Stenarna lagar god mat!

Igår busade vi till det så Stenarna fick laga mat i skogen, trots att det egentligen inte var torsdag. Åh så pirriga de blev när vi begav oss till skogen. Vädret var härligt, lite mulet men ändå behagligt.

Barnen lekte många rollekar och upptäckte både svampar och nyckelpigor. Sen åt vi Marias mumsiga mat, tänk att så många barn som inte tycker om broccoli ÄLSKAR det när vi är i skogen 😉

En otroligt härlig dag med era fina barn!

Korsord, vad är det?

Barnen på Kanntorps förskola är väldigt intresserade av bokstäver! Några barn har redan knäckt läskoden och några är väldig nära! Vi uppmuntrar deras intresse för skriftspråket och att barnen samtidigt får använda sig av dator gör att mer spännande! Vi lär oss vad vågrätt och lodrätt betyder!

Multimedia och informationsteknik kan i förskolan användas såväl i skapande processer som i tillämpning. Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar intresse för skriftspråk samt förståelse för symboler och deras kommunikativa funktioner. Arbetslaget ska utmana barns nyfikenhet och begynnande förståelse för språk och kommunikation (Lpfö98 , Reviderad 2016).

 

 

Vi matar änderna och röstar

Idag tog vi Pokusarna & tog en härlig cykeltur in till hamnen/brandholmen där vi matade änderna. Vi pratade om att honor & hanar ser olika ut, att det heter and & inte anka plus många fler intressanta frågor som kom upp.
En kul men lite kall förmiddag blev det för oss, det var himla gott med lunch direkt när vi kom tillbaka.

För att bestämma oss var vi skulle cykla använde vi oss av legodemokrati, där varje barn fick varsin legobit som de fick lägga på det ”stället” de röstade på.
Legohuset symboliserade lekparken & brödpåsen stod för att mata fåglarna. Vi räknade rösterna & kom fram till att lekparken fick 2 röster medan fåglarna fick 8 & därmed vann!

Förskollärare ansvarar för att förskolan tillämpar ett demokratiskt arbetssätt där barnen aktivt deltar.
Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att förstå och att handla efter demokratiska principer genom att få delta i olika former av samarbete och beslutsfattande.
Förskolan ska lägga stor vikt vid miljö-och naturvårdsfrågor. Ett ekologiskt förhållningssätt och en positiv framtidstro ska prägla förskolans verksamhet. Förskolan ska medverka till att barnen tillägnar sig ett varsamt förhållningssätt till natur och miljö och förstår sin delaktighet i naturens kretslopp.
(Lpfö, rev 2016)

 

 

 

Stenarna äter mat i skogen!

Mums filibabba!
Köttfärssås med ris bjöd vi på i skogen idag, otroligt gott och vi kan stolta meddela att vi inte slängde ut någon mat alls från vår stora murika.
Medan elden kom igång lekte barnen fina lekar, de hittade även ett träd där ekorrarna hade haft fest. Det låg nämligen fullt av kottar som ekorrarna hade ätit på. Spännande!

 

En Panther på Förskolan Kanntorp!!!

Idag fick barnen en överraskning! Det kom en Panther till förskolan! Barnen blev glatt överraskade medan några tyckte att den var läskigt stor och brummade mycket.

Panther är en flygplatsbrandbil! Vi tackar så mycket för möjligheten att få titta på och i brandbilen! Stort tack till Tommy som kom och visade en av Skavsta Flygplats brandbilar. Det fanns mycket häftiga grejer att titta på, och mååånga knappar inne i brandbilen. Det fanns även en lucka i taket! Däcken på brandbilen var högre än barnen!

När brandbilen åkte tillbaka till flygplatsen fick vi även titta på blåljusen och lyssna på sirenen! Barnen på förskolan fortsatte att leka brandbil på gården efter besöket!

Föräldrarna ska ha möjlighet att inom ramen för de nationella målen vara med och påverka verksamheten i förskolan. Förskollärare ska ansvara för att ge föräldrarna möjligheter till delaktighet i verksamheten (Lpfö98, Reviderad 2016).

Film på brandbilen när den backar  MVI_4564

Film på brandbilen när vi får lyssna på sirenen  MVI_4565

 

Morr morr säger Lejonen i skogen!

Lejonen äter lunch i skogen. På menyn idag stod det kycklingwok och nudlar, mums!

I skogen fortsätter vi att hitta bokstäver, den här gången använder vi dom för att skriva med! Ett hål i bänken som vi sitter på, blir till ett O. Barnen skriver sina kompisars namn!

