi till!

Vi tittade på burken, doftade när den var öppen, kände på ägget samt hade sönder ägget för att se vad som faktiskt hade hänt med det. Vi kom fram till att ättikan hade ätit upp skalet på ägget men även på något konstigt sätt ”kokat” ägget som inte längre var rått utan hade fått en mer kokt konsistens.. Mycket spännande & väldigt roligt att höra era barns diskussioner om detta fenomen.

Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar nyanserat talspråk, ordförråd och begrepp samt sin förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra.
Förskolan ska sträva efter att varje barn utveklar sin förmåga att urskilja, utforska, dokumentera, ställa frågor om & samtala om naturvetenskap.
 (Lpfö, rev 2016)

 

 

Magisk lera!

Efter lunch provade vi att göra magisk lera! Oj så spännande och kul. Vi pratar om hur det känns, luktar och några av oss smakade nog även lite på leran. Barnen turas om att lyssna på sina kompisar, så alla får komma till tals och berätta just sin upplevelse av den magiska leran.

Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter. (Lpfö, rev2016)

 

(För er som vill prova hemma så blandade vi vatten med karamellfärg, sen hällde vi det i vårt fall röda vattnet på maizena till önskad konsistens.)

 

 

PÅSK

Åh så härligt med påsk, vi har pyntat fint i veckan och förberett oss.
Idag på självaste skärtorsdagen har vi haft fruktstund tillsammans, både Hokus & Pokus, vi sjöng påsksånger tillsammans & sen avslutade vi med äggjakt ute på gården. Otroligt spännande!
Sen dukades det upp med långbord på vardera avdelning, där vi åt en god påsklunch.

I förskolans uppdrag ingår att såväl utveckla barns förmågor och barns eget kulturskapande som att överföra ett kulturarv – värden, traditioner och historia, språk och kunskaper – från en generation till nästa. (Lpfö, rev 2016)

 

Rocka sockorna!

Idag har vi uppmärksammat att vi alla är olika och att det är toppen!
Vi tittade på rocka sockorna-låten tillsammans och sjöng med så gott vi kunde. Tänk vad bra att vi alla är olika och lika mycket värda, helt fantastiskt!

 

”En viktig uppgift för verksamheten är att grundlägga och förankra de värden som vårt samhällsliv vilar på. Människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet mellan könen samt solidaritet med svaga och utsatta är värden som förskolan ska hålla levande i arbetet med barnen.” (Lpfö, rev 2016)

 

 

Det är broccoli i himlen!

Lejongruppen gjorde ett besök i skogen idag! Vi hittade många intressanta saker att titta på!

Vad händer när man lägger sig på rygg i skogen, vad ser man då? Ett barn utbrister -Jag ser broccoli i himlen!

Vem har gjort dessa spår på trädet?

Hur kan det bli hål under/i ett träd?

Kan ett träd ha en tvilling eller varför delar trädstammen på sig?

Vi möter era barns spännande funderingar varje dag!

Förskolan ska inspirera barnen att utforska omvärlden. Utforskande, nyfikenhet och lust att lära ska utgöra grunden för förskolans verksamhet. Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att urskilja, utforska, dokumentera, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap (Lpfö98, Reviderad 2016).

 

Vi leker mer i snön!

Idag var det perfekt snö för att skapa snödjur! Det blev bland annat en sköldpadda och en lång orm, som sedan fick färg av barnen här på förskolan. Vi pratade om vilken form en orm har och hur mönstret på sköldpaddans rygg såg ut. Sen funderade vi på hur stora och gamla sköldpaddor kan bli, vilket ledde oss in på hur gammal en orm kan bli. Kan ormar äta sköldpaddor? Eller kan sköldpaddor äta ormar? Många kluriga frågor och diskussioner blev det av vår skapande stund.. Diskussionerna fortsätter!

 

Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild [..]. (Lpfö, rev 2016)

Förskolan ska sträva efter att varje barn
*
 utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap.

* tillägnar sig och nyanserar innebörden i begrepp, ser samband och upptäcker nya sätt att förstå sin omvärld,

*utvecklar sin förmåga att lyssna, reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar och försöker förstå andras perspektiv.
(Lpfö, rev 2016)

 

 

Med snö kan man skapa!

Det är så roligt med snö! Inne ritar vi bland annat på papper och ute på snö. Men vi kan även skapa med snön på andra sätt! Barnen har härlig fantasi!

Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap. Utforskande, nyfikenhet och lust att lära ska utgöra grunden för förskolans verksamhet (Lpfö98, Reviderad 2016).