Projekt djur

En dag när vi är ute på gården hittar ett barn en daggmask. Vad vet vi om daggmasken egentligen? Vad vill vi veta?
Flera barn blir intresserade och vi bestämmer oss för att ta med masken in och se om vi kan hitta mer information om den .
– Men vart skulle vi kunna leta efter information om daggmasken?
Ett barn ger som förslag att vi kan titta i en bok:
– Den där boken som handlar om djur kanske?

IMG_0734 spraymålad

Vi tittar i boken tillsammans och letar efter daggmasken.
– Där är den!
-Nej den ser inte lika dan ut, den är mycket mer hårig.
– Men den då?

Flera barn blir intresserade och vid en samling så samtalar vi kring vad vet vi egentligen om masken?

DSC00984 spraymålad

Vi kunde ju en massa saker:

DSC01011

Barnen bestämmer sig för att de vill rita en egen mask
– masken ska heta masken Elsie!

DSC01002 spraymålad

Intresset för djur fortsätter och barnen hittar flera olika djur ute på gården. Myror:

DSC01015

DSC01018

DSC01020

– Den ser nästan ut som en daggmask, fast ändå inte.
– Vad är det som inte är lika med en daggmask?
– Den är svart.

Från Djur till bilar- Sidospår i ett projekt.

Ibland kan barnen ta ett projekt på ett sidospår. Just denna dag gick sidospåret ifrån projektet djur till bilar och vi vuxna hängde på.

Barnen får chansen att tillverka sina egna bilar .

IMG_0657 spray målad

IMG_0658

IMG_0662 spray målad

IMG_0677Efter bilbyggandet och dagens lunch vill barnen fortsätta på sitt sidospår, de bestämmer att de vill rita hur en bil ser ut. Alla är engagerade.

IMG_0716

 

IMG_0719

– Det här är en skylt, den betyder stop. Då måste man stanna.

IMG_0725

 

Barnen möts i reflektion med varandra

Barnen hämtar en bok som handlar om dinosaurier och börjar tillsammans samtala om innehållet.

– Kolla en zebra!

– Åh, vilken snäll haj, hjälp det är hajar!

– Han är glad och söt

– Nej, han är ful.

– Kolla munnen……den vill man inte pussa.

– Nej, den har ju supervassa tänder!

– Vad lång!

– Ja, den är superlång!

– Vad är det där?

– En struts.

– Gorillor gör så här och så här låter dom (barnet härmar gorillan)

– Åh, titta ett skelett!

– Den har vassa klor!

– Det är en krokodil – det är en simkrokodil!

Skogsutflykt i det varma vårvädret

IMG_0864

Barnen fick till en början i uppgift att plocka skogsmaterial som vi kan använda på förskolan.

IMG_0861

IMG_0863

Vi hittade mycket spännande tillsammans! Barnen luktade och kände på allt skogsmaterial. Hur känns tallbarr?

IMG_0867

AJ!

Är den vass och stickig?

– Ja, aj! (skrattar)

När vi kom tillbaka till förskolan åt vi lunch ute tillsammans i solskenet!

Titta, min hand!

Under en väldigt solig förmiddag upptäcker barnen sina egna skuggor på gräsmattan.

IMG_0361

Barnen jämför storlekar (stor-liten) och upptäcker efter en stund att skuggorna rör sig på samma sätt som de.

IMG_0362

– Titta, min hand! Titta!

IMG_0365

Barnen ger sig iväg på jakt efter fler skuggor.

– Titta, trädet!

Nu kan vi sova ute igen!

Vi har länge väntat på att få vår uteplats ombyggd. Efter jul tog det fart och nu kan vi äntligen börja använda den igen.  I och med byggnationen så byggdes det även sovplatser till barnen som kommer att utvecklas mer. Några av barnen har redan provat att sova på ”sängarna”. Varje barn kommer att sova på liggerunderlag och ligga i en sovsäck.  Vi ser att barnen sover bättre och att infektionsrisken minskar.

Hur välkomnar vi nya kompisar?

Under den senaste tiden har vi välkomnat nya kompisar till 4-5 årsgruppen.  Därför har vi samtalat om hur man gör för att välkommna och hur det känns när man kommer som ny till förskolan. Några barn har fått till uppgift att ta lite extra hand om våra nya kompisar och fått visa vilka spännande saker man kan göra hos oss t ex bygga i byggrummet.

Namnlös

 

Barnen har tillsammans bestämt att utrymmet under trappan ska bli en grotta. Eftersom att vår nyfikenhetsfråga är ”var bor du” funderar vi nu kring vilka som bor i grottan. Barnen har många spännande idéer kring pirater, spindlar, prinsessor mm. De har börjat måla och skapa ett läskigt skelett, och snickrat spindelnät för att smycka grottan med.

SAMSUNG CSC DSC00886

Tillverkning av kikare och fågelspanning

IMG_0652

Igår började en grupp barn på Nyfikenheten att göra kikare av toalettrullar och hushållsrullar. Barnen klistrade på färgade papperspaljetter på sina kikare.

IMG_0659

Ett av barnen testade att sätta toalettrullen över en hushållsrulle, ett annat barn började spanna genom kikaren efter fåglar.

IMG_0635

Vi bestämde tillsammans med barnen att vi idag skulle gå ut på fågelspanning.

IMG_0682

Vi packade ner våra kikare och traskade iväg ut för att spanna. Vi hörde fåglarna uppe i träden och vi såg dem ibland.

IMG_0689

Vi hade med oss två bilder på fåglar ifrån våran bok som vi burkar läsa ”Titta här”.

IMG_0709

Möte mellan playdohlera och ljusbord

IMG_0740

Barnen fick idag möta playdohlera som kavlats ut på ljusbordet. Detta för att möta materialet på andra sätt än att traditionellt ”baka”.

IMG_0741

Barnen började med att använda hela sin kropp. Vad händer när jag står på leran? Vad händer när jag skrapar med fingret i leran?

IMG_0743

Några barn hämtade annat material att undersöka med, fordon och formar, vad hände då?

IMG_0748

Undersökandet och utforskandet av ljuset och leran pågick under en lång stund. Detta ska vi fortsätta att undersöka mer!