Förskolan ska lägga stor vikt vid att stimulera varje barns språkutveckling och uppmuntra och ta till vara barnets nyfikenhet och intresse för den skriftspråkliga världen. Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar intresse för skriftspråk samt förståelse för symboler och deras kommunikativa funktioner(Läroplan för förskolan 1998, Reviderad 2016).

I skogen ser vi spår av ekorrar. Barnen dukar upp ett buffébord till ekorrarna!

Vad händer om man lägger granris på elden?Det ryker!! Massor!!

Stenarna på äventyr!

Idag har stengruppen gått en promenad till återvinningen, där vi slängde skräp som vi hade med oss från förskolan men även sånt vi hittade i en lekpark bredvid. Vi pratade även om varför vi ska sortera våra sopor och återvinna dom, vad innebär egentligen återvinning?

Vi hann även med att leka en stund i lekparken bredvid, det blev många fina lekar och även mycket skratt. Vi har en otroligt härlig grupp, vi skrattar mycket tillsammans och stöttar varandra när något är lite extra klurigt.
På vägen tillbaka till förskolan hittade vi vårtecken! Vitsippor, blåsippor och några myrstackar där det var fullt med rörelse. Åh vad glada vi blev, våren är verkligen på ingång!

Förskolan ska lägga stor vikt vid miljö-och naturvårdsfrågor. Ett ekologiskt förhållningssätt och en positiv framtidstro ska prägla förskolans verksamhet. Förskolan ska medverka till att barnen tillägnar sig ett varsamt förhållningssätt till natur och miljö och förstår sin delaktighet i naturens kretslopp. Verksamheten ska hjälpa barnen att förstå hur vardagsliv och arbete kan utformas så att det bidrar till en bättre miljö både i nutid och i framtid.

Förskolan ska sträva efter att varje barn förmåga att ta hänsyn till och leva sig in i andra människors situation samt vilja att hjälpa andra.
(Lpfö, rev 2016)

 

 

 

Hokus i full fart!

Barnen på Hokus ropar av glädje när de får hoppa upp i elcyklarna! Nu är det deras tur att åka på äventyr! Med händerna i luften åker vi mot Örstigsnäs.

Vilken upplevelse, barnen skrattar och tjoar! Det skumpar till när cyklarna åker över gropar, barnen tycker det är spännande när det hoppar till 🙂

Väl framme i Örstig  tittade vi på hästarna! Hästarna hade olika färger, en var liten och några stora. En häst rullade sig på marken, varför gjorde den så?

Vi åkte tillbaka till förskolan igen och längtar redan till nästa gång!

Stenarna lagar mat i skogen

Åh så vi har längtat, hela den kalla vintern har vi sett fram emot just den här dagen. Första gången vi lagar riktig mat i skogen!Vi åt en supergod korvstroganoff med ris, den blev snabbt populär och barnen åt både en och två och även tre portioner.

Barnen lekte glasskiosk i skogen, de hittade även häftiga stubbar där det bodde insekter samt att en del även lekte jägare och letade efter rådjur. På vägen hem ville alla kompisar hjälpa till att puta vagnen som vi har alla våra saker på, åh så hjälpsamma stenkompisar vi är! Vi kom fram till att vi är otroligt starka tillsammans!

Vi pratar alltid om hur man beter sig i skogen och överlag i naturen, något som våra barn verkligen har anammat. De vet att vi inte skriker i skogen, eftersom fåglarna kan bli rädda. Och likaså att vi inte kastar skräp eller har sönder skogen.

Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar respekt för allt levande och omsorg om sin närmiljö.
Förskolan ska lägga stor vikt vid miljö-och naturvårdsfrågor. Ett ekologiskt förhållningssätt och en positiv framtidstro ska prägla förskolans verksamhet. Förskolan ska medverka till att barnen tillägnar sig ett varsamt förhållningssätt till natur och miljö och förstår sin delaktighet i naturens kretslopp.
(Lpfö, rev 2016)

 

 

 

 

Nu sticker vi!! Lejonen på äventyr!

Våren är här och vi har väntat så länge på att få använda våra elcyklar! Med ett underbart väder, blå himmel och sol, så tog vi chansen och åkte iväg på äventyr!

Barnen tyckte att det var så roligt att få åka i elcykeln, så äventyret ledde in till stan, till lekparken i hamnen. Vi hade en otroligt mysig stund i lekparken, barnen ville inte åka hem när det var dags. Men, vi är snart ute på cykeläventyr igen!

Arbetslaget ska ge barn möjlighet att lära känna sin närmiljö (Lpfö98, Reviderad 2016).