Upptäcksfärd i närområdet.

Denna gång gav vi oss ut i närmiljön och sökte efter djur och andra spännande saker.

20150415_094215

-Vad kan detta vara för djur?
-Det ser ju nästan ut som en mask.
-Men den har massa fötter jue!

20150415_093608

Vi fastnade på vägen till skogen vid ett stort hål i vägen. Barnen ville att vi skulle ta kort.

20150415_102742

Vi kommer vidare till skogen och upptäcker det som är på bilden ovan. Ett barn undrar vad det är och vi pedagoger är lika frågande som barnen.
-Vi kan ta kort på det och prata om det.
På lillmötet menar du?
– Aa precis!

20150415_095629 Det är så härligt att kunna vara ute i skogen och njuta av god frukt.

Klocktornet

Utforskarens yngsta medlemmar utforskar närmiljön och klocktornet.
Det finns en sandlåda och det är spännande att gräva i sanden, hälla i sanden i hinken och sen hälla ut det i sandlådan igen.

DSC00623 spraymålad

Testa olika material och tillvägagångssätt. Kan bilen köra på väggen kanske?

DSC00625

DSC00653 - Kopia

Några barn har intresserar sig för ett av husen.
– Hallå, vem bor här?
Vi knackar på.
– Hallå? någon hemma?
– Titta här!
DSC00650
Ett av barnen hittar ett hål i dörren. De känner, petar och undrar vad som kan finnas där inne. Flera barn blir intresserade.

DSC00656 spraymålad

Vi sjunger sånger som kan handla om vem som bor i huset? ”I ett hus vid skogens slut…” är en stor favorit hos barnen.
-Kanske det bor en tomte där inne?

Projekt djur

En dag när vi är ute på gården hittar ett barn en daggmask. Vad vet vi om daggmasken egentligen? Vad vill vi veta?
Flera barn blir intresserade och vi bestämmer oss för att ta med masken in och se om vi kan hitta mer information om den .
– Men vart skulle vi kunna leta efter information om daggmasken?
Ett barn ger som förslag att vi kan titta i en bok:
– Den där boken som handlar om djur kanske?

IMG_0734 spraymålad

Vi tittar i boken tillsammans och letar efter daggmasken.
– Där är den!
-Nej den ser inte lika dan ut, den är mycket mer hårig.
– Men den då?

Flera barn blir intresserade och vid en samling så samtalar vi kring vad vet vi egentligen om masken?

DSC00984 spraymålad

Vi kunde ju en massa saker:

DSC01011

Barnen bestämmer sig för att de vill rita en egen mask
– masken ska heta masken Elsie!

DSC01002 spraymålad

Intresset för djur fortsätter och barnen hittar flera olika djur ute på gården. Myror:

DSC01015

DSC01018

DSC01020

– Den ser nästan ut som en daggmask, fast ändå inte.
– Vad är det som inte är lika med en daggmask?
– Den är svart.

Från Djur till bilar- Sidospår i ett projekt.

Ibland kan barnen ta ett projekt på ett sidospår. Just denna dag gick sidospåret ifrån projektet djur till bilar och vi vuxna hängde på.

Barnen får chansen att tillverka sina egna bilar .

IMG_0657 spray målad

IMG_0658

IMG_0662 spray målad

IMG_0677Efter bilbyggandet och dagens lunch vill barnen fortsätta på sitt sidospår, de bestämmer att de vill rita hur en bil ser ut. Alla är engagerade.

IMG_0716

 

IMG_0719

– Det här är en skylt, den betyder stop. Då måste man stanna.

IMG_0725

 

Barnen möts i reflektion med varandra

Barnen hämtar en bok som handlar om dinosaurier och börjar tillsammans samtala om innehållet.

– Kolla en zebra!

– Åh, vilken snäll haj, hjälp det är hajar!

– Han är glad och söt

– Nej, han är ful.

– Kolla munnen……den vill man inte pussa.

– Nej, den har ju supervassa tänder!

– Vad lång!

– Ja, den är superlång!

– Vad är det där?

– En struts.

– Gorillor gör så här och så här låter dom (barnet härmar gorillan)

– Åh, titta ett skelett!

– Den har vassa klor!

– Det är en krokodil – det är en simkrokodil!

Skogsutflykt i det varma vårvädret

IMG_0864

Barnen fick till en början i uppgift att plocka skogsmaterial som vi kan använda på förskolan.

IMG_0861

IMG_0863

Vi hittade mycket spännande tillsammans! Barnen luktade och kände på allt skogsmaterial. Hur känns tallbarr?

IMG_0867

AJ!

Är den vass och stickig?

– Ja, aj! (skrattar)

När vi kom tillbaka till förskolan åt vi lunch ute tillsammans i solskenet!