Titta, min hand!

Under en väldigt solig förmiddag upptäcker barnen sina egna skuggor på gräsmattan.

IMG_0361

Barnen jämför storlekar (stor-liten) och upptäcker efter en stund att skuggorna rör sig på samma sätt som de.

IMG_0362

– Titta, min hand! Titta!

IMG_0365

Barnen ger sig iväg på jakt efter fler skuggor.

– Titta, trädet!

Nu kan vi sova ute igen!

Vi har länge väntat på att få vår uteplats ombyggd. Efter jul tog det fart och nu kan vi äntligen börja använda den igen.  I och med byggnationen så byggdes det även sovplatser till barnen som kommer att utvecklas mer. Några av barnen har redan provat att sova på ”sängarna”. Varje barn kommer att sova på liggerunderlag och ligga i en sovsäck.  Vi ser att barnen sover bättre och att infektionsrisken minskar.

Hur välkomnar vi nya kompisar?

Under den senaste tiden har vi välkomnat nya kompisar till 4-5 årsgruppen.  Därför har vi samtalat om hur man gör för att välkommna och hur det känns när man kommer som ny till förskolan. Några barn har fått till uppgift att ta lite extra hand om våra nya kompisar och fått visa vilka spännande saker man kan göra hos oss t ex bygga i byggrummet.

Namnlös

 

Barnen har tillsammans bestämt att utrymmet under trappan ska bli en grotta. Eftersom att vår nyfikenhetsfråga är ”var bor du” funderar vi nu kring vilka som bor i grottan. Barnen har många spännande idéer kring pirater, spindlar, prinsessor mm. De har börjat måla och skapa ett läskigt skelett, och snickrat spindelnät för att smycka grottan med.

SAMSUNG CSC DSC00886

Tillverkning av kikare och fågelspanning

IMG_0652

Igår började en grupp barn på Nyfikenheten att göra kikare av toalettrullar och hushållsrullar. Barnen klistrade på färgade papperspaljetter på sina kikare.

IMG_0659

Ett av barnen testade att sätta toalettrullen över en hushållsrulle, ett annat barn började spanna genom kikaren efter fåglar.

IMG_0635

Vi bestämde tillsammans med barnen att vi idag skulle gå ut på fågelspanning.

IMG_0682

Vi packade ner våra kikare och traskade iväg ut för att spanna. Vi hörde fåglarna uppe i träden och vi såg dem ibland.

IMG_0689

Vi hade med oss två bilder på fåglar ifrån våran bok som vi burkar läsa ”Titta här”.

IMG_0709

Möte mellan playdohlera och ljusbord

IMG_0740

Barnen fick idag möta playdohlera som kavlats ut på ljusbordet. Detta för att möta materialet på andra sätt än att traditionellt ”baka”.

IMG_0741

Barnen började med att använda hela sin kropp. Vad händer när jag står på leran? Vad händer när jag skrapar med fingret i leran?

IMG_0743

Några barn hämtade annat material att undersöka med, fordon och formar, vad hände då?

IMG_0748

Undersökandet och utforskandet av ljuset och leran pågick under en lång stund. Detta ska vi fortsätta att undersöka mer!

Sapere på Nyfikenheten

SAMSUNG CSCUnder decembermånad har vi valt att arbeta mer med Sapere. Sapere är en sensomotorisk träning och stimulerar språkutvecklingen. Barnen får möjlighet att undersöka och utforska kryddor och smaker med hjälp av sina fem sinnen, syn, hörsel. smak, lukt och känsel.

SAMSUNG CSC SAMSUNG CSCIdag fick barnen undersöka och utforska kryddnejlikor. Jätte spännande att lukta på kryddorna.

– MMMM, sa barnen.

SAMSUNG CSC SAMSUNG CSC Gårdagens sapere handlade om apelsiner. Därför fick barnen idag göra julfint i vår buffé där vi trök in kryddnejlikor i apelsiner som vi hängde upp i fönstret. Det var lite ”pillrigt” och hårt!

”Vad ser du?”

aa.IMG_0409

En grupp barn och två pedagoger på Nyfikenheten gick till skogen och hade med sig en en inplastad bok. Boken hade barnen mött på dagen innan hemma på förskolan.

image

image

Barnen började att leta efter fåglar ute i skogen.

”Dä pippi dä borta?”

”Pippi va ä du”

Vi spanade med handen vid ögonen och pekar upp i luften, men vi ser ingen fågel utan hör bara en fågel…

”Var bor du”

DSC00056

Barnen i 4-5 årsgruppen visar stort intresse för vart de kommer ifrån och var de bor. Vi har fångat upp den tråden och startar nu projektet ”Var bor du?” Vi har tillsammans med Korvetten hittat en fågelholk i skogen, den har barnen arbetat hårt med att laga. Därefter har de målat olika bon samt byggt hem till fåglar, ekorrar och en liten älg. Vi har med barnen diskuterat olika frågor kring boende (finns en mindmap på 4-5 årsgruppens anslagstavla i Torget). Vi utgår från barnens tankar kring dessa frågor i vårt fortsatta arbete med detta spännande ämne.

DSC00057

Vi undersöker ljus

IMG_0348

Barnen visar ett stort intresse för ljus och lampor. De undersöker orsak och verkan när man tänder och släcker med hjälp av ljusknapparna.

IMG_0345 IMG_0344

Ett av barnen klev ner i en av ljuslådorna som vi har på förskolan. Ett annat barn kom fram och provade att tända och släcka. Barnen samspelade med varandra och undersökte vad som hände. Upptäckten var fylld med glädje, lust och engagemang i möte med varandra och ljuset.

IMG_0343 IMG_0342